جنگ پلاک‌های غیر بومی در جاده شمال؛ مقصر کیست؟

جنگ پلاک‌های غیر بومی در جاده شمال؛ مقصر کیست؟

استدلال مردم و مسئولان استان‌های گیلان و مازندران این است که با ورود حجم عظیم مسافران به این دو استان، شیوع ویروس کرونا گسترده‌تر خواهد شد و با وجود کمبود امکانات بیمارستانی ودارویی امکان مدیریت بیماری وجود نخواهد داشت. مسافران نیز معتقدند که مسافرت با خودرو شخصی و قرنطینه در ویلا‌های شخصی شان در شمال کشور و یا حضور در متل‌ها و هتل با رعایت نکات بهداشتی امکان پیشگیری در این موضوع را فراهم کرده است.

کد خبر : ۷۷۸۳۳
بازدید : ۶۷۶۵
جنگ پلاک‌های غیر بومی در جاده شمال؛ مقصر کیست؟
فرادید | در روز‌های گذشته شیوع گسترده کرونا در استان‌های شمالی باعث شد تا استانداران گیلان و مازندران ورود پلاک‌های غیربومی به این استان‌ها را ممنوع کنند، اما چند روز بعد این دستور‌ها به شکل ناگهانی تغییر کرد و مسافران به شکل گسترده وارد گیلان و مازندران شدند، این اقدام حالا با واکنش تند مردم ونمایندگان مجلس این استان‌ها مواجه شده است.

به گزارش فرادید، در حال حاضر استان مازندران با ۶۳۳ مورد ابتلای تایید شده به ویروس کرونا و گیلان با ۵۲۰ مورد ابتلا در لیست استان‌های اول با شیوع بالا در این حوزه قرار دارند. وزارت بهداشت نیز بار‌ها اعلام کرده مسافران از سفر به استان‌های شمالی خودداری کنند تا شاید مسئولان این استان‌ها بتوانند بحران کرونا را مدیریت کنند.

روز جمعه ۱۶ اسفندماه نیز، علی اکبر آشوری مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این باره گفته بود: "براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده در جلسات ستاد مقابله با ویروس کرونا، مقرر شد تا برای خودرو‌های شخصی با پلاک‌های غیر بومی اجازه ورود به استان‌های گیلان و مازندران را نداشته باشند و براین اساس اگر مردم به این استان‌ها سفر کنند در ورودی شهر جلوی آن‌ها گرفته شده و آن‌ها را برمی‌گرداند. "

با این وجود بسیاری از مردم این توصیه‌ها را نادیده گرفتند و راهی جاده‌های شمال کشور شدند. البته علی رغم اینکه راه‌های ورودی به این استان‌ها بسته شد، اما مسافران حاضر نشدند مسیر آمده را برگردند وهمین امر موجب ترافیک بسیار سنگین در جاده‌های هراز، کرج- چالوس و قزوین-رشت شد.

اما این تصمیم دوباره تغییر کرد و راه‌های ورودی به استان‌های گیلان و مازندران باز شد، که واکنش تند مردم و سازمان‌های مردم نهاد را در پی داشت. جانشین پلیس راه مازندران هم دراین باره گفت: "راه‌های مواصلاتی استان مازندران باز است، اما سازمان‌های مردم نهاد مانع ورود پلاک‌های غیر بومی به مازندران می‌شوند. "
زنجیره انسانی در ورودی شهر رشت برای جلوگیری از ورود پلاک‌های غیر بومی
در جاده قزوین- رشت نیز برای جلوگیری از ورود خودرو‌ها با پلاک غیربومی به شهر رشت نیز زنجیره انسانی تشکیل شد. البته برخی از ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی حکایت از درگیری فیزیکی میان شهروندان دو استان شمالی با مسافران دارد.

واکنش نمایندگان مجلس مازندران و گیلان

نمایندگان دو استان گیلان و مازندران در نامه‌های جداگانه به رئیس جمهور، وزیر بهداشت و رئیس مجلس از عدم قرنطینه این دو استان انتقاد کرده اند و خواستار اعزام دارو و امکانات به گیلان و مازندران شده اند. اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس و وزیر بهداشت و درمان پیرو وضعیت اضطراری در گیلان خواستار تشدید کمک‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به استان شدند. آن‌ها در این نامه به قرنطینه کردن ورودی استان گیلان و محدودیت شدید ترافیکی و عدم پذیرش هرگونه مسافر اشاره کرده اند. البته نمایندگان مجلس از نبود تخت و پزشک هم گلایه کرده اندو گفته اندکه برخی از پزشکان و پرستاران ترک کار کردند، در برخی از شهرستان‌ها حتی یک پزشک وجود ندارد.

در همین حال رییس مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز در دو نامه جداگانه به رییس جمهور و وزیر کشور خواستار قرنطینه این استان و اعزام پزشکان، پرستاران و کادر درمانی برای مقابله با ویروس کرونا شده اند.

علی محمد شاعری رئیس مجمع نمایندگان مازندران در نامه‌ای به وزیر کشور نوشت: " احتراما طبق اطلاع واصله به دستور دولت و وزارت کشور قرنطینه مازندران به علت بیماری خطرناک کرونا ویروس لغو شده است. با توجه به اینکه وضعیت بیماری کرونا هم اکنون در مازندران قرمز و خطرناک اعلام شده و استان مازندران رتبه سوم را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده است، مقتضی است دستور فرمائید سریعا به منظور کنترل بیماری واگیردار و خطرناک کرونا استان مازندران قرنطینه اعلام شود و از ورود هرگونه مسافر غیربومی جدا جلوگیری شود. در غیر اینصورت مسوولیت و تبعات آن برعهده دولت محترم و وزارت کشور خواهد بود. "
جنگ پلاک‌های غیر بومی در جاده شمال؛ مقصر کیست؟
در نهایت قربانی نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در استان گیلان نیز با اشاره به راه اندازی بیمارستان صحرایی در شهرستان رشت برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا، به مسئله قرنطینه گیلان اشاره کردو گفت: "در گفت‌وگوی تلفنی با معاون اول رئیس جمهور دغدغه مردم گیلان برای بسته شدن مبادی ورودی را منتقل کردم که قول‌هایی دادند."

مقصر کیست؟

استدلال مردم و مسئولان استان‌های گیلان و مازندران این است که با ورود حجم عظیم مسافران به این دو استان، شیوع ویروس کرونا گسترده‌تر خواهد شد و با وجود کمبود امکانات بیمارستانی ودارویی امکان مدیریت بیماری وجود نخواهد داشت. مسافران نیز معتقدند که مسافرت با خودرو شخصی و قرنطینه در ویلا‌های شخصی شان در شمال کشور و یا حضور در متل‌ها و هتل با رعایت نکات بهداشتی امکان پیشگیری در این موضوع را فراهم کرده است.

مدیران وزارت بهداشت، اما معتقدند که ویروس کرونا را نباید دست کم گرفت و با مسافرت و تجمع در محل‌های گردشگری امکان افزایش بیماری وجود دارد.

با این وجود فعالان رسانه‌ای و اجتماعی معتقدند که صداوسیما به عنوان یک سازمان حاکمیتی که در ستادملی کرونا نیز حضور داشته و در ذهنیت دهی به مردم نیز نقش اساسی دارد، منافع مردم را در این حوزه در نظر نگرفته است. آن‌ها معتقدند که صداوسیما این گونه پیام بیماری کرونا را به مخاطبان منتقل کرده که با شست وشوی دست و صورت با آب و صابون، امکان پیشگیری وجود دارد و این ساده انگاری موجب شده تا مردم آنچنان توصیه‌های بهداشتی درباره ویروس کرونا را جدی نگیرند.

از طرفی صداوسیما در یک تناقض اساسی با مسئولان وزارت بهداشت ودیگر مسئولان مقابله با ویروس کرونا قرار گرفته است، تناقضی که ساده انگاری را در مقابل اقدامات سختگیرانه برای کنترل ویروس کرونا قرار داده و موجب عدم اعتماد عمومی به مسئولان شده است.

این عدم اعتماد عمومی موجب شده تا مسافران توصیه‌های مسئولان وزارت بهداشت را جدی نگیرند و همچنان مسافرت کنند و این موضوع باعث شده تا مسئولان عالی رتبه برای جلوگیری از هرج و مرج دستور اخیر درباره ممنوعیت ورود به استان‌های شمالی را لغو کنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید