واکسن کرونا چه زمانی ساخته می‌شود؟

واکسن کرونا چه زمانی ساخته می‌شود؟

اما حتی اگر دانشمندان بتوانند تا پایان سال چنین واکسنی بسازند، تولید انبوه آن چیزی نیست که به راحتی انجام شود. راستش در بهترین حالت باید تا اواسط سال آینده صبر کرد.

کد خبر : ۷۷۷۵۷
بازدید : ۱۳۷۹۹
واکسن کرونا چه زمانی ساخته می‌شود؟
ویروس کرونا در بیش از ۸۰ کشور پخش شده است و روزانه هزاران مورد جدید ابتلا به این ویروس از سراسر دنیا گزارش می‌شود. در حال حاضر هیچ واکسنی که بتواند از مردم در برابر این بیماری محافظت کند وجود ندارد. اما چقدر با ساخت چنین واکسنی فاصله داریم؟

پژوهشگران واکسن‌هایی ساخته‌اند که قرار است به زودی روی حیوانات آزمایش شوند. اگر این آزمایش‌ها با موفقیت همراه باشد، در ادامه سال می‌توان آزمایش‌ها روی انسان را نیز آغاز کرد.

اما حتی اگر دانشمندان بتوانند تا پایان سال چنین واکسنی بسازند، تولید انبوه آن چیزی نیست که به راحتی انجام شود. راستش در بهترین حالت باید تا اواسط سال آینده صبر کرد.

در نظر بگیرید که همه این اتفاقات دارد در یک بازه زمانی بی‌سابقه و با استفاده از روش‌های نوین رخ می‌دهد، برای همین ممکن است کار به مشکل بخورد. فراموش نکنید که در حال حاضر چهار ویروس کرونا می‌توانند به انسان سرایت کنند. یکی از آن‌ها باعث سرماخوردگی عادی می‌شود و ما برای هیچ‌کدام واکسن نداریم.

آیا واکسن می‌تواند از همه سنین محافظت کند؟
متاسفانه احتمال موفقیت چنین واکسنی در افراد مسن‌تر کمتر خواهد بود. این ربطی به خود واکسن ندارد، اما دستگاه ایمنی وقتی پیر می‌شود دیگر واکنش مناسبی به واکسیناسیون نشان نمی‌دهد، اتفاقی که هر ساله در ارتباط با واکسن آنفلوآنزا رخ می‌دهد.

همه داروها، حتی قرص سرماخوردگی، عوارض جانبی دارند. اما بدون انجام آزمایش‌های بالینی نمی‌توان درباره عوارض جانبی احتمالی یک واکسن نظر داد.

فعلا چه درمان‌هایی وجود دارد؟
واکسن مانع ایجاد عفونت می‌شود و در حال حاضر بهترین روش رسیدن به این هدف رعایت مسائل بهداشتی است. اما ابتلا به این ویروس برای بیشتر مردم خیلی خفیف خواهد بود. تاثیر بعضی از دارو‌های ضدویروس را دارند در آزمایش‌های بالینی می‌سنجند، اما نمی‌توان با اطمینان گفت که موثر خواهند بود یا نه.
واکسن کرونا چه زمانی ساخته می‌شود؟
روند تولید واکسن چگونه است؟
واکسن‌ها بدون ایجاد خطر ویروس‌ها و میکروب‌ها را به دستگاه ایمنی بدن نشان می‌دهند. ارکان تدافعی بدن نیز عامل مهاجم را می‌شناسند و راه مبارزه با آن را یاد می‌گیرند. در ادامه اگر بدن واقعا با این عوامل روبه‌رو شود دیگر می‌داند که چطور با این عفونت‌ها مبارزه کند.

شیوه عمده واکسیناسیون در چند دهه گذشته استفاده از ویروس اصلی بوده است؛ لذا برای ساخت واکسن سرخک، اوریون و سرخجه از نمونه تضعیف‌شده ویروس‌های این بیماری‌ها استفاده می‌شود که قادر به ایجاد بیماری نیستند. واکسن رایج آنفلوآنزای فصلی نیز سویه‌های اصلی، اما ناتوان ویروس آنفلوآنزای رایج را در خود دارد.

در راه ساخت واکسن برای ویروس کرونای جدید از روشی نوین و نسبتا ناآزموده به نام "اتصال و اجرا" استفاده می‌شود. آشنایی با کد ژنتیکی کامل این ویروس کرونای جدید به این معنی است که ما نقشه کاملی برای ساخت این ویروس در اختیار داریم.

کاری که بعضی از متخصصان ساخت واکسن می‌کنند این است که بخش‌های کوچکی از کد ژنتیکی ویروس کرونا را برمی‌دارند و در ویروس‌های کاملا بی‌آزار دیگری می‌گذارند. حالا شما می‌توانید شخصی را با این ویروس بی‌آزار "آلوده" کنید و در تئوری تا حدودی نیز او را در برابر ویروس کرونا مقاوم کنید.

بعضی‌ها هم دارند کار دیگری می‌کنند و تکه‌هایی از کد ژنتیکی ویروس را مستقیما به بدن تزریق می‌کنند. ورود این تکه به بدن به ساخت پروتئین‌های ویروسی منجر می‌شود و دستگاه ایمنی بدن می‌تواند مبارزه با آن‌ها را یاد بگیرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید