جنجال برنج‌های تقلبی در مازندران

جنجال برنج‌های تقلبی در مازندران

برنج خارجی، در کیسه‌هایی ریخته می‌شود که نام وبرند ایرانی روی آن‌ها درج شده و به وفور در بازار به مشتریان فروخته می‌شود.

کد خبر : ۷۶۴۹۷
بازدید : ۱۳۶۷
جنجال برنج‌های تقلبی در مازندران
پریسا عظیمی | افزایش قیمت برنج داخلی به بالای ۲۰ هزار تومان، توجه دلالان را برای سود‌جویی حداکثری در این بازاربه خود جلب کرده است؛ شگرد آن‌ها مخلوط کردن برنج خارجی با داخلی و عرضه آن‌ها در بسته بندی‌های نام و نشاندار با عنوان صددرصد داخلی است.
این ترفند تقلب، اکنون هم صدای کشاورزان را درآورده و هم نارضایتی مشتریان را در پی داشته است. نام و آوازه خوشنام و خوش عطر برنج شمال این روز‌ها در معرض تهدید کسانی قرار گرفته که به چیزی جز کسب سود باد آورده نمی‌اندیشند.

«قربان خالو»، شالیکاربابلی است که نمی‌داند در این آشفته بازار چه کند. برنج‌های امسالش در انبار مانده، چون دلالان، برنج‌های ایرانی تقلبی را با قیمتی پایین‌تر از هزینه تمام شده، به بازار عرضه می‌کنند. درست در کیسه‌ها و بسته بندی‌هایی با شکل و شمایل آنچه در انبار دارند.
او می‌گوید: برنج خارجی، در کیسه‌هایی ریخته می‌شود که نام وبرند ایرانی روی آن‌ها درج شده و به وفور در بازار به مشتریان فروخته می‌شود. کشاورزی که با مشقت و رنج فراوان این محصول پرزحمت را کشت می‌کند، قربانی سودجویی افرادی می‌شود که آن را به هر منظوری با برنج خارجی مخلوط و به بازار عرضه می‌کنند.

«حسن قربانزاده»، بازرس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران و مدیرعامل شالیکوبی داران شهرستان بابل با اشاره به اینکه وضعیت کنونی بازار، هم کشاورز و هم مشتری را ناراضی کرده می‌گوید: مازندران از جمله استان‌های برنج خیز است و ۴۵ درصد برنج کشور هم در استان‌های شمالی کشت می‌شود، اما متأسفانه شاهد ورود روزی ۳۰ تا ۴۰ تریلی برنج خارجی از استان‌های مختلف از جمله مشهد؛ تهران و چابهاربه مازندران هستیم.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد برنج‌های خارجی که وارد استان می‌شود برای پخت در رستوران‌ها وآشپزخانه‌های ادارات و... به مصرف می‌رسد ومابقی سر از سورتینگ‌ها (جایی که درجه‌بندی و دسته‌بندی محصولات در آن انجام می‌شود) و بوجاری‌های برنج (دستگاه بوجاری به منظور جداسازی برنج‌های شکسته ازبرنج سالم) در می‌آورند، ادامه می‌دهد: در برخی از بوجاری‌ها زمانی که برنج‌های شکسته را ازبرنج سالم جدا می‌کنند اقدام به مخلوط کردن برنج‌های خارجی و ایرانی می‌کنند.
البته این اقدام شاید در یک درصد شالیکوبی‌ها اتفاق بیفتد. گاهی مواقع هم دلال‌ها هنگام خرید برنج از کشاورز و بسته‌بندی کردن آن، برنج‌های خارجی را با ایرانی مخلوط و بسته‌بندی و به دیگر شهرستان‌ها ارسال می‌کنند و به‌نام برنج ایرانی می‌فروشند، مردم هم با اطمینان از اینکه این برنج‌ها ایرانی است آن را می‌خرند.

بازرس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران با اشاره به اینکه دلال‌ها حتی برنج‌های خارجی تاریخ گذشته را هم با برنج‌های ایرانی مخلوط می‌کنند، تصریح می‌کند: برنجی که از استان خارج می‌شود باید روی آن نظارت و کارشناسی شود، اما این اتفاق نمی‌افتد. دراین رابطه از دادستان و دادگستری تقاضای رسیدگی کردیم و آنان هم قول همکاری دادند تا کارشناس‌هایی را برای نظارت و رسیدگی به این امور معرفی کنند.

قربانزاده درباره اینکه برنج‌های ایرانی و خارجی در بازار کیلویی چند خرید و فروش می‌شود، می‌افزاید: دلال‌ها برنج خارجی را کیلویی ۷ هزار تومان می‌خرند و وقتی با برنج ایرانی مخلوط می‌کنند به‌نام برنج ایرانی کیلویی ۱۷ تا ۱۸ هزارتومان می‌فروشند.
در این میان دلال‌ها روی هرکیلو برنج دست کم ۱۰ هزار تومان سود می‌کنند. خریدارهم متوجه مخلوط بودن برنج ایرانی وخارجی نمی‌شود وگمان می‌کند برنج ایرانی را به قیمت مناسبی خریده در حالی که قیمت برنج ایرانی خالص مثل «طارم» کیلویی ۲۱ هزار تومان است.

بازرس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران درباره اینکه با این سودجویان چه برخوردی می‌شود، می‌گوید: در صورت شناسایی و مشاهده، این افراد جریمه می‌شوند و جریمه‌شان هم معمولاً نقدی است، مثلاً ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان جریمه می‌شوند که خیلی راه حل مناسبی نیست، در واقع باید بار این برنج‌ها از سوی اداره تملیکی و زیرنظر تعزیرات و اتحادیه‌ها توقیف شود تا به دیگر شهرستان‌ها نرسد. مغازه‌های این افراد را باید پلمب کنند چراکه برنج ایرانی باید به قیمت مناسب به دست خریدار برسد.

وی معتقد است، آنچه که درحال حاضر کشاورزان و شالیکاران را متضرر کرده، این است که برنج‌های ایرانی به‌دلیل اینکه قیمتشان کمی بالاتر از برنج‌های مخلوط ایرانی و خارجی است در انبار‌ها مانده و خریداری ندارد و برنج‌های مخلوط ایرانی و خارجی که گاه با برنج‌های خارجی تاریخ گذشته مخلوط شده در بازار به وفور عرضه و به فروش می‌رسد و جای تأسف است که اقدام جدی در این رابطه صورت نمی‌گیرد.

برخورد جدی دادستانی و تعزیرات
اما «عزیزالله شهیدی فر»، رئیس جهاد کشاورزی مازندران می‌گوید: در حال حاضر با ورود جدی دادستانی به بازار برنج و پرونده برنج‌های تقلبی، شاهد برخورد جدی با متخلفان هستیم. در یک ماهه اخیر تعزیرات و دادستانی ورود گسترده تری به این موضوع داشته‌اند، جریمه‌های تخلف به روزرسانی و افزایش یافته و بازرسی‌ها در سطح گسترده تری انجام می‌شود.

او می‌افزاید: با برخورد‌هایی که با این افراد شده برنج‌های تقلبی هم کمتر شده، گشت‌هایی را با همکارانمان درسازمان صنعت؛ معدن وتجارت؛ علوم پزشکی و جهاد کشاورزی انجام می‌دهیم تا این افراد را شناسایی و بازار کسب و کارشان را پلمب کنیم.
یکی از راه‌هایی که می‌تواند مانع فروش این نوع برنج‌ها شود؛ برندسازی برنج ایرانی است. درحال حاضراین کاررا درمازندران با همکاری برخی شرکت‌ها وبخش‌های خصوصی شروع کردیم. به این روش که روی بسته‌بندی‌های برنج، کد‌های مشخصی چاپ می‌شود که کد شناسه محصول است.
با درج این کد‌ها برنج‌های تقلبی قابل شناسایی وپیگیری هستند. از سوی دیگر قرار است نظارت‌ها هم روی سورتینگ‌ها و بسته بندی‌های برنج بیشتر باشد. به ازای هر ۴ تا ۵ سورتینگ، یک کارشناس و نماینده از سوی اداره جهاد کشاورزی یا علوم پزشکی روی بسته بندی‌ها نظارت دارند تا از خالص بودن برنج ایران درون بسته‌ها مطمئن شوند.

شهیدی فر به ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت این محصول اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته به‌دلیل کمبود این محصول در ۴ ماه اول سال ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور می‌شد، اما ۲ سالی است که به‌دلیل تنظیم بازار تصمیم گرفته شده در فصل برداشت برنج (ازمردادماه تا آبان ماه) واردات آن ممنوع شود تا برنج تولیدی کشور با قیمت مناسب به دست خریدار برسد.

به اعتقاد رئیس جهاد کشاورزی مازندران، افزایش تولید و برندسازی محصول برنج از راهکار‌های جلوگیری از ورود برنج‌های خارجی به کشور است، زیرا تنها در این صورت است که واردات برنج خارجی مقرون به صرفه نخواهد بود و دست دلالان هم از بازار برنج کوتاه خواهد شد.

او خبر‌های خوشی را هم دربخش خودکفایی برنج؛ این محصول استراتژیک می‌دهد و می‌گوید: امسال برای اولین بار تولید برنج کشور به مرز ۳ میلیون تن رسید، به‌نظر می‌رسد از این پس نیازی به واردات برنج نداشته باشیم.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید