استقبال نوروز در تلویزیون

استقبال نوروز در تلویزیون

در ابتدای سال جدید، پخش مجموعه‌های طنز که بتواند طیف وسیعی از مخاطبان تلویزیون را با خود همراه کند برای پخش در ایام نوروز در‌نظر گرفته شده است. اما این موضوع را که سریال‌های آماده پخش از‌نظر کیفیت تا چه حد برای مخاطبانش قابل قبول خواهد بود، باید به روز‌های آینده و زمان پخش آن‌ها موکول کرد.

کد خبر : ۷۷۷۱۰
بازدید : ۱۴۱۳
تلویزیون به استقبال نوروز می‌رود
تدارک ویژه‌برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی یکی از رسوم هر ساله رسانه ملی است. از این نظر در سال‌هایی رضایت مخاطبان تلویزیون از ویژه‌برنامه‌های نوروز بیشتر بوده و در سال‌هایی دیگر عملا پخش نوروزی تلویزیون برای مخاطبانش راضی‌کننده نبوده است.
با این حال، امسال درشرایطی به استقبال نوروز می‌رویم که شیوع ویروس کرونا و شرایط روانی حاصل از آن کمی حال‌و‌هوای پیش از نوروز را با سال‌های قبل متفاوت کرده و طبعا شرایط گروه‌های سریال‌سازی که سریال‌هایشان را برای نوروز تدارک دیده‌اند هم تأثیر‌گرفته از حال‌و‌هوای این روز‌های جامعه است.
مدتی قبل ۲۳ صنف خانه سینما در نامه‌ای از هیئت‌مدیره خانه سینما درخواست تعطیلی پروژه‌های در حال فیلم‌برداری را مطرح کردند، در ارتباط با مضمون این درخواست نامه‌ای از سوی خانه سینما به وزیر ارشاد همراه با رونوشت به مراکز مرتبط از‌جمله وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با کرونا، سازمان صدا‌و‌سیما و... ارسال شد.
در متن این درخواست آمده است: «اکنون که هجوم گسترده و فزاینده بیماری کرونا، عموم مردم این سرزمین را مورد تهدید جدی قرار داده است و احتمال سرایت و پراکندگی آن در تمامی اجتماعات به شدت بالاست، ضمن حمایت از پیشنهاد خانه سینما و قدردانی از همراهی گروهی از تهیه‌کنندگان محترم با پیشنهاد تعطیلی موقت پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی در حال تولید، با توجه به عدم توجه تعدادی از پروژه‌ها و مبادرت آن‌ها به ادامه فیلم‌برداری، ضرورت دارد به‌منظور جلوگیری از اشاعه این بیماری و حفظ سلامتی دست‌اندرکاران سینما و تلویزیون، تمهیدات و اقدامات مؤثرتر در جهت اجرائی‌شدن این درخواست به کار گرفته شود.
در این راستا پیشنهاد می‌شود جهت توقف سریع فیلم‌برداری تمامی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی قبل از هر اتفاق ناخوشایندی در اسرع وقت هماهنگی لازم با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا (به عنوان تنها مرجع تصمیم‌گیرنده) صورت گرفته و پیگیری مداوم نسبت به اقدام مؤثر آن ستاد انجام پذیرد». این نامه به امضای ۲۳ صنف شامل انجمن طراحان فیلم، انجمن بازیگران، کانون کارگردانان، انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردانان، انجمن مدیران تولید، انجمن عکاسان، انجمن صدا، انجمن مدیران تدارکات، انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه، انجمن صنفی دستیاران فیلم‌بردار، انجمن بازیگران و بدلکاران، انجمن جلوه‌های ویژه، انجمن منشیان صحنه، انجمن فیلم‌برداران، انجمن لابراتوار فیلم، انجمن مدرسان سینما، انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند، انجمن فیلم‌نامه‌نویسان، انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی، انجمن کارگردانان سینمای مستند، انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم، انجمن جلوه‌های بصری و انجمن تبلیغات سینمای ایران رسیده است.
در چند روز گذشته، بسیاری از پروژه‌های سینمایی در میانه‌های فیلم‌برداری تعطیل شدند و برخی دیگر از گروه‌هایی که زمان مشخص و تعیین‌شده‌ای برای رساندن سریال به پخش نوروزی دارند، ناگزیرند همچنان به کارشان ادامه دهند. مجموعه تلویزیونی «پایتخت» امسال نیز از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.
سریالی که طی چند سال متوالی در فصل‌های متعدد توانست عنوان پر‌بیننده‌ترین سریال نوروزی را به خود اختصاص بدهد. قسمت جدید سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری در ۱۵ قسمت برای پخش در ایام نوروز تدارک دیده شده است. محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر، مهران احمدی، هومن حاجی عبداللهی، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، سارا و نیکا فرقانی، عطیه جاوید، سلمان خطی، ابوالفضل رجبی و غلامعلی رضایی بازیگران اصلی این سریال هستند.
در روز‌های پایانی سال گروه سازنده این سریال در شمال کشور مشغول ضبط بخش‌های پایانی هستند و با توجه به اینکه تاکنون ۷۰ درصد تصویربرداری پایتخت انجام شده است به نظر می‌رسد این مجموعه امسال با آرامش بیشتری از سمت گروه سازنده برای پخش در ایام نوروز آماده خواهد شد.
طی سال‌های گذشته بسیاری از مخاطبان تلویزیون که نوروز را با دیدن سریال‌های تلویزیون سپری می‌کنند از کافی‌نبودن برنامه‌های طنز تلویزیون گله می‌کردند و جدول پخش تلویزیون نیز به نسبت گذشته نشان می‌دهد که این گله مخاطبان کم بیراه نیست.
اما به نظر می‌رسد رویکرد رسانه ملی برای سال جدید تعدد ساخت سریال‌های طنز و برنامه‌ریزی برای پخش آن‌ها است. شبکه سوم سیما نیز برای پخش نوروزی خود سریال طنز دیگری را آماده پخش کرده است. رضا مقصودی کارگردانی سریال «دوپینگ» را برعهده دارد. سریالی که نخستین تجربه کارگردانی مقصودی برای تلویزیون محسوب می‌شود.
او پیش از این با نگارش فیلم‌نامه‌هایی، چون «لیلی با من است»، «شیدا»، «همیشه پای یک زن در میان است» توجه و تحسین بسیاری از سینمایی‌نویسان را جلب کرد و نخستین فیلم سینمایی‌اش «خجالت نکش» را سال ۹۶ مقابل دوربین برد و این‌بار با ساخت سریال نوروزی «دوپینگ» به تلویزیون برگشته است.
اما مقصودی در کارگردانی این سریال تنها نیست و برزو نیک‌نژاد، کارگردانی که مخاطبان تلویزیون با ساخته‌های او از‌جمله «دردسر‌های عظیم» «پنچری» و... آشنا هستند، مقصودی را همراهی می‌کند. اما گروه بازیگران این سریال نیز کمی متفاوت به نظر می‌رسد و در این سریال چهره‌هایی، چون شبنم مقدمی، محمد بحرانی، نیما شعبان‌نژاد، هادی حجازی‌فر و... را خواهیم دید.

اما شبکه دو سیما نیز سریال «کامیون» را برای پخش در ایام نوروز تدارک دیده است. سریالی به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی مشترک ابراهیم آرزو و شهرام دانشپور. در این سریال مهدی هاشمی، لعیا زنگنه، جهانبخش سلطانی، بیتا سحرخیز، نادر سلیمانی و با معرفی علی عامل هاشمی، بهنام شرفی، هادی مرتضی‌زاده، ماهان عبدی، کامیاب دانش‌پور، سپند امیرسلیمانی، شهاب عباسی، سیاوش مفیدی، گیتی قاسمی، شیوا خسرومهر، خشایار راد، آرزو نبوت، فرهاد بشارتی، مهسا طهماسبی، شیدا یوسفی، فرج‌الله گلسفیدی، مرتضی نجفی، مهدی پتکی، حدیث نیکرو، زهره فکور صبور، امیرحسین صالحی، بهناز یادگاری و امید روحانی ایفای نقش می‌کنند.
در خلاصه داستان این سریال نوروزی آمده است: «سریال کامیون داستان یک پیش‌کسوت فوتبال است که مدتی است با یک کامیون باربری کار می‌کند و در همین حین با سه دانشجو که صاحب خانه اثاثیه‌شان را بیرون ریخته آشنا می‌شود و همین آشنایی زمینه‌ساز ماجرا‌هایی تازه است».
در ابتدای سال جدید، پخش مجموعه‌های طنز که بتواند طیف وسیعی از مخاطبان تلویزیون را با خود همراه کند برای پخش در ایام نوروز در‌نظر گرفته شده است. اما این موضوع را که سریال‌های آماده پخش از‌نظر کیفیت تا چه حد برای مخاطبانش قابل قبول خواهد بود، باید به روز‌های آینده و زمان پخش آن‌ها موکول کرد و امیدوار بود فارغ از زمان‌بندی مناسبی که برای آماده‌سازی سریال‌ها در‌نظر گرفته شده است، سریال‌ها نیز کیفیت مناسبی داشته باشند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید