کاهش قیمت دلار و سکه

کاهش قیمت دلار و سکه

در این میان، برخی از معامله‌گران بازار عنوان می‌کردند، به‌طور سنتی با آغاز دهه فجر، احتیاط در میان برخی معامله‌گران ارزی بیشتر می‌شود و خرید و فروش‌ها با دوراندیشی بیشتری صورت می‌گیرد.

کد خبر : ۷۶۶۱۳
بازدید : ۹۶۰
کاهش قیمت دلار و سکه
در اولین روز هفته، روند افزایشی سکه و دلار قطع شد و هر دو مسیر کاهشی را در پیش گرفتند. روز شنبه، فلز گرانبهای داخلی ۲۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۵ میلیون و ۲۰ هزار تومانی رسید
این افت در شرایطی رقم خورد که سکه در تمام طول هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به گفته فعالان، معامله‌گران سکه دیروز تمایل زیادی برای خرید نداشتند و با رفتار احتیاطی، بیشتر نظاره‌گر روند قیمت‌ها بودند. به باور یکی از بازیگران باتجربه بازار، در صورتی که سکه از مرز مهم ۵ میلیونی پایین‌تر می‌رفت، ممکن بود احتیاط معامله‌گران نیز کنار رود و شاهد افزایش فروش‌ها باشیم.
با این حال، تا زمانی که این مرز حفظ شده است، احتمال کاهش شدید قیمت‌ها، دشوار است. البته عنوان می‌شد که سکه پس از ساعت ۴ بعد‌از‌ظهر در کانال چهار میلیونی معامله شده است. سکه در شرایطی روز شنبه با کاهش قیمت مواجه شد که یک روز قبل‌تر در بازار‌های جهانی، طلا توانسته بود در آستانه محدوده هزار و ۵۹۰ دلاری به کار خود خاتمه دهد، حداقل ۱۰ دلار بالاتر نسبت به ساعت ۴ بعدازظهر روز پنج‌شنبه که معاملات سکه به کار خود پایان داده بود. با این حال، روز شنبه بازار سکه واکنشی به افزایش طلای جهانی نداشت.

به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شد سکه در روز اول هفته به افزایش طلای جهانی توجهی نکند، کاهش بهای دلار در بازار داخلی بود. دیروز شاخص بازار ارز از محدوده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی پایین رفت و با ۹۰ تومان کاهش روی عدد ۱۳ هزار و ۶۳۰ تومان قرار گرفت. این اولین کاهش قیمتی دلار پس از ۴ افزایش متوالی بود.
به گفته فعالان، در ابتدای روز اول هفته، معامله‌گران ارزی در زمینه خرید و فروش ارز احتیاط می‌کردند، ولی به سرعت بر میزان فروش‌ها افزوده شد. گروهی باور داشتند، افزایش فروش‌ها تحت تاثیر افت قیمت حواله درهم صورت گرفت و گروهی دیگر معتقد بودند که به واسطه سیگنال صرافی‌های منتخب بازارساز، قیمت در بازار آزاد راه کاهشی را در پیش گرفت.
دیروز قیمت خرید صرافی‌های بانکی ساعت ۳ بعدازظهر حدود ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان بود و اختلافی ۲۵۰ تومانی با قیمت فروش این صرافی‌ها داشت. در این میان، برخی از معامله‌گران بازار عنوان می‌کردند، به‌طور سنتی با آغاز دهه فجر، احتیاط در میان برخی معامله‌گران ارزی بیشتر می‌شود و خرید و فروش‌ها با دوراندیشی بیشتری صورت می‌گیرد.
تصوری در میان این گروه از افراد وجود دارد که بازارساز مداخله خود را در اواسط بهمن ماه افزایش می‌دهد. البته عده‌ای نیز عنوان می‌کنند که ممکن است افزایش عرضه در این مقطع سال ناشی از افزایش فروش ارز توسط شرکت‌های تجاری باشد که به دنبال آن هستند که ریال مورد نیاز برای پرداخت تعهدات انتهای سال خود را به دست آورند. در هر صورت می‌توان گفت که بخشی از معامله‌گران باور دارند طی روز‌های آتی عرضه ارز قوی‌تر خواهد شد.
در مقابل گروه دیگری معتقدند، بازار ارز همچنان ریسک‌هایی را پیش روی خود دارد و این موضوع موجب می‌شود همواره میزانی تقاضای احتیاطی در بازار وجود داشته باشد. در این میان، عده‌ای از فعالان اعتقاد داشتند بازارساز در روز‌های اخیر از طریق صرافی‌های بانکی خود به بازار آزاد سیگنال کاهشی داده است.
دیروز صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را ۵۰ تومان بالا آوردند و عدد ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی در مقابل این ارز به ثبت رسید. فعالان باور داشتند بازارساز از این طریق به دنبال آن است که امکان ورود تقاضای کاذب به بازار را سد کند. در این میان، نرخ خرید دلار دیروز بر تابلوی صرافی‌های بانکی حدود ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان بود که اختلافی ۲۵۰ تومانی با نرخ فروش داشت.
به گفته فعالان، این امر چنین سیگنالی را به بازار مخابره می‌کرد که بازارساز به دنبال خرید نیست. وقتی بازارساز به دنبال خرید نباشد، به معنای آن است که انتظار افت بیشتر قیمت‌ها را دارد. البته به گفته یکی از فعالان، در روز‌های قبل نیز چنین تاکتیکی به کار گرفته شده بود، در نتیجه باید افت قیمتی دلار را ناشی از اتفاقاتی، چون افت نرخ حواله درهم در نظر گرفت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید