کشف داروی درمانی ویروس کرونا نزدیک است؟

پزشکان بیمارستان" راچاویتی" در شهر بانکوک تایلند که محل قرنطینه بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید است، توانستند با یک دوره درمانی ۴۸ ساعته با ترکیبی از دارو‌های ضد "اچ آی وی" و "آنفلوآنزا" علایم بهبودی سریع را در بیماران مبتلا به کرونا مشاهده کنند. پس از گذشت ۴۸ ساعت از تجویز ۲ داروی تقویت ایمنی" ضد اچ آی وی" و یک داروی ضد "آنفلوآنزا" بیماران تا حدود زیادی بهبودی حاصل کرده‌اند. پزشکان این بیمارستان از ترکیب ۲ داروی ضد اچ آی وی به نام " لوپیناویر" و " ریتوناویر" و ۱ داروی ضد گریپ به نام" اوسلتا میویر" برای درمان بیماران استفاده کرده‌اند که نتیجه مثبتی به همراه داشته است. در میان بیماران این بیمارستان بانکوک، یک پیرزن چینی ۷۰ ساله است که پس از ۱۰ روز از بستری در این بیمارستان به محض دریافت ۲ روز از دارو‌های ترکیبی ضد اچ آی وی و آنفلوآنزا بهبود یافته است.

کشف داروی درمانی ویروس کرونا نزدیک است؟
فرادید | دو ماه از شیوع گسترده ویروس کووید-۱۹ (کرونا) در چین می‌گذرد، اما حالا این ویروس به ۲۶ کشور دیگر جهان نیز راه یافته است. براساس آخرین گزارش ها، تا روز دوشنبه ۵ بهمن ماه، ۷۹ هزار و ۳۶۰ مورد ابتلا به کووید- ۱۹ در جهان شناسایی شده که ۷۷ هزار و ۱۵۰ مورد آن مربوط به چین است. تعداد قربانیان نیز تاکنون دو هزار و ۶۱۹ نفر بوده که نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر آن‌ها چینی بوده‌اند.

به گزارش فرادید، از همان لحظات ابتدایی شیوع این ویروس، دانشمندان جهان جستجو و تلاش خود را برای کشف داروی درمانی کووید-۱۹ یا همان ویروس کرونا آغاز کردند. حالا برخی گزارش‌ها نشان می دهد که دانشمندان به کشف این دارو بسیار نزدیک شده اند.
تیمی از متخصصان چینی تأیید کردند که براساس نتایج آزمایش‌های بالینی، یک داروی ضد مالاریا با نام «کلروکین فسفات» (Chloroquine Phosphate) تأثیر درمانی خوبی بر بیماران مبتلا به ویروس کرونا (Covid-۱۹) دارد.

این خبر توسط سان یانرونگ (Sun Yanrong)، نایب رئیس مرکز توسعه بیوتکنولوژی ملی چین (زیر نظر وزارت علوم و فناوری این کشور) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام و توسط خبرگزاری معتبر شین‌هوآ منتشر شده است.

به گفته سان ، متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که داروی کلروکین فسفات باید در نسخه جدید دستورالعمل درمانی ویروس کرونا درج شده و در اسرع وقت در آزمایش‌های بالینی وسیع‌تر مورد استفاده قرار بگیرد. به گفته این متخصص چینی، کلروکین فسفات که بیش از ۷۰ سال است به عنوان یک داروی ضد مالاریا استفاده می‌شود، از بین ده‌ها هزار دارو و پس از سپری کردن چندین دور غربالگری، انتخاب شده است.
به گفته سان، این دارو طی آزمایش‌های بالینی در بیش از ۱۰ بیمارستان در پکن و همچنین استان گوانگ‌دونگ در بخش جنوبی چین و استان هونان واقع در بخش مرکزی چین، مورد استفاده قرار گرفته و کارایی بسیار خوبی داشته است.

در دوره آزمایشی، گروهی از بیماران که تحت درمان با کلروکین فسفات قرار گرفته بودند، شاخص‌های بهتری نسبت به دیگر گروه‌ها داشته‌اند و کاهش تب و بهبود تصاویر سی تی اسکن ریه در آن‌ها مشهود بوده است. همچنین درصد کسانی که نتیجه آزمایش اسید نوکلئیک ویروسی آن‌ها منفی شده، در این دسته از بیماران بیشتر بوده است.

سان به این نکته نیز اشاره کرده که بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کنند، به زمان کمتری برای بهبودی نیاز دارند. وی به عنوان نمونه به یک بیمار ۵۴ ساله در پکن اشاره کرد که چهار روز پس از ظاهر شدن علائم بیماری در بیمارستان بستری شده بود. به گفته سان، پس از مصرف داروی کلروکین فسفات به مدت یک هفته، تمام شاخص‌های سلامتی این بیمار بهبود داشته‌اند و نتیجه تست اسید‌های نوکلئیک او هم منفی شده است.

به گفته این متخصص ارشد چینی، در تست‌های بالینی انجام شده، تاکنون هیچ عارضه جانبی جدی در بیش از ۱۰۰ بیماری که داروی کلروکین فسفات را دریافت کرده‌اند، مشاهده نشده است.

آویگان؛ آنتی ویروس جدید کرونا

فاویپیراویر (آویگان) نام دارویی است که کشور چین از آن به عنوان یک داروی تجربی جدید در درمان ویروس کرونا یاد می‌کند. این آنتی ویروس مشتقی از پیرازینکاربوکسامید است که در برابر ویروس‌های آنفولانزا، ویروس نیل غربی، ویروس تب زرد، ویروس بیماری پا و دهان و همچنین سایر فلاوی ویروس‌ها موثر بوده است و اثر کمی در برابر ویروس Zika دارد.

آزمایش‌های انجام شده نشان داده است که این ویروس در سلول‌های اصلی مجاری هوایی انسان مؤثر است، اما در مورد اثربخشی آن در درمان آنفولانزا همچنان تردید وجود دارد. این دارو به عنوان یکی دیگر از روش‌های مورد آزمایش در چین برای درمان کرونا تایید شده است.

مدیر سازمان غذا و داروی چین در این باره اظهار کرد: برای تولید نسخه عمومی Favipiravir الزامات را رعایت کرده، اما نیاز به کار بیشتر در زمینه داروسازی و تحقیقات بالینی دارد. به گفته رئیس مرکز ملی بیولوژیکی چین، طی آزمایش‌های انسانی این دارو نتایج امیدوارکننده‌تری را در برابر ویروس کرونا نشان داده و عوارض جانبی خفیف‌تری در بیماران داشته است.
البته بسیاری از متخصصان داروسازی و ویروس شناسی هشدار داده‌اند که هنوز برای پذیرفتن فاویپیراویر به عنوان یک پروتکل درمانی تایید شده، زود است و باید مطالعات بعدی و آزمایش‌های بالینی انجام شود؛ علاوه بر این ویروس کرونا به طور مداوم در حال تکامل است و تا به امروز بسیاری از آنتی ویروس‌های اولیه و پروتکل‌های درمانی دیگر اثر بخشی چندانی نداشته، زیرا ویروس کرونا در برابر همه آن‌ها مقاوم بوده است؛ حتی در برخی موارد سبب وخامت حال بیمار شده و گاهی منجر به نارسایی کلیه و قلب می‌شوند. بیشتر این آنتی ویروس‌های اولیه فقط در افرادی که دارای شرایط اولیه و خفیف بیماری Covid-۱۹ هستند مؤثر است.

تلاش پزشکان تایلندی برای درمان کرونا

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، پزشکان بیمارستان" راچاویتی" در شهر بانکوک تایلند که محل قرنطینه بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید است، توانستند با یک دوره درمانی ۴۸ ساعته با ترکیبی از دارو‌های ضد "اچ آی وی" و "آنفلوآنزا" علایم بهبودی سریع را در بیماران مبتلا به کرونا مشاهده کنند.

انجام تست‌های کرونا ویروس برای این بیماران ۲ روز پس از دریافت دارو‌های ترکیبی نشان داد آن‌ها از وضعیت مثبت تست (وجود بیماری) به وضعیت منفی (ضعیف شدن ویروس در بدن) رسیده‌اند.

دکتر "کریگانسکا آتیپوروانویچ"، یکی از پزشکان بیمارستان راجاویتی بانکوک درباره روش درمان این بیمارستان گفت: "این یک روش قطعی برای درمان ویروس نیست، اما تا حدود زیادی حال بیماران را بهبود می‌بخشد. "

او اظهار داشت: "نتایج آزمایش از بیماران ۴۸ ساعت پس از استفاده از این ترکیب دارویی از مثبت به منفی تبدیل شده است."

دکتر "کریگانسکا آتیپوروانویچ" گفته است پس از جلسه ارزیابی نتایج این این روش درمانی که فردا با وزارت بهداشت تایلند برگزار می‌شود، این ترکیب دارویی برای سایر بیماران قابل استفاده است.

درمان کرونا با داروی ایدز

دولت ژاپن به تازگی اعلام کرده که به‌زودی آزمایش‌های کلینیکی لازم برای تست درمان‌های مختلف جهت مقابله با ویروس کرونا را آغاز خواهد کرد. تمرکز این آزمایش‌ها به جای دارو‌های جدید، بر روی دارو‌هایی خواهد بود که قبلا برای درمان ایدز و سایر بیماری‌های ویروسی استفاده شده‌اند. اما سوال اینجاست که چرا پژوهشگران فکر می‌کنند این دارو‌ها می‌توانند در درمان ویروس جدید کرونا موثر باشند و این دارو‌ها اساسا قرار است چگونه عمل کنند؟

ویروس کرونای جدید با نام رسمی SARS-CoV-۲، به خاطر رابطه ژنتیکی نزدیکی که با ویروس کرونای SARS دارد، از RNA ساخته شده است. ویروس‌های RNA همان‌هایی هستند که باعث بیماری‌های ابولا، هپاتیت C. و ایدز (HIV) می‌شوند.
این نوع ویروس‌ها، اندازه و شکل‌های مختلفی دارند و به روش‌های گوناگون می‌توانند انسان‌ها را آلوده کنند. اما بسیاری از دارو‌هایی که برای درمان ایدز و هپاتیت C. ساخته شده‌اند، عموما قادر هستند ضعف‌های موجود در همه این ویروس‌ها را هدف قرار دهند. برای مثال، داروی ریباویرین (ribavirin) که داروی تاییدشده هپاتیت C. است، با آنزیمی به نام RNA-dependent RNA polymerase که آنزیم اصلی بسیاری از ویروس‌ها، از جمله ویروس کروناست، مقابله می‌کند. دارو‌های ایدز، مانند لوپیناویر (lopinavir)، مانع از فعالیت آنزیم‌های دیگری می‌شوند که به ویروس‌ها اجازه می‌دهند تا پروتئین‌های خاصی را بشکنند؛ و به این‌ترتیب توانایی آن‌ها برای آلوده کردن سلول‌ها را از کار می‌اندازند.

دانشمندان فکر می‌کنند که دارو‌های ضدویروسی مثل لوپیناویر احتمالا باید قادر به عمل کردن در برابر SARS-CoV-۲ باشند. برخی از این دارو‌ها قبلا با موفقیت برای مقابله با ویروس‌های SARS و MERS تست شده‌اند.

البته این مطالعات فعلا در آزمایشگاه یا بر روی حیوانات انجام شده‌اند و نتایج آن‌ها لزوما به معنای موثر بودن این دارو‌ها بر روی انسان نخواهد بود. با اینکه ویروس‌های SARS و MERS رابطه نزدیکی با ویروس کرونای جدید دارند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که دارو‌های استفاده‌شده برای درمان آن‌ها، در مورد این ویروس هم کاربرد داشته باشند.