راز سر به مهر پروازهای بی‌بازگشت

راز سر به مهر پروازهای بی‌بازگشت

اما وقتی از کمیت یعنی حجم، ابعاد و خصوصا تعداد گمشده‌های حوادث هوانوردی صحبت به میان می‌آید -حداقل تا امروز- هیچ واقعه‌ای را یارای هماوردی با پرواز ٣٧٠ خطوط هوایی مالزی نیست.

کد خبر : ۷۷۸۳۱
بازدید : ۷۴۳۱
راز سر به مهر پروازهای بی‌بازگشت
حدود ١٤ ماه پیش، وقتی هنوز همه اخبار رسانه‌های جهان به شیوع ویروس موذی کرونا اختصاص نیافته بود، خبر ناپدیدشدن هواپیمای امیلیانو سالا، مهاجم آرژانتینی تیم فوتبال کاردیف سیتی ولز بر فراز دریای مانش برای یک هفته به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد و همه دنیا با نگرانی جدیدترین اطلاعات ارایه‌شده تیم‌های جست‌و‌جو را دنبال می‌کردند.
اصولا نه امیلیانو سالا فوتبالیست سرشناسی در حد امثال لیونل مسی یا کریستیانو رونالدو بود و نه تیم باشگاهی‌اش به اندازه رئال‌مادردید، بارسلونا، بایرمونیخ، منچسترسیتی و... اهمیت داشت، اما واکنش‌ها به این اتفاق بیش از چیزی بود که انتظار می‌رفت. همان‌طور که معمولا در این‌گونه موارد توقعش می‌رود، عملیات نجات که در دو مرحله -نخست از بیست‌ودوم تا بیست‌وچهارم ژانویه و سپس از سوم تا هفتم فوریه ٢٠١٩- انجام شد، به نتیجه مطلوب نرسید و تنها حاصل ماجرا یافتن جسد این فوتبالیست جوان و تحویل آن به خانواده‌اش بود.
اما همین دستاورد به ظاهر کوچک و بی‌اهمیت یعنی پیداکردن لاشه هواپیما و جسد فوتبالیست جوان در کف دریای مانش برای برخی به اندازه یک خبر خوش و مسرت‌بخش دارای ارزش بود، چه آنکه حداقل باعث شد سالا و هواپیمایش به خیل داستان‌های مربوط به پرواز‌های ناپدیدشده دنیا اضافه نشود.
ماجرا‌هایی که همچنان یادآوری برخی‌شان با وجود گذشت دهه‌ها، آدرنالین خون را افزایش می‌دهد و ترسی مبهم در دل‌ها می‌افکند. وقایعی که از قضا کم هم نیست، اما تعدادی از آن‌ها به دلیل شمار افراد ناپدیدشده و کیفیت رازگونه شان بیش از بقیه مورد توجه قرا گرفته و در سالگرد وقوع‌شان مجددا تحت بررسی می‌گیرند.
درست مثل ماجرای اسرارآمیز ناپدیدشدن پرواز شماره ٣٧٠ خطوط هوایی کشور مالزی که ٦‌سال پیش در چنین روزی، برابر نهم مارس ٢٠١٤ میلادی، اخبار مربوط به قطع تماس آن با برج مراقبت جهان را تکان داد و هرچه بیشتر از لحظه حدوث آن گذشت بر حیرت همگان افزود.

سرنوشت شجاع‌ترین خلبان زن تاریخ
اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به فهرست هواپیما‌های مفقودشده تاریخ هوانوردی جهان بپردازیم، با سیاهه‌ای بلندبالا طرف هستیم که برخی فقره‌های آن به دلیل شهرت افراد ناپدیدشده و برخی دیگر نیز به علت ابعاد و حجم واقعه، در طول زمان بیش از دیگر موارد مورد توجه رسانه‌ها و مردم واقع شده‌اند.
در بین چهره‌هایی که نام‌شان به حوادثی از این دست گره خورده است، مشهورترین مورد موجود بی‌شک «امیلیا ارهارت» نامدارترین خلبان زن تاریخ -حتی تا به امروز- است که در کارنامه‌اش گذر از اقیانوس اطلس به‌عنوان نخستین خلبان زنی که موفق به انجام این کار شد را می‌توان دید.
ثبت بیشترین سرعت، رسیدن به بیشترین ارتفاع، عبور بدون توقف از عرض ایالات متحده، نخستین پرواز انفرادی از لس‌آنجلس به مکزیکوسیتی، پرواز انفرادی از ساحل دریای سرخ به کراچی و... او را در تاریخ هوانوردی جهان به دارنده نخستین و بیشترین رکورد‌ها و عناوین در بین خلبان‌های زن مبدل کرده است.
اما ظاهرا وقتی پای سرنوشت در میان باشد، دست تقدیر دیگر امیلیا ارهارت سرد و گرم چشیده و امیلیانو سالای جوان و بی‌تجربه نمی‌شناسد و هر دو را به یک چوب می‌راند.

گذشت ٦‌سال و سوال‌های بی‌جواب
امیلیا ارهارت ٨٣‌سال پیش، برابر دوم جولای ١٩٣٧ میلادی، آخرین پرواز خود را بر فراز اقیانوس آرام انجام داد و دیگر کسی نه از خودش و نه از هواپیمایش اثری پیدا نکرد. اما وقتی از کمیت یعنی حجم، ابعاد و خصوصا تعداد گمشده‌های حوادث هوانوردی صحبت به میان می‌آید -حداقل تا امروز- هیچ واقعه‌ای را یارای هماوردی با پرواز ٣٧٠ خطوط هوایی مالزی نیست.
پروازی که با یک بویینگ ٧٧٧ با ٢٢٧ مسافر و ١٢ خدمه از فرودگاه کوالالامپور به مقصد پکن انجام شد، اما هیچگاه به مقصد نرسید. پس از تغییر مسیر و محو نشانه‌های این پرواز از صفحه رادار‌ها یکی از عظیم‌ترین و در عین حال گران‌ترین عملیات‌های جست‌وجوی تاریخ که ٢٦ کشور در آن مشارکت فعال داشتند، کلید خورد، اما درنهایت هرچه گروه‌های نجات بیشتر گشتند، کمتر یافتند تا پرواز ٣٧٠ بالاترین ردیف فهرست مفقودی‌های اسرارآمیز تاریخ هوانوردی جهان را به خود اختصاص دهد.
تا همین امروز همه بر سقوط این هواپیما در اقیانوس اتفاق نظر دارند، اما دلیل حادثه و محل دقیق سقوط، سوال‌هایی است که تاکنون هیچ جوابی برایشان پیدا نشده است.

منبع: شهروند به نقل از "تاریخ هوانوردی" نشر هوانورد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید