"سی تی اسکن" راه جدید تشخیص کرونا

"سی تی اسکن" راه جدید تشخیص کرونا

این، هم برای تشخیص سریع فرد مبتلا (و درنتیجه مراقبت سریع و مؤثر از او) و هم برای ایزوله کردن بیمار جهت جلوگیری از شیوع این بیماری بسیار مسری ضروری است.

کد خبر : ۷۷۵۱۵
بازدید : ۱۴۲۹۹

پزشکان دریافته‌اند که بررسی سی‌تی‌اسکن بیماران مبتلا به ویروس کرونا، می‌تواند به تشخیص سریع‌تر کسانی که مشکوک به ابتلا هستند کمک کند.

اعضای یک تیم تحقیقاتی در دانشکده پزشکی آیکان، در بیمارستان مانت ساینای نیویورک، گفته‌اند که می‌توانند الگو‌های مشخصی را که نشانه ابتلا به کرونا هستند در ریه افراد شناسایی کنند. این تیم اولین گروه در ایالات متحده است که سی‌تی‌اسکن بیماران را تجزیه و تحلیل می‌کند.

مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که تحلیل و تجزیه تصاویر سی‌تی‌اسکن می‌تواند روشی مؤثر برای معاینه افراد مشکوک باشد و به فرآیند تصمیم‌گیری برای ایزوله کردن یا نکردن بیمارانی که نتیجه آزمایش آن‌ها قطعی نیست کمک می‌کند.

این پزشکان، که یافته‌های خود را در مجله پزشکی «رادیولوژی» منتشر کرده‌اند، اسکن ۹۴ بیمار را که در فاصله ۱۸ ژانویه تا ۲ فوریه، در چهار مرکز پزشکی در چهار استان چین بستری شده بودند، دریافت و بررسی کردند.

طبق گزارش دانشکده پزشکی فوق، بیشتر این بیماران یا به ووهان سفر کرده بودند یا از نزدیک با افراد مبتلا در ارتباط بودند. در بیش از نصف ۳۶ بیماری که از لحظه گزارش علایم بیماری تا دو روز بعد از آن اسکن شده بودند، هیچ شواهدی از بیماری ریوی دیده نمی‌شد.

در ۳۳ بیمار که سه تا پنج روز پس از گزارش علایم بیماری سی‌تی‌اسکن شده بودند، تیم تحقیقاتی الگو‌هایی مشاهده کردند که به «لکه‌های پودرشیشه‌ای» مشهورند - این الگو‌ها لکه‌های سفیدرنگی هستند که در تصاویر سی‌تی‌اسکن این بیماران گردتر و متراکم‌تر شده بودند.

در بیمارانی که ۶ تا ۱۲ روز پس از گزارش علایم بیماری اسکن شده بودند، تجزیه و تحلیل تصاویر نشان می‌داد که ریه بیمار به طور کامل درگیر بیماری شده است. الگو‌های مشاهده‌شده در این تصاویر همانند الگو‌هایی بود که در بیمار‌های مرتبطی نظیر سارس و مرس دیده شده بود.

آدام برنهایم، نگارنده اصلی این تحقیق و استادیار رادیولوژی تشخیصی، مولکولی و مداخله‌ای در دانشکده پزشکی آیکان، می‌گوید: «شناخت الگو‌های تصویربرداری بر اساس دوره زمانی عفونت نه تنها برای درک روند بیماری و فرآیند طبیعی کووید-۱۹ بلکه برای کمک به پیش‌بینی تغییر وضعیت بیمار و ایجاد عوارض احتمالی نیز بسیار مهم و حیاتی است.

پزشکان می‌گویند هنگامی که بیمار اولین علائم کووید-۱۹ را گزارش می‌دهد، این علایم مشخص نیستند و اغلب شبیه سرماخوردگی‌اند، بنابراین تشخیص بیماری آسان نیست و انجام آزمایشات تایید آن توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری نیز چند روز زمان می‌برد.

همچنین، گفته می‌شود این مطالعه به بیمارستان‌ها در ایالات متحده و سراسر جهان کمک می‌کند که براساس تصاویر سی‌تی‌اسکن، ابتلا یا عدم ابتلای فرد به ویروس کرونا را تأیید کنند.

چنانچه نتایج اسکن ریه بیمارانی که علایم اولیه ابتلا را دارند قطعی نباشد، پزشکان می‌توانند بیمار را به مدت چند روز ایزوله کنند تا وقتی که تصمیم قطعی در مورد او گرفته شود.

پروفسور برنهایم می‌افزاید: «این، هم برای تشخیص سریع فرد مبتلا (و درنتیجه مراقبت سریع و مؤثر از او) و هم برای ایزوله کردن بیمار جهت جلوگیری از شیوع این بیماری بسیار مسری ضروری است.»

در حال حاضر ۸۳ هزار و هشتصد و نه مورد تأیید شده ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد و ۲۸۶۷ نفر در اثر این بیماری تنفسی جان باخته‌اند.
منبع: اینیدپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید