درمان سرفه مزمن با داروی جدید

درمان سرفه مزمن با داروی جدید

بعد از این آزمایش ۱۲ هفته ای، کسانی که داروی واقعی به آن‌ها داده شده بود، به طور میانگین ۱۱ بار در ساعت سرفه می‌کردند. البته کسانی هم که دارونما مصرف کرده بودند، شاهد کاهش سرفه شان به ۱۸ بار در ساعت بودند.

کد خبر : ۷۷۴۷۰
بازدید : ۱۰۲۸۶
درمان سرفه مزمن با داروی جدید
اگر شما هم مانند میلیون‌ها نفر دیگر، دچار سر‌فه‌های مزمن هستید ممکن است یک داروی جدید به کمکتان بیاید. بالغ بر ۱۰ درصد از بزرگسالان در سرتاسر جهان سرفه‌هایی دارند که دلیل روشنی برای آن یافت نمی‌شود. بعضی از این افراد ده‌ها سال از این بیماری رنج می‌برند، زیرا درمان مؤثری برای آن وجود ندارد.

پژوهشگران دانشگاه منچستر در بریتانیا می‌گویند که طی آزمایش بالینی، نشانه‌های این دسته از بیماران تا حد قابل توجهی کاهش داشته است.

نتیجه امیدوارکننده
کارشناسان می‌گویند که استفاده از دارویی به نام "Gefapixant (MK-۷۲۶۴) " ظاهرا تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش نشانه‌های بیماری به همراه داشته است.

در مجموع ۲۵۳ زن و مرد از بریتانیا و آمریکا در این آزمایش ۱۲ هفته‌ای شرکت کردند. این افراد به سرفه مبتلا بودند و به طور میانگین به مدت ۱۴ سال و نیم به هیچ درمانی پاسخ نداده بودند. آن‌ها به جز سرفه، مشکل جسمی دیگری نداشتند.

به افراد روزی دو بار یا داروی "گفاپیکسان" داده شد یا پلاسیبو (دارونما) بدون اینکه به آن‌ها گفته شود چه دارویی مصرف می‌کنند. مقدار دوز ۷/۵، ۲۰ و یا ۵۰ میلی گرم بود. قبل از آزمایش، بیماران گفته بودند بین ۲۴ تا ۲۹ بار در ساعت سرفه می‌کنند.

بعد از این آزمایش ۱۲ هفته ای، کسانی که داروی واقعی به آن‌ها داده شده بود، به طور میانگین ۱۱ بار در ساعت سرفه می‌کردند. البته کسانی هم که دارونما مصرف کرده بودند، شاهد کاهش سرفه شان به ۱۸ بار در ساعت بودند.

به گفته پروفسور "جکی اسمیت"، مسئول گروه پژوهشگران، "این اولین تحقیق است که یک درمان بی خطر و مؤثر را در بلندمدت گزارش می‌کند. " او می‌گوید که تأثیر مثبت دارونما به این دلیل بوده که بیماران از قبل می‌دانستند تحقیقاتی در گذشته با این دارو انجام شده و تأثیرش مثبت بوده است.

ریسک احتمالی
دکتر "گابریل ماکائولی"، پزشک خانواده در بریتانیا که هر سال صد‌ها بیمار به دلیل سرفه به او مراجعه می‌کنند، می‌گوید که داروی جدید می‌تواند زندگی بیماران را دگرگون کند. البته او هشدار می‌دهد که اگر این دارو به جای دارو‌های مناسب دیگر تجویز شود، ممکن است تاثیر بالقوه مخربی داشته باشد.

"نکته اینجاست که این دارو باید در جای مناسب برای بیماران تجویز شود؛ یعنی بیمارانی که عامل قابل درمان دیگری برای سرفه شان وجود ندارد. " به گفته این پزشک، ریسکی وجود دارد که داروی تازه بیش از حد برای بیماری‌هایی تجویز شود که درمان دیگری برای آن‌ها هست.

کارشناسان می‌گویند هر کس سرفه اش سه هفته یا بیشتر طول بکشد باید به پزشک مراجعه کند. سرفه‌های طولانی مدت ممکن است علامتی برای چندین بیماری باشند، از جمله بیماری مزمن انسدادی ریه، یا حتی سرطان.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ سرطان ریه علت اصلی مرگ بیش از دو میلیون نفر در جهان بوده است. مرگ بیماران عمدتا به تشخیص دیرهنگام این بیماری نسبت داده می‌شود. نشانه اصلی سرطان ریه سرفه مزمن است هر چند بیشتر سرفه‌ها به دلیل سرطان نیستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید