شکار "جادوگران کلاهبردار"

شکار "جادوگران کلاهبردار"

از متهمان این پرونده مقادیری وجه نقد و سکه طلا نیز کشف شده است، ولی احتمال دارد که دایره جرایم آنان به شهر‌های دیگر کشور نیز گسترش یابد چرا که اعضای باند مدعی هستند این نوع کلاهبرداری شغل آنان است!

کد خبر : ۷۷۸۱۳
بازدید : ۱۳۴۹۵
شکار
اعضای یک باند «بدل اندازی» که مانند «جادوگران خیابانی» و با ایجاد جو روانی برای فروش طلای ارزان قیمت (تقلبی) مقابل بانک‌ها و طلافروشی‌ها از بازنشستگان و افراد میان سال کلاهبرداری می‌کردند، با حلقه‌های آهنین پلیس آگاهی خراسان رضوی شکار شدند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی که دستورات ویژه‌ای را برای پایان دادن به کلاهبرداری‌های ناجوانمردانه اعضای این باند صادر کرده بود، روز گذشته به تشریح ماجرای «جادوگران کلاهبردار» پرداخت و گفت: همزمان با افزایش پرونده‌های کلاهبرداری از طریق «بدل اندازی» در مشهد، بلافاصله گروهی از کارشناسان انتظامی به تجزیه و تحلیل‌های اطلاعاتی و ریشه یابی جرایم مذکور پرداختند.

سردار محمدکاظم تقوی افزود: اگرچه شگرد کلاهبرداران بسیار نخ نما بود، اما به دلیل ایجاد جو روانی گسترده توسط اعضای باند و گاهی طمع ورزی برخی از مال باختگان، پرونده‌های «بدل اندازی» که عاملان آن به «جادوگران خیابانی» معروف شده بودند، هر روز بیشتر می‌شد. به همین دلیل گروه زبده‌ای از کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی با توجه به اهمیت ماجرا، مامور رسیدگی به این پرونده‌ها شدند.

کلیددار امنیت سرزمین خورشید ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی که زیرنظر مستقیم سرهنگ جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) و در جلسات متعدد صورت گرفت، بیانگر آن بود که اعضای این باند با ناجوانمردی افراد مسن و بازنشسته را طعمه کلاهبرداری‌های خود قرار می‌دهند تا هنگام فرار نتوانند آنان را تعقیب کنند یا به راحتی بتوانند احساسات آنان را برای خرید طلای تقلبی تحریک کنند.

وی تصریح کرد: محتویات پرونده‌ها و همچنین اظهارات مال باختگان نیز نشان می‌داد که پلیس با یک باندحرفه‌ای طرف است که همه جوانب را هنگام ارتکاب جرم در نظر می‌گیرند. آنان با پرسه زنی در اطراف بانک ها، موسسات مالی و اعتباری و مراکز تجاری طعمه خود را انتخاب می‌کردند و سپس همراه او به داخل بانک می‌رفتند تا از وضعیت مالی و موجودی حساب طعمه خود اطلاع یابند گاهی نیز کنار دستگاه‌های خودپرداز (عابربانک) قرار می‌گرفتند و زمانی که فردی (رسید بانکی) را در محل می‌انداخت بلافاصله آن را برمی داشتند و متوجه موجودی حساب بانکی او می‌شدند.
سردار تقوی اضافه کرد: در همین هنگام سردسته باند به بهانه پرسیدن آدرس طعمه خود را متوقف می‌کرد و با نشان دادن انگشتری که مدعی بود نگین آن برلیان است از سه تا ۵۰ میلیون (با توجه به موجودی حساب طعمه) روی آن قیمت می‌گذاشت و ادعا می‌کرد در این شهر غریب هستم و مادرم (یا دیگر بستگان نزدیک) در بیمارستان بستری است و من مجبورم انگشتر طلا را زیر قیمت بفروشم!
هنوز سخنان سرکرده به پایان نرسیده که یکی دیگر از اعضای باند وارد ماجرا می‌شود و ادعا می‌کند که قصد خرید انگشتر را دارد، اما در اثنای همین قیمت گذاری ها، ناگهان فروشنده (سردسته باند) با این ترفند که «تو به من توهین کردی بنابراین به هیچ وجه انگشتر را به تو نمی‌فروشم!»
جنگ و دعوای زرگری به راه می‌اندازد و خریدار (عضو باند) با همین بهانه سراغ پیرمرد طعمه می‌رود و از وی می‌خواهد که به عنوان خریدار نقش بازی کند و انگشتر را برای او (عضو باند) بخرد و در قبال آن مبلغ ۱۰ میلیون تومان (کمتر یا بیشتر در پرونده‌ها متفاوت است) به عنوان حق دلالی دریافت کند.
عضو باند سپس برای جلب اعتماد طعمه، چند قطعه تراول ۵۰ هزار تومانی هم در جیب پیرمرد (طعمه) می‌گذارد و این گونه او را راضی به خرید انگشتر با پرداخت پول از کارت عابر بانک می‌کند، ولی در یک لحظه همه اعضای باند متواری می‌شوند.

مقام ارشد انتظامی خراسان رضوی در ادامه افزود: با به دست آمدن این اطلاعات، بی درنگ گروه ویژه عملیاتی به فرماندهی سرهنگ محمدرضا جعفری (رئیس اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی) وارد عمل شدند و در شاخه‌های اطلاعاتی و عملیاتی به تحقیق پرداختند. آنان با استفاده از تصاویر دوربین‌های مدار بسته در حالی سردسته باند «جادوگردان خیابانی» را شناسایی کردند که بررسی‌ها نشان می‌داد «مراد» دارای ۵ فقره سابقه کیفری به جرم بدل اندازی است.

سردار سرتیپ دوم محمد کاظم تقوی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نیز کارشناسان اداره اطلاعات جنایی با تجهیزات پیشرفته پلیسی به یاری کارآگاهان آمدند و بدین ترتیب پس از بررسی ۷۰ مرکز حضور احتمالی اعضای باند، سرنخ‌هایی از مخفیگاه سرکرده جادوگران خیابانی در بولوار رحمانیه مشهد به دست آمد که در نهایت کارآگاهان با کسب مجوز‌های قضایی از قاضی سید جواد حسینی (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) عازم محل مذکور شدند و «مراد» (سرکرده باند) را در یک عملیات هماهنگ به دام انداختند. رئیس پلیس خراسان رضوی گفت: ادامه این عملیات در حالی به مناطق دیگر شهر مانند شهرک سیدی کشید که سه عضو دستگیر شده این باند، در کلاهبرداری‌های زیادی نقش داشتند.

سردار محمد کاظم تقوی با اشاره به اعترافات متهمان اضافه کرد: سرکرده ۳۴ ساله این باند تاکنون به ۲۲ فقره «بدل اندازی» و کلاهبرداری از بازنشستگان و افراد مسن در مشهد اعتراف کرده است، اما هنوز پرونده‌های زیادی با این شگرد وجود دارد که تحقیقات کارآگاهان با راهنمایی و دستورات قاضی تاجیک (بازپرس شعبه ۴۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) در این باره ادامه می‌یابد.
فرمانده با تجربه انتظامی خراسان رضوی با اشاره به دستگیری برخی از اعضای باند در یک طباخی تصریح کرد: از متهمان این پرونده مقادیری وجه نقد و سکه طلا نیز کشف شده است، ولی احتمال دارد که دایره جرایم آنان به شهر‌های دیگر کشور نیز گسترش یابد چرا که اعضای باند مدعی هستند این نوع کلاهبرداری شغل آنان است! سردار تقوی در پایان این گفت: وگو باز هم به شهروندان توصیه کرد: فریب مجرمانی را نخورند که در کوچه و خیابان به عنوان فروش ساعت و طلا با قیمت پایین فعالیت می‌کنند و توصیه‌های پلیس را جدی بگیرند.
وی همچنین به این گونه مجرمان هشدار داد: یقین بدانید پلیس با همه امکانات و توان در جست وجوی مجرمان است و آنان را از هر سوراخی بیرون می‌کشد بنابراین دست از اعمال خلاف بردارید چرا که هیچ پرونده‌ای بایگانی نمی‌شود.
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید