الگوی ۱۰ روزه نوسان دلار

الگوی ۱۰ روزه نوسان دلار

در روزی که دلار توانست به‌رغم کاهش قیمت نقطه حمایتی ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی را حفظ کند، سکه تمام بهار آزادی نیز در مرز ۶ میلیونی مورد حمایت قرار گرفت.

کد خبر : ۷۷۹۳۲
بازدید : ۴۵۰۲
الگوی ۱۰ روزه نوسان دلار
دلار در ۱۰ روز اخیر در یک دامنه مشخص نوسان کرده است؛ از یکسو توان عبور از سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را از خود نشان نداده و از سوی دیگر، جسارت کاهش به زیر نقطه ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی را نداشته است. روز چهارشنبه نیز دلار در همین دامنه نوسان کرد و با ۵۰ تومان افت به بهای ۱۵ هزار و ۳۸۰ تومان رسید. فعالان باور دارند در صورتی که دامنه تغییرات دلار محدود بماند، احتمال افت بیشتر به واسطه خستگی سفته‌بازان وجود خواهد داشت.

در پنجمین روز هفته، دلار و سکه دومین افت متوالی را تجربه کردند،، ولی هر دو بالای سطوح حمایتی باقی ماندند. روز چهارشنبه، شاخص ارزی ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۵ هزار و ۳۸۰ تومان رسید. روز سه شنبه نیز دلار ۶۰ تومان کاهش را به ثبت رسانده بود.
به‌رغم دو افت متوالی، این ارز همچنان بالای نقطه حمایتی ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی باقی مانده است؛ به گفته فعالان، آنچه در روز‌های اخیر موجب شده است که دلار بیشتر از افزایش، تمایل به افت قیمت پیدا کند، کاهش حجم معاملات در بازار آزاد است.
به باور این دسته کمتر معامله‌گری در روز‌های اخیر تمایل به خرید ارز داشته است و بازار پس از چند بار برخورد به سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و عدم توان شکست آن، کمی از احتمال رشد قیمت ناامید شده است.
خستگی معامله‌گران معمولا یکی از تاکتیک‌هایی است که در بازار گفته می‌شود بازارساز با استفاده از آن سعی می‌کند نوسانات را مدیریت و سفته بازان را از جریان معاملات خارج کند. در واقع از دیدگاه این دسته، بازارساز سعی می‌کند با محدود نگه داشتن دامنه نوسانات و ایجاد مانع برای عبور دلار از سطح مقاومتی، سفته بازان را از کسب سود ناامید می‌کند.
هر چقدر این روند طولانی‌تر شود و دامنه نوسانات محدود باقی بماند، سفته بازان خود به خود کم کم از بازار خارج می‌شوند. بازارساز حداقل در ۱۰ روز اخیر توانسته تا حدی این الگو را در بازار پیاده کند.
در این بازه زمانی الگوی نوسانی دلار به این صورت بوده است که هر زمان قیمت به نقطه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نزدیک شده است، فروش‌ها در بازار بیشتر شده است؛ از آن سو بازار نیز اجازه نداده است که قیمت‌ها به زیر نقطه ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی ریزش کند.
به این ترتیب، می‌توان گفت: در ۱۰ روز اخیر دامنه نوسان تنها به ۳۰۰ تومان رسیده است؛ برخی فعالان باور دارند در صورت ادامه این روند امکان افت بیشتر قیمت وجود دارد؛ چرا که تمایل ورود معامله‌گران جدید به بازار کاهش پیدا می‌کند. در این میان، بازارساز نیز در روز‌های اخیر یک سیگنال کاهشی به بازار ارسال کرده است.

روز سه‌شنبه قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی به زیر مرز ۱۵ هزار تومان رفت و روی عدد ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت. صرافی‌های بانکی دست از کاهش قیمت برنداشتند و یک روز بعد یعنی در روز چهارشنبه قیمت دلار را ۱۰۰ تومان دیگر نیز پایین آوردند. دیروز بر تابلوی صرافی‌های بانکی، دلار با قیمت ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش می‌رسید.
در بازار چنین باوری وجود دارد که قیمت صرافی‌های بانکی توسط بازارساز تنظیم می‌شود یا حداقل بانک مرکزی بر روی این قیمت‌ها نظارت دارد. در نتیجه معامله‌گران ارزی کاهش روز‌های اخیر بر تابلوی این صرافی‌ها را سیگنالی از بازارساز می‌دانستند که به دنبال کاهش قیمت است. از نگاه آن ها، بازارساز چنین پیامی را مخابره می‌کند که تمایلی ندارد که قیمت دلار در انتهای سال بالای کانال ۱۵ هزار تومانی باشد.
در این میان، به نظر می‌رسد از آنجاکه حجم تقاضای اسکناس در بازار تا حدی کاهش پیدا کرده است، افراد کمتری برای استفاده از تفاوت قیمتی بازار آزاد و صرافی‌های بانکی به خیابان فردوسی می‌روند. افزون بر این، بیشتر فعالان باور دارند اگر قرار باشد قیمت دلار افزایش بیشتری را تجربه کند، این افزایش از کانال معاملات حواله‌ای خواهد بود.
به‌عنوان مثال، آن‌ها باور دارند در صورتی که نرخ حواله درهم صعودی شود، می‌تواند نرخ دلار در بازار آزاد داخلی را نیز افزایشی کند.

در روزی که دلار توانست به‌رغم کاهش قیمت نقطه حمایتی ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی را حفظ کند، سکه تمام بهار آزادی نیز در مرز ۶ میلیونی مورد حمایت قرار گرفت. روز چهارشنبه سکه ۲۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۶ میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید. سکه دو روز قبل نیز افت ۷۰ هزار تومانی را به ثبت رسانده بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید