حلقه پیری؛ عامل بیماری در جوانی

حلقه پیری؛ عامل بیماری در جوانی

اگر حلقه پیری در سنین جوان‌تر دیده شود شاید در ابتدا نشان دهنده بروز بیماری خطرناکی در فرد نباشد، اما با گذشت زمان ممکن است فرد دچار عارضه‌های قلبی- عروقی، فشار خون و مشکلات کلیوی شود.

کد خبر : ۷۶۵۱۸
بازدید : ۶۰۹۰
حلقه پیری؛ عامل بیماری در جوانی
عارضه حلقه پیری در سنین زیر ۴۰ سال و جوانان ممکن است نشان دهنده بروز بیماری جدی باشد و سلامت افراد را با خطر مواجه کند.بسیاری از بیماری‌ها با گذشت زمان و سالخوردگی به طور طبیعی در فرد ایجاد می‌شوند که در بینایی فرد ممکن است اثر بگذارند.
شاید تاکنون تجربه کرده اید که تمرکز بر روی یک شی که فاصله زیادی با شما دارد، مشکل است یا وقتی به تازگی وارد اتاق تاریک می‌شوید دیدن اشیا در ابتدا چقدر برایتان سخت است. عارضه حلقه پیری ممکن است در این حالت موثر باشد.

حلقه پیری
فیروزه رحیمی متخصص قرنیه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران دباره عارضه حلقه پیری اظهار کرد: حلقه پیری، حلقه‌ای سفید یا قهوه‌ای رنگ است که گاهی به شکل نیم دایره بوده و دور قرنیه ایجاد می‌شود که افراد با بالا رفتن سن به آن مبتلا می‌شوند.

او با اشاره به اینکه حلقه پیری بیماری نیست، گفت: حلقه پیری یا ارکسنین در اثر رسوب چربی عروق در اطراف قرنیه ظاهر می‌شود؛ که به صورت یک نیم دایره یا دایره کامل ظاهر می‌شود، اما ممکن است به دلیل کمرنگ بودن اصلا دیده نشود. با گذشت زمان حلقه کامل شده و به ضخامت ۱ میلی متر می‌رسد، البته چربی‌ها هیچگاه به سمت مرکز قرنیه چشم حرکت نمی‌کنند.

رحیمی بیان کرد: این نوع عارضه در افرادی که ۷۰ سال سن دارند به دلیل افزایش سن و رسوب چربی عروق آنان در دیواره‌های قرنیه شان ایجاد می‌شود. اما ایجاد این حلقه در افراد کمتر از ۴۰ سال نشان دهنده افزایش کلسترول و لیپید‌های خونی است. گاهی اوقات این نوع عارضه به دلیل حساسیت‌های فصلی و خارش‌های مداوم چشم در جوانان ظاهر می‌شود، اما با گذشت زمان و رعایت بهداشت فردی ناپدید می‌شود.

او تصریح کرد: در سنین پایین این عارضه به حلقه سنی (افزایش سن) مربوط نمی‌شود بلکه عامل ایجاد آن چربی خون است. در برخی مواقع این حلقه کمرنگ است و تنها با معاینه چشم پزشکی قابل تشخیص خواهد بود. اگر این نوع عارضه در سنین بالای ۷۰ سال دیده شود با خود بیماری خاصی را به همراه نخواهد داشت و جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

این متخصص قرنیه گفت: اگر حلقه پیری در سنین جوان‌تر دیده شود شاید در ابتدا نشان دهنده بروز بیماری خطرناکی در فرد نباشد، اما با گذشت زمان ممکن است فرد دچار عارضه‌های قلبی- عروقی، فشار خون و مشکلات کلیوی شود و حتی در شرایط استثنایی به مرگ بینجامد. تاکنون درمانی برای حلقه پیری هنوز کشف نشده است.

علیرضا براداران رفیعی متخصص فوق قرنیه درباره حلقه سنی (حلقه پیری) اظهار کرد: حلقه پیری با بالا رفتن سن ایجاد شده و معمولا در ناحیه قرنیه فوق تحتانی دیده می‌شود. معمولا بیمار با دیدن این حلقه در چشم دچار ترس خواهد شد که مبادا دید خود را از دست دهد، در حالی که این گونه نخواهد بود و حلقه پیری دید را دچار مشکل نمی‌کند. گاهی این نوع عارضه در دوره کودکی هم دیده می‌شود.

او گفت: حلقه پیری در ابتدا ممکن است کامل دیده نشود، اما با گذشت زمان حلقه‌ای به اندازه ۳۶۰ درجه تشکیل می‌دهد. حلقه پیری ممکن است زمینه ژنتیکی داشته و با افزایش سن ایجاد شده باشد.

رفیعی بیان کرد: حلقه پیری ممکن است تنها دید فرد را در تاریکی کاهش داده یا دچار خشکی چشم شود، اما بسیار کم این اتفاق می‌افتد. ضخامت آن به ۱ یا ۳ میلی متر می‌رسد و اصلا بیشتر از این نخواهد شد که دید کامل فرد را مختل کند.

متخصص فوق قرنیه تصریح کرد: این نوع عارضه در افراد جوان می‌تواند خطرناک‌تر از افراد میانسال باشد، زیرا اگر در پیری دیده شود تنها به دلیل کهولت سن بوده و هیچ خطری ندارد، اما در جوانی مشکلات بسیاری را برای آنان ایجاد خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید