چرا سرخابی‌ها امسال هم واگذار نمی‌شوند؟!

چرا سرخابی‌ها امسال هم واگذار نمی‌شوند؟!

با این حال مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید تا پایان شهریور صورت گیرد. مجلس همچنین تاکید کرد که این دو باشگاه نه از طریق مزایده بلکه باید از طریق فرابورس واگذار شوند.

کد خبر : ۷۶۷۴۴
بازدید : ۱۵۵۲
چرا سرخابی‌ها امسال هم واگذار نمی‌شوند؟!
وعده‌های مسئولان از واگذاری استقلال و پرسپولیس در سال جاری حکایت داشت، اما پرونده واگذاری دو تیم محبوب پایتخت امسال هم بسته نمی‌شود و باز هم بازه زمانی دیگری برای آن اعلام شده است. اما آنچه که دلیل عدم واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس از سوی مسئولان اعلام شده، این است که این دو تیم آماده واگذاری نیستند و اطلاعاتشان نیاز به شفاف‌سازی دارد.

بیش از یک سال از نامه وزیر ورزش و جوانان به رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌گذرد و با وجود اینکه حسن روحانی به آن پاسخ مثبت داده، این واگذاری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از آن زمان تاکنون صحبت‌های زیادی درباره قیمت‌گذاری و نحوه واگذاری این دو باشگاه به گوش می‌رسد، اما این اظهارنظر‌ها هم راستا نیستند.

در روز‌های پایانی سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که این دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شده و قرار است در اولین فرصت در سال ۱۳۹۸ جلسه هیأت واگذاری برگزار و این قیمت در این جلسه تأیید یا رد شود. اما اوایل تابستان بود که علی اشرف عبدالله پوری حسینی - رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی - اعلام کرد که مقدمات واگذاری این دو باشگاه هنوز فراهم نشده است و مشغول آماده‌سازی این دو باشگاه برای واگذاری هستیم.

با این حال مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید تا پایان شهریور صورت گیرد. مجلس همچنین تاکید کرد که این دو باشگاه نه از طریق مزایده بلکه باید از طریق فرابورس واگذار شوند.

به این ترتیب، سرخابی‌ها باید تمام الزاماتی که برای عرضه شدن در فرابورس مورد نیاز است را با دقت رعایت کنند و در چارچوب آن عرضه اولیه شوند و این درحالی است که تا همین چند ماه پیش سر داشتن یا نداشتن صورت‌های مالی حسابرسی شده و سودده یا زیان‌ده بودن این دو باشگاه حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشت.

در این راستا، مدیرعامل فرابورس چندی پیش در پاسخ به سوالی در مورد واگذاری دو باشگاه ورزشی پرسپولیس و استقلال، با اشاره به اینکه ما پیش از این صورت‌های مالی از این دو باشگاه دریافت کرده‌ایم، اما تاکنون درخواست رسمی برای ورود به فرابورس از سوی این باشگاه‌ها مطرح نشده است، گفت: در قانون بودجه، وزارت ورزش و جوانان مکلف شده است سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را از طریق بازار پایه فرابورس واگذار کند و سازمان بورس، بازار سرمایه و فرابورس ایران به طور کامل آمادگی بررسی شرایط این دو باشگاه برای ورود به فرابورس را دارد که به محض دریافت درخواست رسمی، شرایط آن‌ها برای ورود به فرابورس را بررسی می‌کنیم.

با این حال، مسعود سلطانی‌فر - وزیر ورزش و جوانان - درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پس از نشست با کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی در این رابطه، به تاریخچه خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت که این واگذاری تا پایان سال انجام می‌شود.

در این راستا، امیر هامونی-مدیرعامل فرابورس- کم‌تر از یک ماه پیش به تشریح آخرین وضعیت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی و عرضه سهام این دو باشگاه در فرابورس پرداخت و در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه که آیا طبق وعده مسئولان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان سال جاری واگذار می‌شوند؟ پاسخ داد: این موضوع درحال پیگیری است تا چنانچه موانع برطرف شود شاهد ورود باشگاه‌ها به بازار سرمایه باشیم. تلاش این است که این واگذاری تا پایان سال جاری صورت گیرد.

واگذاری به سال بعد موکول شد
با وجود وعده دولت و تاکید مجلس، پرونده واگذاری استقلال و پرسپولیس امسال هم بسته نشد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که این واگذاری تا پایان امسال صورت نخواهد کرد. علیرضا صالح در این مورد توضیح داد: با توجه به ابهامات موجود بعید می‌دانم این دو باشگاه تا پایان امسال واگذار شوند.

چرا سرخابی‌ها امسال هم واگذار نمی‌شوند؟
اما آنچه که دلیل عدم واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس از سوی مسئولان اعلام شده این است که این دو تیم آماده واگذاری نیستند و اطلاعاتشان نیاز به شفاف‌سازی دارد. صالح در این مورد توضیح داده است که یکی از آسیب‌هایی که تاکنون در فرآیند خصوصی‌سازی داشتیم این بود که بنگاه‌هایی را واگذار کردیم که آماده‌سازی ابتدایی نکرده بودیم. باید برای بخش خصوصی احترام قائل شویم. اگر دولت نتواند یک بنگاه را اداره کند، چگونه باید از بخش خصوصی توقع داشته باشیم که این کار را انجام دهد؟!

وی با تاکید بر این‌که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سرمایه ملی هستند، اضافه کرد: در شرایطی می‌خواستیم این باشگاه‌ها را واگذار کنیم که زمین چمن و ورزشگاه نداشتند. دلیل این‌که این دو باشگاه امسال واگذار نمی‌شوند نیاز به آماده‌سازی آن‌ها و شفاف‌سازی اطلاعات‌شان بود. در این راستا جلسات زیادی با وزیر ورزش و جوانان داشتیم و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که تا ابهام در بدهی و سازوکار این دو باشگاه وجود دارد، نمی‌توان آن‌ها را واگذار کرد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر این‌که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس چند سالی است که در فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری قرار دارند، گفت: در برهه‌ای از زمان قرار بود برند دو باشگاه یا برند یا ورزشگاهی که قرار بود به باشگاه‌ها داده شود واگذار شود و موضوع واگذاری شرکت مطرح نبود، اما در نهایت قرار شد دو شرکت فرهنگی - ورزشی استقلال و پرسپولیس در بازار دوم فرابورس عرضه شوند.

وی با بیان اینکه یک شرکت برای عرضه در فرابورس باید اصلاح ساختار مالی شود گفت: این در حالی است که دو شرکت استقلال و پرسپولیس زیان انباشته دارند و قرار است از طریق اصلاح ساختار مالی از تجدید دارایی‌ها این زیان برطرف شود.

واگذاری استقلال و پرسپولیس در نیمه نخست سال آینده
وی ادامه داد: از سوی دیگر مصوبه هیات وزیران از سال ۱۳۹۱ که قرار بود برمبنای آن دو ورزشگاه به استقلال و پرسپولیس داده شود نیز اجرا نشده بود. البته برای واگذار کردن دو ورزشگاه کارشناسان برای ثبت در دفاتر مشغول ارزیابی هستند و احتمالا تکلیف پرسپولیس تا آخر هفته مشخص می‌شود و وضعیت استقلال نیز در حال بررسی است.
علائم تجاری برای پرسپولیس در طبقات ۴۵‌گانه به ثبت رسیده و کارشناسان برای ارزیابی علائم تجاری تعیین شدند. اگر این موضوع در دفاتر شرکت ثبت شد افزایش سرمایه نیز صورت می‌گیرد. البته باشگاه پرسپولیس در سال گذشته سودآور بوده است. همچنین صورت‌های مالی دو شرکت قبل از پذیرش نباید مردود باشد که نیست.

صالحی در ادامه از واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: بعد از حسابرسی داخلی و تشکیل کمیته حسابرسی، دو باشگاه در شش ماهه اول سال آینده پذیرش می‌شوند. البته باید مجمع دو تیم تشکیل شود و امیدواریم این مجامع قبل از عید برگزار شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید