نگاهی به بازارِ هوآنان

نگاهی به بازارِ هوآنان

طبق آخرین آمار، ویروس جان حداقل ۲۵۹ نفر را گرفته و ۱۲۰۰۰ نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است. دانشمندانِ چنین می‌گویند نخستین قربانیِ این بیماری در شهرِ ووهان که در ماه دسامبر بستری شد، هیچ ارتباطی با بازار هوآنان نداشته است و از ۴۱ موردی که توسطِ دانشمندان بررسی شده است، ۱۳ مورد هیچ ارتباطی به بازارِ تره‌بارِ هوآنان نداشته‌اند.

کد خبر : ۷۶۵۸۲
بازدید : ۳۴۲۲
فرادید | انتشار ویروسِ کرونای جدید و شیوعِ ویروسِ سارس در سال ۲۰۰۳، در دو چیز مشترکند: هر دو از خانواده ویروس‌های کرونا هستند و هر دو احتمالاً از بازار تره‌بار در چین که محلِ فروشِ حیوانات زنده و مرده است، منشأ یافته‌اند.
نگاهی به بازارِ هوآنان

به گزارش فرادید به نقل از یاهونیوز، در این بازار‌های روباز، از بهم فشرده شدنِ غرفه‌ها، کوچه‌های باریکی تشکیل شده که هر روز محل ترددِ تعدادِ زیادی از محلی‌ها و بازدیدکنندگانی است که برای خرید گوشت و غذای آماده به آن مراجعه می‌کنند.

ممکن است غرفه‌ای که صد‌ها مرغِ زنده را در قفس می‌فروشد در کنار غرفه یک قصاب قرار گرفته باشد که در جلوی چشمانِ سگ‌های گرسنه، گوشت‌ها را تکه تکه می‌کند. برخی فروشندگان مشغول پوست کندنِ خرگوش هستند؛ درحالیکه عده‌ای دیگر ماهی و میگو عرضه می‌کنند.
نگاهی به بازارِ هوآنان

در این بازار‌ها انسان، حیوانات زنده و مرده - شامل سگ، مرغ، خوک، مار و زُباد و. -در تماسِ نزدیک با هم هستند. این وضعیت جهشِ ویروس از حیوان به انسان را آسان می‌کند.
بیشتر بخوانید:

در روز ۲۲ ژانویه، مقام‌های چین در ووهان -که منشأ ویروسِ جدید شناخته شده است - خرید و فروشِ حیوانات را در بازار‌های تره‌بار ممنوع کردند. بازارِ هوآنان - که گفته می‌شود پیدایش ویروسِ جدید بطور خاص به آن بر‌می‌گردد- در روز اول ژانویه تعطیل شده بود. طبق آخرین آمار، ویروس جان حداقل ۲۵۹ نفر را گرفته و ۱۲۰۰۰ نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است.
نگاهی به بازارِ هوآنان

انجمن محافظت از حیوانات وحشی در بیانیه‌ای اعلام کرده: «فقدان قانون، بازار فروش حیوانات زنده و خرید و فروشِ غیرقانونیِ وحوش، بستر مناسبی برای مهاجرتِ ویروس از میزبانان حیوانی به جمعیت انسان‌ها فراهم آورده است.»
نگاهی به بازارِ هوآنان

ویروس‌های کرونا «زونوتیک» هستند به این معنا که از حیوان به انسان منتقل می‌شوند. در موردِ سارس و ویروسِ جدیدِ کرونا، خفاش‌ها میزبانانِ اولیه و اصلی هستند. بعد خفاش‌ها سایر حیوانات را آلوده کرده‌اند که همین مسئله باعثِ انتقال آن به انسان شده است.
نگاهی به بازارِ هوآنان

یک مردِ ۶۱ ساله نخستین قربانیِ کرونای جدید بود که به گزارشِ بلومبرگ از بازارِ تره‌بار هوآنان خرید کرده بوده است. بازار‌های تره‌بارِ شبیه به بازارِ هوآنان در چین فراوانند. در این بازار‌ها حیوانات در حضورِ مشتری ذبح می‌شوند که برای همین به آن‌ها بازار‌های «مرطوب» گفته می‌شود.
نگاهی به بازارِ هوآنان

در بازار هوآنان انواعی از حیوانات از مرغ تا الاغ، گوسفند، خوک، روباه، موش‌های بامبو و مار به فروش می‌رسید.
متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاهِ شیکاگو، امیلی لانگدون، می‌گوید: «این یعنی انواعی از حیوانات در این بازار‌ها پوست کنده می‌شوند و در نتیجه هر نوع ذراتِ معلقی در هوا وجود دارد.»
نگاهی به بازارِ هوآنان

اما گزارشی که در روز جمعه منتشر شد ایده انتقال ویروس از بازارِ هوآنان را رد کرده است.

دانشمندانِ چنین می‌گویند نخستین قربانیِ این بیماری در شهرِ ووهان که در ماه دسامبر بستری شد هیچ ارتباطی با بازار تره‌بار نداشته است.
نگاهی به بازارِ هوآنان

آمار‌ها فقط به همان یک نفر ختم نمی‌شود، طبقه این گزارش که در لنست منتشر شده است، از ۴۱ موردی که توسطِ دانشمندان بررسی شده است، ۱۳ مورد هیچ ارتباطی به بازارِ تره‌بارِ هوآنان نداشته است. دانشمندان می‌گویند باید آزمایش‌های بیشتری برای مشخص کردنِ منشأ دقیق ویروس انجام شود.
نگاهی به بازارِ هوآنان

مدیرِ اجراییِ انجمنِ محافظت از حیاتِ وحش، کریستین والزِر، در بیانیه‌ای گفته است: «دولت‌ها باید تهدید‌های جهانیِ مرتبط با بیماری‌های زونوتیک را جدید بگیرند. وقت آن رسیده که بازار‌های فروشِ حیواناتِ زنده تعطیل شود، مبارزه با قاچاق حیواناتِ وحشی با تدابیرِ شدیدتری انجام شود و همه با هم کار کنند تا رفتار‌های مصرفی در قبال حیواناتِ وحشیِ خطرناک، به خصوص در شهرا، تغییر یابد.»
نگاهی به بازارِ هوآنان

سارس در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ جان ۷۷۴ نفر را در ۲۹ کشور گرفت. این بیماری هم از بازار تره‌بار در استان گوآندونگ در چین شیوع یافت.
نگاهی به بازارِ هوآنان

سارس از یک پستاندارِ شبیهِ راسو به نام زبادِ نقابدار (سیوت) منتقل شد. اما زباد‌های نقابدار میزبانانِ اصلیِ بیماری نیستند. محققان دریافتند که سارس از یک گونه خفاش که در استانِ یونان چین زندگی می‌کند، منتقل شده است.
وینسنت مانستر، ویروس‌شناس در آزمایشگاه راکی مانتین، می‌گوید: «ویروس‌های کرونا مانندِ سارس در بدنِ خفاش‌ها به گردش درمی‌آیند و هر از گاهی به جمعیتِ انسان‌ها وارد می‌شوند.»
نگاهی به بازارِ هوآنان

خفاش‌ها بیماری را از طریق مدفوع خود منتقل می‌کنند: اگر مدفوع روی میوه‌ای بیفتد و یک زباد از میوه تغذیه کند، آن‌وقت بیمار از خفاش به زباد منتقل می‌شود.

کارشناسان هنوز تأیید نکرده‌اند که چه جانوری واسطِ انتقالِ ویروسِ کرونای جدید از خفاش به انسان بوده است.
آنفولانزای پرندگان شامل H۷N۹ و H۵N۹ نیز ویروس‌های زونوتیک هستند که در اثر تماسِ مستقیمِ انسان با پرندگان منتقل شدند. این دو بیماری ۱۰۰۰ نفر را در جهان از پای درآوردند.
نگاهی به بازارِ هوآنان

خفاش‌ها و پرندگان میزبانانِ انواعی از ویروس شناخته می‌شوند که قابلیت شیوعِ گسترده دارند.

بارت هاگمن، ویروس‌شناس در مرکز پزشکیِ راسموس در روتردام، می‌گوید: «این به این علت است که ویروس‌ها پیش از این در انسان‌ها گردش نیافته‌اند و ایمنی نسبت به این ویروس‌ها در بدن انسان‌ها وجود ندارد.»

منبع: Yahoo News
ترجمه: سایت فرادید



۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید