ملکه رنجبر؛ زندگی و زمانه نخستین ملکه سینمای ایران

ملکه رنجبر؛ زندگی و زمانه نخستین ملکه سینمای ایران

ملکه رنجبر ۱۰ شهریور ۱۳۱۷ در رشت به دنیا آمد. پدرش عبادلله رنجبر از مهاجران قفقاز و از پایه گذاران تئاتر در ایران بود. او نزد پدر تعلیم تئاتر دید و در هشت سالگی در رشت، نقش کوزت در تئاتر بینوایان را بازی کرد. خانواده رنجبر شهر رشت را در سال ۱۳۲۷ به دلیل تبعید سیاسی پدر، ترک کردند. بازیگر کوچک در ۱۰ سالگی به تهران رفت. آنجا نیز در "تئاتر سعدی" به ایفای نقش پرداخت و بعدتر به رادیو و سرانجام تلویزیون و سینما پیوست.

کد خبر : ۷۷۵۴۵
بازدید : ۵۸۱۴
عروج ملکه رنجبر؛ زندگی و زمانه نخستین ملکه سینمای ایران
فرادید | ملکه رنجبر، بازیگر پیشکسوت با شش دهه نقش آفرینی در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر، پنجشنبه هشتم اسفندماه ۹۸، چشم از جهان فروبست. بیشتر مردم او را با سریال "زیر آسمان شهر" و نقش "مهتاج فرامرزی" همسر "غلام ششلول بند" می‌شناختند.

به گزارش فرادید، خانم رنجبر اواخر آبان ماه ۹۸ به دلیل مشکل نارسایی حرکتی در بیمارستان بستری شده بود. فریبرز ایروانی، فرزند این بازیگر در این باره گفته بود: "خانم رنجبر به تشخیض پزشکان در بیمارستان بستری و تحت مراقب هستند. دارو‌هایی که ایشان مصرف می‌کردند منجر به بروز مشکلات حرکتی شده بود و نیاز به بررسی و اصلاح داشت. امیدواریم تنظیم دارو‌ها در بهتر شدن وضعیت ایشان تاثیرگذار باشد. "

پیش از این، خانم رنجبر ۵ اسفند ۹۶ که پس از انجام عمل جراحی قلب باز از بیمارستان مرخص شده بود، بار دیگر به دلیل عارضه تنفسی در بیمارستان و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. رسانه‌ها در پایان سال ۹۶ نوشته بودند که "ملکه رنجبر برای سومین بار است که به دلیل کهولت سن و عارضه‌ی قلبی و تنفسی در بیمارستان بستری می‌شود. "

اما در نهایت خانم ملکه رنجبر روز پنجشنبه هشتم اسفند ماه به دلیل بیماری در بیمارستان کسری چشم از جهان فرو بست. این هنرمند پیشکسوت روز جمعه ۹ اسفند در گورستان بهشت‌زهرا در تهران به خاک سپرده شد. خانواده خانم رنجبر تصمیم گرفتند به دلیل شیوع کرونا، مراسم تشییع برگزار نکنند.

زندگی و زمانه نخستین کوزت سینمای ایران

ملکه رنجبر ۱۰ شهریور ۱۳۱۷ در رشت به دنیا آمد. پدرش عبادلله رنجبر از مهاجران قفقاز و از پایه گذاران تئاتر در ایران بود. او نزد پدر تعلیم تئاتر دید و در هشت سالگی در رشت، نقش کوزت در تئاتر بینوایان را بازی کرد. نخستین حضور ملکه رنجبر در صحنه به سال‌های دور بر می‌گردد.

خانواده رنجبر شهر رشت را در سال ۱۳۲۷ به دلیل تبعید سیاسی پدر، ترک کردند. بازیگر کوچک در ۱۰ سالگی به تهران رفت. آنجا نیز در "تئاتر سعدی" به ایفای نقش پرداخت و بعدتر به رادیو و سرانجام تلویزیون و سینما پیوست.

خانم رنجبر درباره کار در فضای تئاتر در آن دوره گفته بود که " آن زمان هر کسی را در تئاتر راه نمی‌دادند، تئاتری‌ها عاشق بودند. روزی مرحوم حمید مقبلی برایم تعریف می‌کرد، من یواشکی وارد سالن تئاتر می‌شدم. کنترل چی در سالن مرا می‌گرفت و بیرون می‌انداخت و من دوباره برای سانس بعد پنهانی وارد می‌شدم. از او می‌پرسیدم که چرا چنین کاری می‌کرده است و می‌گفت، چون عاشق تئاتر بوده است و آخرش هم وارد تئاتر شد. "
عروج ملکه رنجبر؛ زندگی و زمانه نخستین ملکه سینمای ایران
«سریال "داستان یک شهر" به کارگردانی اصغر فرهادی و نمایشنامه‌های "آرشین مالالان" و "همسایه مزاحم" از جمله کار‌های تلویزیونی و تئاتری او هستند.»

در کارنامه هنری این هنرمند ۳۷ فیلم سینمایی و ۳۱ سریال تلویزیونی به چشم می‌خورد. ملکه رنجبر خود را "اولین کوزت ایران" می‌نامید و برخی مجلات سینمایی لقب "اولین ملکه سینمای ایران" داده اند.

از مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی که او بازی کرده می‌توان به اعتراف به کارگردانی "مجید فهیم خواه" و دو فیلم ابوالحسن داوودی یعنی "مرد بارانی" و "نان و عشق و موتور ۱۰۰۰" اشاره کرد.

البته خانم رنجبر بیشتر محبوبیتش را به خاطر بازی در مجموعه سریال‌های "زیر آسمان شهر" در نقش " مهتاج فرامرزی" به دست آورد. او در این باره گفته بود که " یک بار در ختم یکی از هنرمندان هیچ کس نمی‌توانست مرا از دست مردم نجات دهد آنقدر که مردم دور من حلقه زده بودند و می‌گفتند «مهتاج» ما اومد. آخر مرا به یک مغازه بردند. صاحب مغازه مجبور شد چراغ‌های مغازه را خاموش کند و کرکره اش را پایین بکشد. ما یک ساعتی آنجا ماندیم تا اینکه نیروی انتظامی آمد ماشین آورد و مرا با ماشین نیروی انتظامی بردند. مردم آنجا منتظرم بودند و می‌گفتند نگه دارید ما دوستش داریم، زمانی که در ماشین بودم یک نفر سرش را داخل ماشین آورد و گفت: ما زحمت‌های تو را فراموش نمی‌کنیم. "
عروج ملکه رنجبر؛ زندگی و زمانه نخستین ملکه سینمای ایران
ملکه رنجبر از سال ۱۳۹۲ به بعد فعالیتی نداشت. خانه نشین شد و از پارکینسون رنج می‌برد. فریبرز ایروانی، تنها فرزند او پیش‌ترعنوان کرده بود که مادرش به افسردگی نیز مبتلاست. ملکه رنجبر که پیش از انقلاب، کارمند شهرداری بود، چند سال قبل در مصاحبه‌ای گفته بود نمی‌داند بدون حقوق بازنشستگی چگونه می‌توانست زندگی کند.

این بازیگر یک بار نیز با گلایه از این که به فراموشی سپرده شده گفته بود: "ما فقط احترام می‌خواهیم. خیلی‌ها اصلا به رویشان هم نمی‌آورند که هنرمندی قدیمی هم هست. می‌ترسم تشییع جنازه‌ام هم نیایند، ولی اگر نیایند آن دنیا با آن‌ها قهر می‌کنم. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید