توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی

توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی

برنامه «اتفاق» که در واقع بازگشت رضا رشیدپور به تلویزیون و شبکه سه بود هم متوقف شده است؛ برنامه‌ای که قرار بود با حضور ۷۰۰ تماشاگر ضبط شود، اما به قول نجارزاده فعلاً سلامت مردم مهم‌تر است.

کد خبر : ۷۷۶۱۹
بازدید : ۱۳۱۰
توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی
یگانه خدامی | کرونا همچنان میهمان ناخوانده و دوست نداشتنی ایران است. میهمانی که با او زندگی‌های مان تغییر کرده و از روزمرگی‌ها تا تفریحات‌مان را تحت تأثیر قرار داده است. با اینکه سینما‌های کشور همان روز‌های اول اعلام شیوع کرونا تعطیل شدند، اما خبر‌هایی درباره ادامه ضبط و فیلمبرداری پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی منتشر می‌شود که نگرانی‌هایی هم همراه دارد.
به‌دنبال این نگرانی اصناف سینمایی دیروز نامه‌ای را که خطاب به هیأت مدیره خانه سینما نوشته‌اند منتشر کردند. نامه‌ای که در آن درخواست کردند پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی به‌دلیل گسترش ویروس کرونا تعطیل شوند.

در متن نامه ۲۳ صنف سینما که خطاب به همایون اسعدیان رئیس هیأت مدیره خانه سینما نوشته شده آمده است: «اکنون که هجوم گسترده و فزاینده بیماری کرونا، عموم مردم این سرزمین را مورد تهدید جدی قرار داده است و احتمال سرایت و پراکندگی آن در تمامی اجتماعات بشدت بالاست، ضمن حمایت از پیشنهاد خانه سینما و قدردانی از همراهی گروهی از تهیه‌کنندگان محترم با پیشنهاد تعطیلی موقت پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی در حال تولید، با توجه به بی‌توجهی تعدادی از پروژه‌ها و مبادرت آن‌ها به ادامه فیلمبرداری، ضرورت دارد به منظور جلوگیری از اشاعه این بیماری و حفظ سلامتی دست‌اندرکاران سینما و تلویزیون، تمهیدات و اقدامات مؤثرتر در جهت اجرایی شدن این درخواست به کار گرفته شود.
در این راستا پیشنهاد می‌شود جهت توقف سریع فیلمبرداری تمامی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی قبل از هر اتفاق ناخوشایندی در اسرع وقت هماهنگی لازم با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا (به‌عنوان تنها مرجع تصمیم‌گیرنده) صورت گرفته و پیگیری مداوم نسبت به اقدام مؤثر آن ستاد انجام پذیرد.»

در این نامه اسامی اصناف انجمن طراحان فیلم، انجمن بازیگران، کانون کارگردانان، انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردانان، انجمن مدیران تولید، انجمن عکاسان، انجمن صدا، انجمن مدیران تدارکات، انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه، انجمن صنفی دستیاران فیلمبردار، انجمن بازیگران و بدلکاران، انجمن جلوه‌های ویژه، انجمن منشیان صحنه، انجمن فیلمبرداران، انجمن لابراتوار فیلم، انجمن مدرسان سینما، انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند، انجمن فیلمنامه‌نویسان، انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی، انجمن کارگردانان سینمای مستند، انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم، انجمن جلوه‌های بصری و انجمن تبلیغات سینمای ایران به‌عنوان امضاکنندگان و درخواست‌کنندگان این تعطیلی آمده است.

همایون اسعدیان رئیس هیأت مدیره خانه سینما می‌گوید که خانه سینما هم با این درخواست موافق است و اقداماتی برایش انجام داده. او می‌گوید: «خانه سینما یک نامه نوشته که همراه نامه اصناف به وزارت ارشاد فرستادیم و تقاضا کردیم در این زمینه کمک کنند. البته رونوشت برای وزارت بهداشت هم زدیم. ما به هرحال باید شرایط را به شکلی فراهم کنیم که امنیت اعضا فراهم شود. به همین دلیل خانه سینما با این درخواست موافق است.»

البته او به این مسأله هم اشاره می‌کند که ممکن است تعطیلی و توقف بعضی پروژه‌ها امکان پذیر نباشد. در این صورت این پروژه‌ها چگونه باید کارشان را پیش ببرند؟ اسعدیان می‌گوید: «اگر پروژه‌هایی به هر دلیلی امکان تعطیلی ندارند باید شرایط ویژه‌ای برایشان فراهم شود.
ما جزو حرفه‌هایی هستیم که در دل هم تنیده‌ایم و برای هر پروژه ۵۰، ۶۰ نفر در یک لوکیشن کوچک حضور داریم و در شرایط بدی از نظر سرایت این بیماری قرار می‌گیریم. به همین دلیل اگر امکان تعطیلی پروژه‌ای وجود ندارد باید تلاش کنیم که امنیت خاطر و امنیت جسمی و روانی اعضا و همکاران پروژه را فراهم کنیم و با رعایت نکات بهداشتی کار ادامه پیدا کند.»

تعطیلی برنامه‌ها بجز دورهمی!
دیروز مدیر گروه اجتماعی شبکه سه تلویزیون هم اعلام کرد برای حفظ سلامتی مردم ضبط برنامه‌های این شبکه، فعلاً متوقف شده یا بدون تماشاگر انجام می‌شود.

محمدرضا نجارزاده درباره برنامه‌هایی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضبط آن‌ها دچار تغییراتی شده است، گفت: «تاکنون ۲ قسمت از برنامه «عصر جدید» احسان علیخانی بدون تماشاگر ضبط شده و مسابقه استعدادیابی «میدون» و برنامه «بدون توقف» نیز در قسمت‌های جدید بدون تماشاگر ضبط می‌شوند.»

برنامه «اتفاق» که در واقع بازگشت رضا رشیدپور به تلویزیون و شبکه سه بود هم متوقف شده است؛ برنامه‌ای که قرار بود با حضور ۷۰۰ تماشاگر ضبط شود، اما به قول نجارزاده فعلاً سلامت مردم مهم‌تر است.

مدیرگروه اجتماعی شبکه سه درباره زمان بازگشت روند تولید برنامه‌ها به شکل اولیه گفت: «براساس مذاکره وزارت بهداشت احتمالاً این شرایط تا ۳۰ فروردین ادامه داشته باشد و هرچند این برنامه‌ها از نظر جذابیت آسیب جدی می‌بینند، ولی سلامتی مردم قطعاً مهمتر از بحث جذابیت برنامه‌های تلویزیون است. ما تلاش می‌کنیم مقدمات و لوازم بهداشتی و سلامت را مهیا کنیم و به محض اینکه این اتفاق انجام شد، برنامه‌ها با حضور تماشگران به ضبط و تولید می‌رسد.»

البته در کنار این محدودیت‌های اجباری به نظر می‌رسد بعضی برنامه‌ها همچنان به روال قبلی خود ادامه می‌دهند. ضبط و پخش برنامه «دورهمی» شبکه نسیم با اجرای مهران مدیری همچنان با حضور تعداد زیادی از مردم به‌عنوان میهمان و تماشاگر ادامه دارد. با توجه به شوخی‌ها و اشاره‌هایی هم که در برنامه به اتفاقات روز و بیماری کرونا می‌شود مشخص است که ضبط‌ها تازه انجام شده؛ مسأله‌ای که انتقاد‌های زیادی همراه داشته است؛ حتی اگر هدف خنداندن مردم و روحیه دادن به آن‌ها در این شرایط باشد.
در نامه‌ای که خطاب به خانه سینما زده شده درخواست شده فیلمبرداری تمام پروژه‌های تلویزیونی هم متوقف شود. اسعدیان درباره این مسأله و ادامه ضبط برنامه‌هایی مانند «دورهمی» می‌گوید: «ما در شرایط ویژه‌ای که شاید در ۱۰۰ سال گذشته نظیرش را نداشته‌ایم قرار گرفته‌ایم. برای برون رفت از این بحران نیاز به عزم و همراهی ملی داریم.
وزارت بهداشت و مسئولان می‌گویند از تجمع‌ها پرهیز کنید و مردم حتی مراسم عروسی و ختم را هم تعطیل می‌کنند. در واقع هر اجتماعی که در آن مردم در فواصل نزدیک با هم هستند مضر است و این چیزی نیست که به این زودی تمام شود و ممکن است چند ماه درگیر باشیم؛ البته با افت و خیز. برای اینکه این روز‌ها را بگذرانیم هرگونه تجمعی باید تعطیل شود.
برای همین هم سالن‌های سینما را تعطیل کردیم. وقتی مردم از ختم و عروسی‌شان می‌گذرند برگزاری برنامه «دورهمی» برای خود من هم سؤال برانگیز است. هرقدر هم بگویند که رعایت می‌کنیم به نظرم ضبط آن به این شکل ضرورت ندارد.
می‌شود این برنامه‌ها را بدون تماشاگر ضبط کرد و می‌شود برای مردم امید و شادی فراهم کرد، ولی با رعایت ضوابط. من حق ندارم برای یک پروژه و یک برنامه خدشه‌ای به سلامت مردم در این شرایط وارد کنم.»
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید