زباله گردی و فاجعه‌ای که در راه است

زباله گردی و فاجعه‌ای که در راه است

آن چیزی که این روز‌ها بیشتر درسطل زباله‌ها ریخته می‌شود همانا دستکش‌های یکبار مصرف، دستمال کاغذی و بطری‌های پلاستیکی مواد ضد عفونی است که امکان آلودگی در آن‌ها وجود دارد.

کد خبر : ۷۷۷۷۷
بازدید : ۷۵۲۰
زباله گردی و فاجعه‌ای که در راه است
پدیده زباله‌گردی در این روز‌ها که کشورمان در معرض شیوع ویروس کرونا قرار گرفته می‌تواند مشکلات بسیاری برای کسانی که تا کمر در سطل زباله‌ها خم می‌شوند به وجود آورد و خود نیز عامل انتقال این ویروس شود. در صورتی که از سوی مسوولان امر فکر اساسی برای این افراد در این شرایط نشود شاید اتفاقاتی رخ دهد که جبران آن سخت باشد.

آن چیزی که این روز‌ها بیشتر درسطل زباله‌ها ریخته می‌شود همانا دستکش‌های یکبار مصرف، دستمال کاغذی و بطری‌های پلاستیکی مواد ضد عفونی است که امکان آلودگی در آن‌ها وجود دارد.

هر چند مردم نیز باید خودشان ظروف‌های بازیافتی را از دیگر زباله‌ها جدا کنند و در پلاستیک ضخیم در کنار سطل زباله‌ها قراردهند. شماری از شهروندان براین باروند که سازمان پسماند شهرداری و دیگر اصناف مربوط در این شرایط حساس باید فکر اساسی برای زباله گرد‌ها کنند و اجازه ندهند این افراد اقدام به جمع آوری ظروف و پلاستیک‌های بازیافتی کنند و یا با تعطیلی گارگاه‌های مربوط قدمی بزرگ در راه مبارزه با شیوع کرونا بردارند.

زباله‌گرد‌ها هم جان و هم جان دیگران را تهدید می‌کنند
یکی از فروشندگان مواد غذایی و بهداشتی در این باره گفت: شرایط به گونه‌ای که باید فکر اساسی برای زباله گرد‌ها که هم جان خود و هم جان دیگران را تهدید می‌کنند، کرد. علی بیطرف ادامه داد: بیشتر کسانی که اقدام به زباله گردی می‌کنند افراد کم سن وسال و بعضا میانسال هستند که برای امرار معاش اقدام به اینگونه کار‌ها می‌کنند که کارشان بسیار خطرناک است.

وی اضافه کرد: تا آنجا که ببینم اجازه نمی‌دهم این افراد در سطل زباله‌ها که خود عاملی برای انتقال هر گونه ویروس هستند بگردند، اما باید مسوولان امر برای این معضل فکر اساسی کنند.

بیطرف افزود: تعطیلی کارگاه‌هایی که اقدام به تولید مواد بازیافتی می‌کنند یکی از راهکار‌های جلوگیری از انتقال کرونا است ضمن اینکه کارگرانی هم که در این کارگاه‌ها کارمی کنند در خطرابتلا به این بیماری قرار خواهند گرفت.

ساماندهی زباله‌گردان
او با بیان اینکه دراین شرایط زباله گردان باید سامان دهی شوند، اظهار داشت: علاوه بر مسوولان، والدین این افراد هم نباید اجازه دهند فرزندان خود در این شرایط حساس زباله گردی کنند.

۴۰۰ واحد تولیدی بازیافت تعطیل شدند
رییس اتاق اصناف استان فارس دراین باره در گفتگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: برای جلوگیری از شیوع کرونا با هماهنگی مراجع قضایی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی مواد بازیافتی در استان فارس کار خود را تعطیل کردند.

سید محمود هاشمی ادامه داد: در صورتی که کارگاه‌ها از این دستورالعل سرپیچی کنند محل کار آن‌ها پلمب خواهد شد و از آن‌ها خواسته ایم با نصب بنر، کارگاه‌های خود را تعطیل اعلام کنند. وی اضافه کرد: در این زمینه گشت‌های بازرسی نیز فعال هستند تا در صورتی که خلافی مشاهده شده طبق قانون با آن‌ها رفتار شود.

هاشمی از دادستان استان فارس تشکر کرد و گفت: دادستان استان فارس در مورد تخلف واحدی‌های صنفی سریعا حکم صادر می‌کند که این امر کار ما را در تسریع برخورد با متخلفان آسانتر می‌کند.
زباله گردی و فاجعه‌ای که در راه است

به فززندم گفته ام زباله گردی نکند
همچنین مادریکی از زباله گرد‌ها که در خودرو فردی که اقدام به جمع آوری زباله می‌کرد، نشسته بود به ایرنا گفت: به فرزندم گفته ام از این کارهایش دست بردارد و به جای زباله گردی مسافرکشی کند، اما به حرفم گوش نمی‌کند.

آموزش لازم و سامان دهی زباله گردان
یکی از دیگر شهروندان که دانشجوست در مورد افرادی که زباله گردی می‌کنند گفت: این قشر آسیب پذیر برای امرار معاش مجبورند دست به چنین کار‌هایی بزنند، اما باید در این شرایط که کرونا شایع شده این افراد را با دادن آموزش‌های لازم ساماندهی کرد.

فرزاد حکیم زاده ادامه داد: در صورتی که این افراد ساماندهی شوند هم خودشان از گزند بیماری مصون می‌مانند و هم مانع شیوع کرونا و دیگر بیماری‌ها می‌شوند.

ویروس کرونا که کووید - ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان کشور چین شناسایی شد و تا کنون به ۸۴ کشور سرایت کرده، با توجه به این امر سازمان بهداشت جهانی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

از سی‌ام بهمن تا شامگاه جمعه شانزدهم اسفند۹۸ بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ابتلای قطعی ۴۷۴۷ نفر به کووید۱۹ در کشورمان تایید شده است. استان‌های تهران، گیلان، قم، اصفهان و مرکزی بیشترین موارد ابتلا به کووید۱۹ را داشته‌اند. تاکنون ۹۱۳ نفر ازمبتلایان، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۱۲۴ نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست داده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید