جلوگیری از شیوع کرونا در شهرهای بزرگ

جلوگیری از شیوع کرونا در شهرهای بزرگ

رویداد‌هایی که جمعیت زیادی به خود جذب می‌کنند، مثل مسابقات ورزشی، شرایط مناسبی برای تسری ایجاد می‌کنند و به همین خاطر شیوع ویروس کرونا باعث اخلال در آن‌ها شده است.

کد خبر : ۷۷۵۰۶
بازدید : ۳۴۷۳
جلوگیری از شیوع کرونا در شهرهای بزرگ
پارلمان تایلند در پی سفر یکی از نمایندگان به ژاپن ضدعفونی شد

ادامه شیوع ویروس در سراسر دنیا مقامات بهداشتی را به فکر یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از سرایت آن در شهر‌های بزرگ انداخته است. ویروس کرونا حالا به غیر از جنوبگان در تمامی قاره‌ها پخش شده است و سرعت شیوعش نیز برای نخستین بار در خارج چین بیشتر از داخل چین شده است.

یکی از نگرانی‌های بزرگ فعلی شیوع این ویروس در شهر‌های بزرگی است که مردم در کنار یکدیگر زندگی و کار می‌کنند.در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برخی چالش‌ها و تمهیداتی که شهر‌ها در سراسر دنیا به منظور مقابله با آن‌ها در نظر گرفته‌اند.

حمل‌ونقل عمومی
حمل‌ونقل عمومی محیطی بسیار مناسب برای انتقال ویروس‌ها است. گمان می‌رود که ویروس‌ها عمدتا در پی فرود قطرات ترشحات ناشی از عطسه و سرفه روی سطوحی که کاربرد مشترک دارند منتقل می‌شوند.
جلوگیری از شیوع کرونا در شهرهای بزرگ
ویروس‌ها می‌توانند از طریق سطوحی که استفاده مشترک دارند منتقل شوند - مثل این اتوبوس در ایران

بررسی آنفلوآنزای فصلی نشان می‌دهد که احتمال ابتلای اشخاصی که در زمان شیوع آنفلوآنزا از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند به عفونت‌های تنفسی حاد، شش برابر دیگران است. به همین خاطر است که از کره جنوبی گرفته تا ایران و ایتالیا، مقامات دستور داده‌اند تا سطوح داخلی قطارها، اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها ضدعفونی شود.

جمعیت زیاد
رویداد‌هایی که جمعیت زیادی به خود جذب می‌کنند، مثل مسابقات ورزشی، شرایط مناسبی برای تسری ایجاد می‌کنند و به همین خاطر شیوع ویروس کرونا باعث اخلال در آن‌ها شده است. برای نمونه، شیوع این ویروس مسابقه اتوموبیل‌رانی فرمول یک چین را به تعویق انداخته است.

شش بازی لیگ قهرمانان آسیا از جمله بازی‌های چهار تیم ایرانی نیز به تعویق افتاده است. در اروپا نیز مسابقات فوتبال و راگبی تیم‌های اتیالیایی متوقف شده است.

اما بزرگترین رویدادی که ممکن است با مشکل روبه‌رو شود المپیک توکیو است که طبق برنامه قرار است ۲۴ ژوئیه آغاز شود.

جلوگیری از شیوع کرونا در شهرهای بزرگ
ژاپن از مردم خواسته است که در اجتماعات شلوغی مانند مسابقات فوتبال حاضر نشوند

تا این لحظه تنها برنامه‌های مربوط به حرکت مشعل المپیک محدود شده است، اما کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید که همه‌گیری گسترده ویروس کرونا می‌تواند به لغو بازی‌ها منجر شود.

از طرف دیگر، رویداد‌های مذهبی نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌اند. عربستان سعودی اعلام کرده است که ورود زائران خارجی به شهر‌های مکه و مدینه تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.

مدرسه‌ها
درخواست دولت‌ها از مدرسه‌ها به منظور برنامه‌ریزی برای برخورد با این ویروس دارد بیشتر و بیشتر می‌شود. در کشورهایی، چون ژاپن، تایلند، ایران و عراق مدرسه‌ها را با هدف مهار ویروس کرونا موقتا تعطیل کرده‌اند.

در بریتانیا و ایالات متحده فعلا دستوری مبنی برای تعطیلی مدرسه‌ها صادر نشده است، اما چهار مدرسه در انگلستان که شاگردانشان برای اسکی به ایتالیا سفر کرده بودند کلیه کلاس‌ها را لغو کرده‌اند تا محیط مدرسه را کاملا ضدعفونی کنند.

از والدینی که اخیرا به همراه فرزندانشان به نقاط آلوده - از جمله ایران، چین، هنگ کنگ، کره جنوبی، جنوب‌شرق آسیا و شمال ایتالیا - سفر کرده‌اند خواسته شده است که در خانه بمانند و بچه‌ها را به مدرسه نفرستند.

اداره‌ها
ویروس کرونا روی روند کاری در بعضی از مهمترین قطب‌های فناوری دنیا اثر گذاشته است.

در سن‌دیگو و سن‌فرانسیسکو از کارمندان خواسته شده است که با کسانی که برای بازدید کاری به شرکت می‌آیند دست ندهند. در هر دو شهر نیز شرایط اضطراری اعلام شده است.

جلوگیری از شیوع کرونا در شهرهای بزرگ
در بعضی از کشور‌ها از کارفرمایان خواسته شده است تا بیشتر از دورکاری استفاده کنند

کنفرانس بازاریابی سالانه فیسبوک که قرار بود در ماه مارس برگزار شود لغو شده است و بعضی از حامیان مالی و شرکت‌کنندگان یکی از بزرگترین کنفرانس‌های امنیت سایبری در سان‌فرانسیسکو نیز از حضور خودداری کرده‌اند.

مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌های ایالات متحده با صدور دستورالعمل‌هایی از کارمندان خواسته است که از خانه کار کنند، مخصوصا اگر تب دارند یا نشانه‌هایی از مشکلات تنفسی در آن‌ها دیده می‌شود.

آگاهی عمومی
مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند که یکی از مهمترین مبانی مبارزه با ویروس کرونا افزایش آگاهی عمومی درباره اقدامات مهمی نظیر شستن کامل دست‌ها است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا همه باید:

مرتب دست‌های خود را بشورند
هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان خود را بگیرند
از تماس با افرادی که از خود علائم بیماری‌های تنفسی بروز می‌دهند خودداری کنند
از تماس حفاظت‌نشده با حیوانات وحشی و اهلی زنده خودداری کنند
جلوگیری از شیوع کرونا در شهرهای بزرگ

بیمارستان‌ها
از آنجایی که برای ویروس کرونای جدید درمانی وجود ندارد، تلاش بیمارستان‌ها بر کاهش علائم بیماری متمرکز شده است. از بیمارستان‌ها و کارمندانشان خواسته شده است که بیماران را قرنطینه کنند و هنگام برخورد با موارد بالقوه بیماری از لباس‌های محافظتی استفاده کنند.

پیش‌بینی مقامات بریتانیایی و آمریکایی این است که در صورت شیوع گسترده ویروس، بیمارستان‌ها مجبور خواهند شد که درمان‌های غیرضروری را به تعویق بیاندازند و میزان مشاوره‌های تلفنی را بیشتر کنند.

یکی از نگرانی‌ها این است که بیمارستان‌هایی که ظرفیتشان شده است دیگر قادر نخواهند بود که با افزایش ناگهانی بیماران نیز کنار بیایند.

اقدامات قرنطینه‌ای
بریتانیا از افرادی که به نقاط آلوده سفر کرده‌اند خواسته است که خود را قرنطینه کنند.

جلوگیری از شیوع کرونا در شهرهای بزرگ
کسانی که به مناطق آلوده سفر کرده‌اند در مبادی ورودی و خروجی مورد بررسی قرار می‌گیرند - مثل شهر بصره در عراق

شهر ووهان در چین که مرکز شیوع این ویروس بود همچنان تحت قرنطینه است. در بعضی از شهر‌های شمال ایتالیا نیز وضعیت مشابهی حاکم است.

اما کارشناسان می‌گویند که هر چه دامنه شیوع این ویروس در دنیا بیشتر شود، تاثیرگذاری چنین محدودیت‌هایی نیز کمتر می‌شود. از طرف دیگر اتخاذ چنین تمهیداتی در همه جا میسر نیست.

تام اینگلزبی، مدیر مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز، می‌گوید که "کمتر کشوری توان تدارکاتی قرنطینه شهر‌ها مانند چین را دارد. "

به گفته او "خطر منع آمدوشد این است که خانواده‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند، توزیع دارو بین بیماران را مختل می‌کند و رساندن مواد غذایی و دیگر مایحتاج عمومی را مشکل می‌کند. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید