بدترین هفته بازار‌های جهان پس از بحران مالی ۲۰۰۸

بدترین هفته بازار‌های جهان پس از بحران مالی ۲۰۰۸

این سقوط آزاد اقتصادی در طول هفته، معامله‌گران را به وحشت انداخت و بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) را بر آن داشت که بیانیه نادری برای کاستن از نگرانی آمریکایی‌ها صادر کند.

کد خبر : ۷۷۶۳۶
بازدید : ۴۷۸۰
بدترین هفته بازار‌های جهان پس از بحران مالی ۲۰۰۸
کارگزاران بورس در محل بازار بورس در نیویورک، آمریکا

اپیدمی ویروس کرونا باعث شده است که وال استریت و بازار‌های جهانی بدترین هفته خود را پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تجربه کنند. روز جمعه شاخص "داو جونز"، یک هزار واحد ریزش کرد و سپس اندکی بهبود یافت.

این سقوط آزاد اقتصادی در طول هفته، معامله‌گران را به وحشت انداخت و بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) را بر آن داشت که بیانیه نادری برای کاستن از نگرانی آمریکایی‌ها صادر کند.

بامداد روز جمعه، میانگین شاخص صنعتی داو جونز ۱۰۰۰ واحد افت کرد و در طول روز نوسان شدیدی داشت. در پایان معاملات روز، وضعیت بهبود یافت و میزان افت این شاخص به ۳۵۵ واحد یا ۱.۴ درصد تغییر یافت. در عین حال، شاخص ۵۰۰ "استاندارد اند پور"، ۰.۸ درصد کاهش یافت و بورس "نزدک" بعد از ساعت‌ها نوسان، بدون تغییر به معاملات روز خود خاتمه داد.

هفته گذشته در حالی پایان یافت که سه شاخص عمده بازار‌های ایالات متحده اصلاح خوردند و این به احتمال زیاد باعث افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد ادامه این وضعیت خواهد شد. شاخص داو جونز و شاخص ۵۰۰ "اس‌اندپی" بدترین هفته خود را از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ تاکنون تجربه کردند.

این زیان‌دهی‌ها در بازار سهام باعث شده تا سرمایه‌گذاران عمده از بانک مرکزی بخواهند که نرخ بهره را کاهش دهد. چنین اقدامی می‌تواند از تلاطم بازار‌ها بکاهد. البته، "جروم پاول" رئیس بانک مرکزی آمریکا در بیانیه خود نگفته است که این بانک نرخ بهره را کاهش خواهد داد، اما خاطرنشان کرده که این نهاد تنظیم‌کننده مالی در صورت لزوم اقدام خواهد کرد.

در بیانیه مذکور آمده است: «بنیان‌های اقتصاد آمریکا همچنان قوی هستند. اما ویروس کرونا باعث ایجاد خطرات فزاینده‌ای برای فعالیت اقتصادی شده است. بانک مرکزی از نزدیک تحولات و تأثیر آن‌ها بر چشم‌انداز اقتصادی را رصد می‌کند. ما از ابزار‌های خود استفاده خواهیم کرد و متناسب با شرایط در راستای حمایت از اقتصاد اقدام خواهیم کرد.»

این افت بازار سهام به دنبال هشدار شدید مقامات بهداشتی ایالات متحده در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اتفاق افتاد. آن‌ها اوایل هفته اعلام کردند ویروس کرونا دیر یا زود در آمریکا شیوع پیدا خواهد کرد. شایان ذکر است شیوع این ویروس تا کنون تأثیر عمده‌ای بر چین و کشور‌های آسیایی گذاشته و این در حالی است که شمار مبتلایان در آمریکا رو به افزایش است.

دونالد ترامپ از اقدام برای مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داده است، اگرچه او مدام تأکید می‌کند که اوضاع تحت کنترل است. پس از درخواست تنها ۲.۵ میلیارد دلار برای مقابله با ویروس کرونا، او اظهارداشت هر مقدار بودجه که کنگره لازم بداند برای این منظور در نظر خواهد گرفت.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید