ترمیمِ «معجزه‌آسای» ریه‌های سیگاری‌های سابق

ترمیمِ «معجزه‌آسای» ریه‌های سیگاری‌های سابق

نتیجه این مطالعه نشان داد از هر ۱۰ سلولِ ریه ۹ سلول در سیگاری‌های فعلی دچار جهش شده بودند و این سلول‌ها شامل سلول‌هایی که می‌توانند سرطان ایجاد کنند هم می‌شدند. اما در سیگاری‌های پیشین، بسیاری از سلول‌های آسیب‌دیده با سلول‌های جدید که شبیه سلول‌های افراد غیرسیگاری بودند، جایگزین شده بودند.

کد خبر : ۷۶۵۴۱
بازدید : ۲۶۲۱۵
ترمیمِ «معجزه‌آسای» ریه‌های سیگاری‌های سابق
فرادید | سیگاری‌ها می‌توانند با ترکِ عادتِ سیگار کشیدن، وضعیت ریه‌های خود را به حالت اولیه برگردانند؛ زیرا نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد بعد از ترکِ سیگار سلول‌های سالم تولید می‌شوند که می‌توانند جایگزین برخی از سلول‌های آسیب‌دیده از تنباکو و در معرضِ سرطان شوند.

به گزارش فرادید به نقل از گاردین، سیگاری‌ها بار‌ها شنیده‌اند که با قطعِ مصرفِ سیگار می‌توانند خطرِ ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان ریه را در خود کاهش دهند و از آسیب‌های جدید به بدنِ خود پیشگیری کنند.

نتیجه تحقیقی که در مجله نیچر به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که منافع ترکِ سیگار بسیار بیشتر از این‌هاست؛ زیرا وقتی سیگاری‌ها این عادت را ترک می‌کنند، بدنشان از ذخیره سلول‌های سالم برداشت می‌کند و آن‌ها را جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده از سیگار می‌کند.

پیتر کمپبِل یکی از نویسندگان این پژوهش از موسسه وِلکام سَنگِر در انگلستان، گفت: نتایج این پژوهش برای سیگاری‌هایی که می‌خواهند ترک کنند بسیار امیدبخش است.

او می‌گوید: «سیگاری‌هایی که مدت ۳۰، ۴۰ یا حتی بیشتر از آن سیگار کشیده‌اند به من می‌گویند دیگر برای ترک سیگار بسیار دیر است - دیگر آسیبی که نباید به بدن رسیده است.»
بیشتر بخوانید:

«نکتۀ جالب یافته‌های ما این است که نشان می‌دهد: هرگز برای ترک کردنِ سیگار دیر نیست.»

او می‌گوید: برخی از افرادی که در این پژوهش مشارکت کردند بیش از ۱۵۰۰۰ بسته سیگار در طول زندگی مصرف کرده بودند.

«اما فقط چند سال بعد از ترکِ سیگار بررسی سلول‌هایی که مجاری تنفسی آن‌ها را پوشانده نشان داد دیگر اثری از صدماتی که در نتیجه مصرفِ تنباکو به آن‌ها رسیده بود، وجود ندارد.»

در این مطالعه نمونه‌های بافت‌برداری از ۱۶ نفر شاملِ سیگاری‌های کنونی، سیگاری‌های پیشین، بزرگسالانی که هرگز سیگار نکشیده بودند و کودکان، با هدفِ جستجوی جهش‌های ژنی که به سرطان ختم می‌شود، مطالعه شد.

تغییراتِ ژنتیکی که در سلول‌های بدن اتفاق می‌افتد بخشی از روندِ پیر شدن است و در بسیاری موارد این جهش‌ها به قدری بی‌خطر هستند که به آن‌ها «جهش‌های گذرکننده» گفته می‌شود.

کمپبل می‌گوید: اما جهش در یک ژن اشتباه و در یک سلول اشتباه می‌تواند «تغییراتِ شایانِ توجهی در رفتار سلول‌ها ایجاد کند و به آن‌ها آموزش دهد بیشتر شبیه سرطان رفتار کنند. به این جهش‌ها، جهش‌های پیش‌برنده گفته می‌شود.

اگر تعدادِ این جهش‌های پیش‌برنده به قدری زیاد باشد که تجمع پیدا کند، سلول تبدیل به سلولِ تورم‌یافته سرطانی می‌شود.»

نتیجه این مطالعه نشان داد از هر ۱۰ سلولِ ریه ۹ سلول در سیگاری‌های فعلی دچار جهش شده بودند و این سلول‌ها شامل سلول‌هایی که می‌توانند سرطان ایجاد کنند هم می‌شدند.

اما در سیگاری‌های پیشین، بسیاری از سلول‌های آسیب‌دیده با سلول‌های جدید که شبیه سلول‌های افراد غیرسیگاری بودند، جایگزین شده بودند.

نزدیک به ۴۰ درصد از سلول‌های ریه سیگاری‌های سابق سالم بود که این میزان ۴ برابرِ میزانِ بافتِ سالمِ ریه در سیگاری‌های فعلی بود.

کمپل گفت: سلول‌های آسیب‌دیده در اثر «معجزه» بهبود نیافته بودند بلکه با سلول‌های سالمی که توانسته بودند از دود سیگار خود را برهانند، جایگزین شده بودند.»

هنوز مکانیسم دقیقی که باعث می‌شود این جا‌به‌جایی رخ دهد مشخص نشده است، اما نویسندگان باور دارند که احتمالاً نوعی ذخیرگاه سلولی در بدن وجود دارد که منتظر است فرصت ظهور پیدا کند.

کمپبل می‌گوید: «به محضِ ترکِ سیگار، سلول‌های فرد آرام آرام از مکانِ امنِ خود خارج می‌شوند تا جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده شوند.»

پروفسور جِرد پی‌فایفر، از موسسه وَن آندِل، نتایج این پژوهش را تحسین کرد.

او گفت: «این پژوهش نشان می‌دهد چگونه ترکِ سیگار در سطح مولکولی بر بافت ریه اثر می‌گذارد.»

او افزود: پژوهشگران به دلیلِ رعایت اخلاق پژوهشی فقط توانسته‌اند نمونه‌های ۱۶ فردی را که به دلایل مختلف به آزمایشگاه مراجعه کرده بودند، استفاده کنند.

«تعدادِ کمِ نمونه‌ها می‌تواند یافته‌های پژوهش را تحتِ تأثیر قرار دهد. اما سوالات بسیار جالبی را برای تحقیقات آینده مطرح می‌کند.»

کمپبل می‌گوید، اقدام بعدی مکان‌یابیِ ذخیره‌گاه سلول‌های سالم و تشخیص نحوه عملکرد آن‌هاست.

«اگر بتوانیم مشخص کنیم این سلول‌ها به طور معمول کجا زندگی می‌کنند و چه چیزب باعث می‌شود بعد از ترکِ سیگار گسترش پیدا کنند، می‌توانیم از آن‌ها به نحوِ کارامدتری برای ترمیم استفاده کنیم.»

منبع: BBC
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید