درمان کرونای خفیف درخانه؛ چگونه کرونا را تشخیص دهیم؟

درمان کرونای خفیف درخانه؛ چگونه کرونا را تشخیص دهیم؟

فصل زمستان امسال با شیوع ویروس کرونا در جهان و با وجود علائم مشترک بین ویروس کرونا و آنفلوانزا باعث شده است تا تشخیص آن‌ها از یکدیگر برای مردم سخت شود. آب ریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب، علائم مشابه در بیماری‌های مختلفی هستند که در آغاز نمی‌توان تشخیص داد که آیا ناشی از باکتری و یا ویروس است یا یک سرما خوردگی ساده. این باعث شده مردم با هر علائمی بترسند و نگران شوند که بیماری کروناست، اما نشانه‌هایی وجود دارد که تشخیص این بیماری‌ها را از یکدیگر راحت‌تر می‌کند.

کد خبر : ۷۷۴۶۸
بازدید : ۱۷۹۲۹
درمان کرونای خفیف درخانه؛ چگونه کرونا را تشخیص دهیم؟
فرادید | همزمانی شیوع کرونا با آنفلوآنزا و سرماخوردگی در فصل زمستان وشباهت علائم این سه بیماری، باعث نگرانی گسترده‌ای میان مردم شده است. با این حال متداول‌ترین سوالی که در حال حاضر مردم با آن مواجه هستند چگونگی تشیخص کروناست. البته برخی که مبتلا به کرونا خفیف شده اند به گفته عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند.

به گزارش فرادید، عضو کمیته کشوری آنفلوانزا و فوق تخصص بیماری‌های عفونی چگونگی مراقبت خانگی از بیماران مبتلا به کووید_۱۹ خفیف را که نیاز به بستری در بیمارستان و درمان دارویی ندارند، تشریح کرد.

مسعود مردانی گفت: "ابتدا باید توجه کرد که ۸۰ درصد موارد بروز کرونا بدون علامت بوده و بهبود می‌یابد. در عین حال از درصد باقی مانده حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد مبتلایان هم علائم خفیف ابتلا به کرونا را دارند و حدود ۲.۵ درصد نیز علائم شدید داشته و نیازمند بستری در بیمارستان هستند. "

وی افزود: "موارد خفیف بیماری کرونا به درمان دارویی احتیاج ندارد و استراحت در منزل و مراقبت‌های خانگی منجر به بهبود آن می‌شود؛ بنابراین در موارد خفیف بیماری کرونا استراحت در بستر، خوردن مایعات فراوان، مصرف مرکبات، سبزی تازه و میوه تازه در بهبود بیماری بسیار موثر است. "

چگونه مبتلایان کرونا خفیف را در خانه درمان کنیم؟

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا و فوق تخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: "در عین حال توصیه می‌شود که مبتلایان به نوع خفیف کرونا، نوعی خودقرنطینگی اختیار کنند. به این صورت که در یک اتاق بروند و در را ببندند و سعی کنند که با سایر افراد خانواده تماس نداشته و دست ندهند. همچنین هم بیمار و هم اعضای خانواده، دست هایشان را به طور مرتب با اب و صابون بشویند. "

مردانی همچنین گفت: "طول دوره نوع خفیف بیماری کرونا با مراقبت‌های خانگی بین پنج تا هفت روز بهبود می‌یابد. علائم این بیماری شامل تب، سرفه، سردرد و تنگی نفس است. "
درمان کرونای خفیف درخانه؛ چگونه کرونا را تشخیص دهیم؟

تشخیص سریع کرونا

فصل زمستان امسال با شیوع ویروس کرونا در جهان و با وجود علائم مشترک بین ویروس کرونا و آنفلوانزا باعث شده است تا تشخیص آن‌ها از یکدیگر برای مردم سخت شود.

آب ریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب، علائم مشابه در بیماری‌های مختلفی هستند که در آغاز نمی‌توان تشخیص داد که آیا ناشی از باکتری و یا ویروس است یا یک سرما خوردگی ساده. این باعث شده مردم با هر علائمی بترسند و نگران شوند که بیماری کروناست، اما نشانه‌هایی وجود دارد که تشخیص این بیماری‌ها را از یکدیگر راحت‌تر می‌کند. ‎

علائم ویروس کرونا

تب کمتر از ۴۰ درجه سانتی گراد - سرفه (خشک) - گلو درد - لرز خفیف - احساس خستگی -احساس گرفتگی بینی - احساس ناراحتی در قفسه سینه - بی اشتهایی - نفس تنگی یا مشکل تنفسی- درد عضلات

علائم نادر ویروس کرونا

حالت تهوع و استفراغ - سردرد- اسهال - شکم درد - آب ریزش بینی - گرفتاری دستگاه تنفس تحتانی، بدون درگیری قسمت‌های فوقانی در بیماری کرونا ویروس شایع است.

علائم آنفلوانزا

آنفلوانزا شما را یکباره زمین گیر می‌کند، سر و تمام اندام بدن فرد شروع به درد گرفتن می‌کند، سرفه خشک و خشکی گلو دارد. تب تا ۴۱ درجه سانتیگراد بالا می‌رود و غالباً همراه با لرز است و فرد احساس گرسنگی نمی‌کند

تب و لرز، خستگی شدید، بدن درد، حالت تهوع، تب شدید، سردرد و درد عضلانی شدید در آنفلوآنزا از شیوع بالایی برخوردار است.

علائم سرما خوردگی ساده

در سرماخوردگی ساده، معمولا خارش گلو و آب ریزش بینی وجود دارد و بعدا سرفه شروع می‌شود. چندین روز طول می‌کشد تا علائم گلو درد، آب ریزش بینی، سرفه بلغم دار، یا سرفه‌های خشک، تب و سردرد ظاهر شده بهتر شوند. در این وضع گوش‌ها وزوز می‌کنند و بیمار احساس ضعف می‌کند. توجه داشته باشید که آب‌ریزش بینی شدید از علائم سرماخوردگی است.
درمان کرونای خفیف درخانه؛ چگونه کرونا را تشخیص دهیم؟

چگونه بیماران مبتلا به کرونا را تشخیص دهیم؟

یکی از علت‌هایی که باعث شد تا در روز‌های نخست شمار بیماران مبتلا به کرونا در شهر ووهان واقع در مرکز چین افزایش یابد، شناخت دیرهنگام این ویروس بود. تجربه‌ای که می‌تواند برای جلوگیری از یک شیوع گسترده در ایران بسیار مفید باشد.

براورد‌های اولیه نشان می‌دهد که بسیاری از بیماران در کانون شیوع این بیماری در مرکز چین برای مدتی پس از ۱۰ روز تب و علایم دیگر بیماری، در بیمارستان‌ها بستری شده و مورد آزمایش کرونا قرار گرفتند.

همین زمان کافی بود که هر فرد بیماری ده‌ها نفر دیگر را نیز بیمار کند. برای نمونه یکی از این مبتلایان یک کارمند شهر پکن بود که وقتی از ووهان به پایتخت بازگشت ابتدا دو عضو خانواده خود را آلوده کرد.

او سپس به یک مهمانی رفت و در آنجا نیز چند نفر دیگر مبتلا شدند و پس از حاضر شدن در محل کار تعداد دیگری را آلوده کرد و نهایتا همین فرد باعث ابتلای ۱۱ نفر دیگر به ویروس کرونا شد.

به همین سبب پزشکان و کارشناسان چینی تلاش گسترده‌ای کرده اند تا راه‌های شناسایی بیماران را تسریع کنند. در ابتدا از بیمارانی که پس از مدت با علایم کرونا بستری شدند، آزمایش خون گرفته می‌شد و بین ۲ تا ۳ روز زمان لازم بود تا ابتلای آن‌ها تایید شود.

همین مساله هم خطر ابتلای دیگران به کرونا را افزایش می‌داد، هم جان بیمار را به خطر می‌انداخت و هم اینکه باعث می‌شد تا برای مدت طولانی شمار بیماران افزایش یابد.

بیمارستان‌های ووهان در مرکز چین نهایتا اعتراف کردند که دیرشناسایی بیماران یکی از اصلی‌ترین موانع آن‌ها برای مهار کرونا در روز‌های ابتدایی بوده است.

درست از ۱۵ روز قبل که روش‌های سریعی برای شناخت بیماران پیدا شد، شمار مبتلایان روز به روز کاهش یافته و روش‌های درمانی توام با دارو‌های سنتی و غربی نیز باعث افزایش ضریب معالجه شدگان شده است.

سریعترین روشی که الان در بیمارستان‌های چین برای شناسایی بیماری بکار گرفته می‌شود، سی تی اسکن از بیمار است.

موضوع مهم اینجاست که فرد به محض اینکه سی تی اسکن می‌شود علایم بیماری در او دیده می‌شود.

این مساله مشخصا به منزله این نیست که او به کرونا مبتلا شده است بلکه سی تی اسکن همه افراد مبتلا به آنفلوانزا و ذات الریه را شناسایی می‌کند.

در همین ارتباط وقتی که فرد مشخصا بیمار تشخیص داده می‌شود و پس از آن فورا تحت قرنطینه قرار می‌گیرد تا آزمایش‌های دقیقتر و زمان بر‌تر برای شناسایی کرونا شروع می‌شود.

درواقع پزشکان چینی با این کار موجب شدند تا همه افراد بیمار از غیرمبتلایان جدا شوند. همین باعث شد تا شمار کسانی که در ۱۵ روز گذشته به کرونا مبتلا شده اند بسرعت کاهش یابد و نهایتا الان به ۳۹۴ نفر رسیده است که فقط ۳۵ نفر در خارج از کانون شیوع بوده است.

جانگ شیایوچوان از پزشکان بیمارستان ووهان می‌گوید بیمارانی داشتم که ۹ روز تب داشتند، ولی آزمایش خون آن‌ها پس از دو روز نتیجه را اعلام می‌کرد.

او گفت: "پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که بهتر است سرعت شناسایی بیماران مبتلا به آنفلوانزا و ذات الریه و سرماخوردگی معمولی را افزایش دهیم. "

پزشکان و کادر‌های درمانی می‌گویند که تا قبل از انجام سی تی اسکن بیماران مانند مار به دور بیمارستان‌های شهر ووهان حلقه زده بودند و از هر جایی صدای سرفه‌های خشک به گوش می‌رسید، ولی به محض شناسایی سریع، شمار مبتلایان رو به کاهش گذاشت.

او افزود که "برای این کار به سراغ سی تی اسکن رفتیم. خیلی سریع هر فرد بیمار با علایم کرونا شناسایی و بستری می‌شد و بعد آزمایش‌های تکمیلی انجام می‌شد و کسانی که بیماری معمول داشتند از مبتلایان به کرونا جدا می‌شدند تا موارد انتقال بیماری به حداقل برسد. "

او می‌گوید که ما اقدامی فوق العاده را در زمانی فوق العاده انجام دادیم. عامه مردم از این امر استقبال کردند و خیلی سریع بیماران واقعی مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

جانگ گفت که به همه پزشکان توصیه می‌کند که قبل از هر اقدامی بیمار را مورد سی تی اسکن قرار دهند تا معلوم شود چه وضعیتی دارد و شاید به ذات الریه مبتلا باشد و پس ازآن به سراغ آزمایش‌های تکمیلی بروند.

این پزشک چینی که پیشنهاد سی تی اسکن را برای نخستین بار به دولت و مردم داد و شبکه‌های اجتماعی از او استقبال کردند، گفت:: سی تی اسکن بسیار راحت است و سریع جواب می‌دهد.

او افزود که کسانی که به ویروس کرونا آلوده شده باشند عمدتا در دو ریه خود ضایعاتی دارند که در سی تی اسکن احتمالا قابل مشاهده است.

دولت چین دقیقا پس از طرح این پیشنهاد اعلام کرد که همه بیمارستان‌های استان خوبی محل شیوع بیماری باید ابتدا سی تی اسکن بیمار را در بدو ورود به کلینیک و بیمارستان انجام دهند تا ابتدا نوع بیماری او معلوم شود و سپس از کیت‌های پزشکی برای آزمایش‌های قطعی برای تشخیص کرونا استفاده کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید