رشد غیرمنتظره قیمت دلار

رشد غیرمنتظره قیمت دلار

ساعت ۴ بعدازظهر اسکناس آمریکایی با قیمت ۱۵ هزار و ۶۳۰ تومان به فروش می‌رفت که ۱۳۵ تومان بالاتر از روز شنبه بود. دلار در روز اول هفته نیز نزدیک به ۱۵۰ تومان رشد کرده بود. دو رشد متوالی ابتدای هفته خالی فروشان ارزی را دچار ضرر سنگینی کرد.

کد خبر : ۷۸۰۷۶
بازدید : ۶۰۸۴
رشد غیرمنتظره قیمت دلار
کمتر معامله‌گری تصور می‌کرد، دلار در۲ روز ابتدایی آخرین هفته اسفندماه روند افزایشی را در پیش بگیرد. انتظارات کاهشی به اندازه‌ای در بازار در انتهای هفته گذشته فعال شد که بخشی از معامله‌گران رو به خالی‌فروشی آوردند.
حتی پس از اینکه روز شنبه قیمت دلار به آستانه سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی رسید، بیشتر فعالان بازار این رشد غیرمنتظره را ناشی از واکنش بازار به ریزش طلای جهانی دانستند و عنوان کردند که قیمت دلار در روز بعد پایین خواهد آمد. برخلاف انتظار آنها، دلار در روز یکشنبه سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را پس از حدود ۲ هفته با قدرت شکست و به سوی محدوده‌های قیمتی بالاتر حرکت کرد.

براساس صحبت‌های معامله‌گران و داده‌های کانال‌های اطلاع رسانی، ساعت ۴ بعدازظهر اسکناس آمریکایی با قیمت ۱۵ هزار و ۶۳۰ تومان به فروش می‌رفت که ۱۳۵ تومان بالاتر از روز شنبه بود. دلار در روز اول هفته نیز نزدیک به ۱۵۰ تومان رشد کرده بود. دو رشد متوالی ابتدای هفته خالی فروشان ارزی را دچار ضرر سنگینی کرد.
اکثر خالی فروشان ارزی تصور می‌کردند در هفته انتهایی اسفندماه تقاضای خاصی در بازار وجود نخواهد داشت؛ خصوصا آنکه شیوع ویروس کرونا موجب شده بود که تقاضای مسافرتی نیز از بازارحذف شود.
در کنار این، در هفته‌های اخیر هر زمان قیمت به سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نزدیک می‌شد، فروش‌ها در بازار بالا می‌گرفت و قیمت پایین می‌آمد. درنتیجه اتفاق روز یکشنبه برای خالی فروشان غیرمنتظره‌تر از همیشه بود.

دلیل رشد دلار در روز دوم هفته چه بود؟
بخش زیادی از فعالان باور داشتند، رشد دیروز دلار در بازار آزاد ناشی از مرزشکنی نرخ حواله درهم بوده است. نرخ حواله درهم دیروز از مرز ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی عبور کرد و موجب شد که انتظارات معامله‌گران بزرگ داخلی تحت تاثیر قرار بگیرد.

در کنار رشد درهم، ورود خالی فروشان ارزی به عنوان خریدار، بر تب و تاب قیمت‌ها افزود. آن‌ها ناچار بودند برای تامین ارز وعده داده شده به بازار مراجعه کنند. تصور کنید، شما روز شنبه دلار را با قیمت ۱۵ هزار و ۴۹۰ تومان به فرد دیگری فروخته‌اید و به او گفته‌اید این دلار را روز یکشنبه به او تحویل خواهید داد. امید شما این است که روز یکشنبه قیمت دلار ارزان‌تر شود و سود کنید.
ولی برخلاف انتظار شما، قیمت دلار تا ۱۵ هزار و ۶۳۰ تومان بالامی رود. اینجاست که باید برای تهیه دلار وعده داده شده به بازار مراجعه کنید و تقاضای خود شما به رشد بیشتر قیمت کمک می‌کند. برخی فعالان نیز باور داشتند، ریزش در بازار سهام عاملی بود که انتظارات در بازار ارز داخلی را تحت تاثیر قرار داد.
دیروز شاخص کل بورس شاهد سقوط به زیر کانال ۵۰۰ هزار واحدی بود. چنین انتظاری در میان معامله‌گران ارزی وجود دارد که سرمایه‌ها با خروج از بورس می‌توانند وارد بازار ارز و سکه شوند.

تسویه سال دلار
عده‌ای از فعالان عنوان می‌کردند دیروز قرار بود تمام معاملاتی آتی دلار در سال ۹۸ تسویه شود و در نتیجه همین موضوع، بازیگران بزرگ بازار سعی داشتند قیمت این ارز را تا جایی که می‌شود در سطح بالاتری قرار دهند. گفته می‌شد نرخ بسته شده دلار در سال ۹۸ دیروز ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان تعیین شد و مبنای تسویه‌های سالانه قرار گرفت.
از این پس دیگر تا پایان تعطیلات سال بعد به احتمال زیاد معامله فردایی انجام نخواهد شد. اگر این دیدگاه را قبول کنیم و رشد قیمت را ناشی از این هیجان تسویه سال بدانیم، همچنان انتظار کاهش قیمت دلار وجود دارد.
با این حال، به نظر می‌رسد بیشتر معامله‌گران صبر خواهند کرد که واکنش بازار به سطح مقاومتی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومانی را ببینند. شاخص ارزی در سال ۹۸ حداقل نتوانسته است از این سطح عبور کند و در صورت شکست آن می‌توان پس از مدت‌ها انتظار ورود این ارز به کانال ۱۶ هزار تومانی را داشت.

شوک به تحلیلگران فنی
دسته‌ای از تحلیلگران فنی بازار که عموما در تلگرام کانال‌های خصوصی دارند، پیش‌بینی کرده بودند که قیمت دلار در روز‌های انتهایی اسفندماه و در هفته جاری با افت قیمت مواجه خواهد شد. کسانی که معمولا خرید و فروش‌های خود را با سیگنال این تحلیلگران فنی صورت می‌دهند، در ۲ روز ابتدایی هفته دچار ضرر سنگینی شدند.
یکی از فعالان در گروه متعلق به یکی از تحلیلگران فنی اشاره کرد که این بار پیش‌بینی او به طور کلی غلط از آب درآمد و ضرر زیادی را به او تحمیل کرد. با این حال، تحلیلگران فنی همیشه دفاعیاتی از خود دارند. به عنوان مثال آن‌ها می‌گفتند ما اشاره کرده بودیم بازار در صورت شکست مرز ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی افزایشی خواهد شد.
با این حال به این نکته اشاره نمی‌کنند که مجموعه برداشت آن‌ها افت قیمت بود. در این میان، یکی از بازیگران باتجربه بازار عنوان می‌کرد چنین اشتباهاتی در بازار بسیار ضروری است چرا که باعث می‌شود معامله‌گران آماتور به تدریج از جریان خرید و فروش ارزی خارج شوند.

بی‌تفاوتی بازارساز به افزایش بازار آزاد
درحالی‌که در دو روز ابتدایی هفته قیمت دلار در بازار آزاد پیش روی کرده است، نرخ دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی بر روی عدد ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومانی جا خوش کرده است. صرافی‌های بانکی نرخ خرید دلار خود را نیز ۱۴هزار و ۷۰۰ تومان درج کرده‌اند.
در چنین شرایطی حداقل یک چیز مسلم است: افراد عادی و معامله‌گران تمایلی نخواهند داشت که ارز خود را به بازیگران مجاز بازارساز بفروشند؛ چرا که دلالان به راحتی دلار را از آن‌ها در کانال ۱۵ هزار تومان خریداری می‌کنند. از آن سو هر چقدر فاصله بین قیمت در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی بیشتر شود، احتمال ورود تقاضای آربیتراژی بیشتر و بیشتر می‌شود. به‌رغم این نکات، به نظر می‌رسد بازارساز تمایلی ندارد در انتهای سال ۹۸ کانال ۱۵ هزار تومانی را به رسمیت بشناسد.

دلار راه صعود را برای سکه هموار کرد
افزایش قیمت دلار موجب شد که بازار سکه و طلای داخلی نیز تا حدی نوسانی شود. سکه دیروز در واکنش به افزایش دلار، ۱۰۰ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و با عبور از مرز مهم ۶ میلیون تومانی به بهای ۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. افزایش قیمت فلز گرانبهای داخلی در شرایطی رقم خورد که در ابتدای هفته در واکنش به سقوط طلای جهانی در مسیر نزولی قرار گرفته بود. طلای جهانی روز جمعه تا محدوده هزار و ۵۳۰ دلاری سقوط کرد.
با این حال سکه در ابتدای هفته توانست با اهرم رشد قیمت دلار در بازار داخلی، به ریزش ۶ درصدی اونس تنها واکنش نزولی یک درصدی را بروز دهد و با استفاده از همین اهرم دلار، حتی در روز یکشنبه به سطح قیمتی بالاتری نسبت به انتهای هفته گذشته برسد.
سکه روز پنج‌شنبه روی مرز ۶ میلیونی قرار داشت و روز یکشنبه در اواخر روز با قیمت ۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان معامله می‌شد. البته برخی کانال‌های اطلاع رسانی عنوان می‌کردند که قیمت سکه به بالای ۶ میلیون نرسیده است؛ ولی روی تابلوی سایت صنف طلا، جواهر، نقره و سکه تهران حتی نرخ ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی نیز ثبت شده بود.

در این میان، برخی فعالان باور داشتند سکه تنها به دلیل افزایش قیمت دلار در جاده صعودی قرار نگرفت. آن‌ها اعتقاد دارند سکه‌بازان به آینده طلای جهانی نیز در هفته جاری خوش‌بینند و انتظار دارند که اونس در روز‌های آتی بخشی از ارزش از دست رفته خود را بازیابد. از نظر آن‌ها تا زمانی که ریسک گسترش بیشتر ویروس کرونا و آسیب‌های آن وجود دارد، نباید احتمال رشد قیمت طلا را نادیده گرفت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید