برگشت قیمت ارز و سکه

برگشت قیمت ارز و سکه

در این میان، معامله‌گران بازار سکه باور دارند در صورتی که روند طلا کاهشی شود، سکه می‌تواند به مدد افزایش قیمت دلار بار دیگر به بالای مرز ۶ میلیونی بازگردد.

کد خبر : ۷۷۴۵۳
بازدید : ۵۹۹۴
برگشت قیمت ارز و سکه
روز سه‌شنبه، سکه تمام از مرز ۶ میلیون تومانی عقب‌نشینی کرد و دلار پس از جهش به سوی مرز ۱۶ هزار تومانی، راه نزول در پیش گرفت. فعالان بازار باور داشتند کاهش بهای سکه تحت تاثیر ناکامی طلای جهانی در شکست مرز هزار و ۷۰۰ دلاری بود.
در مورد دلار هم اعتقاد بر این بود رشد نرخ حواله درهم در ابتدای روز موجب شد که خرید‌ها در بازار ارز داخلی بیشتر شود؛ ولی بازگشت قیمت درهم از مرز ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی دلیل کاهش قیمت دلار شد.

در چهارمین روز هفته، دلار به سوی مرز مقاومتی ۱۶ هزار تومانی حرکت کرد، ولی موفق به شکست آن نشد. روز سه‌شنبه، شاخص ارزی از ابتدای روز رو به افزایش قیمت گذاشت و توانست در مقطعی به محدوده ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومانی قدم بگذارد.
در معامله‌های شناور و فردایی نیز که بیشتر حالت جوسازی داشت، گفته می‌شد که در مرز ۱۶ هزار تومانی معامله صورت گرفت. با این حال، این جوسازی‌ها اثر نداشت و از اواخر روز فروش‌های ارزی بیشتر شد. حدود ساعت ۴ بعدازظهر، دلار در بازار آزاد با قیمت ۱۵ هزارو ۶۰۰ تومانی معامله می‌شد که ۲۰۰ تومان کمتر از سقف روزانه بود، هرچند که همچنان ۱۰۰ تومان افزایش را نسبت به روز دوشنبه نشان می‌داد.
با اینکه قیمت دلار در روز سه‌شنبه افزایشی شد، برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند که در بازار سکه تحت‌تاثیر افزایش فروش‌ها قیمت به زیر مرز ۶ میلیونی رفت و روی عدد ۵ میلیون و ۹۹۰ هزار تومانی قرار گرفت. این قیمت ۹۰ هزار تومان از روز دوشنبه کمتر بود و موجب شد که حداقل کمی از انتظارات افزایشی کاسته شود.
با این حال، عده‌ای از فعالان خبر می‌دادند که در معاملات کم‌حجم کمتر معامله‌گری حاضر بود که سکه خود را زیر نرخ ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی به فروش برساند. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، عدم افزایش بیشتر طلای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر موجب شد که قیمت سکه در مسیر کاهشی قرار بگیرد.
از نظر آنها، روز دوشنبه طلا در آغاز به‌کار بازار‌های جهانی توانست تا نزدیک محدوده هزار و ۶۹۰ دلاری بالا برود و همین موضوع معامله‌گران بازار داخلی را نیز هیجانی کرد. با این حال، پس از این اتفاق، طلا راه کاهشی و اصلاح را در پیش گرفت، به‌طوری‌که تا محدوده هزار و ۶۳۰ دلاری نیز عقب‌نشینی کرد و بعد به محدوده هزار و ۶۵۰ دلاری رفت.
در این شرایط، می‌توان گفت که روند قیمت طلای جهانی تا حدی انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد و سکه بازان را فروشنده کرد. رشد قیمت طلا در بازار‌های جهانی تحت‌تاثیر گسترش ویروس کرونا قرار داشت و امکان ادامه افزایش آن وجود دارد.

در این میان، معامله‌گران بازار سکه باور دارند در صورتی که روند طلا کاهشی شود، سکه می‌تواند به مدد افزایش قیمت دلار بار دیگر به بالای مرز ۶ میلیونی بازگردد.

برگشت درهم
یکی از مهم‌ترین عواملی که در روز سه‌شنبه زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شد، افزایش نرخ حواله درهم بود. نرخ حواله درهم دیروز در مقطعی به بالای مرز ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی رفت و موجب شد که قیمت شاخص ارزی نیز در بازار داخلی به محدوده ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومانی برود. زمانی که نرخ حواله درهم به زیر مرز ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی بازگشت، قیمت دلار در بازار داخلی نیز رویه کاهشی گرفت و به محدوده ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومانی رفت.

در واکنش به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، صرافی‌های منتخب بانک مرکزی نیز ۱۰۰ تومان نرخ فروش خود را افزایش دادند و آن را به ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان رساندند. نرخ خرید این صرافی‌های نیز ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود. با این حال، همچنان فاصله قیمتی بین نرخ بازار آزاد و صرافی‌های بانکی به اندازه‌ای بود که تقاضای کاذب را برای ورود به بازار تحریک کند. در این میان، برخی معامله‌گران از برخورد‌های امنیتی با دلالان بازار خبر می‌دادند.
به گفته فعالان، گسترش ویروس کرونا در ایران وافزایش هراس ناشی از آن نیز موجب شده است که خرید‌ها در بازار افزایش پیدا کند. از نظر آنها، تا زمانی که این خطر وجود دارد، احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها دور از ذهن نیست. با این حال، برخی فعالان رشد روز‌های اخیر را هیجانی می‌دانند و اعتقاد دارند با کوچک‌ترین خبری شاهد افت بازار خواهیم بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید