تأثیر آب و هوای گرم بر ویروس کرونا

تأثیر آب و هوای گرم بر ویروس کرونا

حرارت شدید تابستان آینده ممکن است طبیعت را با خشکسالی روبرو کند و تن بسیاری از مردم، به ویژه سالمندان را به لرزه بیندازد، اما در مقابله با ویروس کرونا (کووید ۱۹) مثبت خواهد بود.

کد خبر : ۷۸۱۰۰
بازدید : ۱۰۴۲۸
تأثیر آب و هوای گرم بر ویروس کرونا
با شیوع بیماری کرونا بحث بر سر تأثیر آب و هوا بر روی این ویروس هم بالا گرفته. متخصصان چینی می‌گویند، تأثیر آب و هوا بر کرونا تأیید نشده. ویروس‌شناسان آلمانی پیش‌تر تابستان را "متحد" انسان در برابر ویروس خوانده بودند.

کائو وی مدیر بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان کالج پزشکی پکن Peking Union Medical College Hospital روز دوشنبه (۱۶ مارس) در نشستی خبری با اشاره به این موضوع تأثیر آب و هوا بر میزان و انتشار ویروس کرونا گفته که این تأثیر تاکنون تأیید نشده است.

شیوع بیماری کرونا که از "ووهان" چین آغاز شد و به دیگر نقاط جهان گسترش یافت، تنها در چین بیش از ۸۰ هزار تن را مبتلا کرده است.

با گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان، بار‌ها این فرضیه از سوی کارشناسان در کشور‌های مختلف مطرح شده است که گرم شدن هوا می‌تواند بر روی انتشار این ویروس تأثیر بگذارد.

کمی پیش‌تر، الکساندر ککوله، ویروس‌شناس آلمانی در گفت‌وگویی با تلویزیون سراسری آلمان گفت که "تابستان می‌تواند بهترین متحد ما [در مبارزه با کرونا]باشد. ". این ویروس‌شناس می‌گوید: «با وجود گرما ویروس‌های کرونا معمولا ضعیف می‌شوند و از شدت بیماری هم کاسته می‌شود.»

سه چیز به اعتقاد این ویروس‌شناس می‌تواند این ویروس را متوقف کند، "واکسنی که احتمالا تا یک سال یا یک سال و نیم آینده در دسترس خواهد بود، دارو‌هایی که موجودند، اما هنوز از آن‌ها علیه کرونا استفاده نشده است و تابستان".

در مورد آخر، ویروس شناس معروف دیگری از آلمان به نام کریستسان دروستن هم با ککوله هم‌عقیدهاست. این کارشناس می‌گوید، گرمای تابستان، اشعه‌ی فرابنفش و این موضوع که مردم بیشتر در طبیعت و هوای آزاد و کمتر در فاصله کم در فضای بسته در کنار هم خواهند بود، می‌تواند عاملی برای کاهش سرعت انتشار و توقف این بیماری باشد.

رطوبت عاملی مهم در انتشار و بقای ویروس‌ها
مؤسسه هواشناسی آلمان هم با اشاره به اینکه هنوز نقش تغییر فصل در انتقال ویروس‌ها ثابت نشده، در مورد تأثیر گرما بر ویروس‌ها به تحقیقات این مؤسسه که سال‌ها پیش بر روی موضوع شیوع و شدت آنفولانزا در فصل زمستان صورت گرفته، اشاره کرده است. بهانه این تحقیقات این پرسش بوده که چرا شمار زیادی از انسان‌ها در فصل زمستان به ویروس‌های آنفولانزا مبتلا می‌شوند؟

محققان در جریان پژوهش‌هایشان به این نتیجه رسیدند که یک دلیل آن رطوبت هواست. هرچه هوا مرطوب‌تر باشد، خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا هم کمتر می‌شود. آزمایش‌ها نشان دادند که در سطح رطوبت تا ۲۳ درصد، سه چهارم ذرات ویروس‌ها پس از طی یک ساعت هنوز واگیر داشتند. با افزایش رطوبت تا ۴۳ درصد نسبت/ سهم ذرات عفونی تا یک پنجم کاهش می‌یافت.

یک کارشناس هواشناسی از مؤسسه هواشناسی آلمان می‌گوید، هوای گرم در مقایسه با هوای سرد می‌تواند به مراتب بخار آب بیشتری را در خود جذب کند و رطوبت مطلق (مقداربخار آب موجود در واحد حجم) در ماه‌های زمستان به مراتب کمتر از تابستان است.

تابستانی گرم در راه است
بنا به گزارش بنیاد هواشناسی مرکزی بریتانیا "Met Office" تابستانی گرم در پیش است که سراسر اروپا را به دمای بالای ۴۰ درجه خواهد رساند.

حرارت شدید تابستان آینده ممکن است طبیعت را با خشکسالی روبرو کند و تن بسیاری از مردم، به ویژه سالمندان را به لرزه بیندازد، اما در مقابله با ویروس کرونا (کووید ۱۹) مثبت خواهد بود. ویروس در هوای خشک بهتر مقاومت می‌کند. افزون بر این دمای سرد سیستم ایمنی بدن را تضعیف و آن را برای حمله ویروس‌ها آماده می‌کند.

اما زیاد هم نباید خوشبین بود؛ ویروس کرونا هنوز به اندازه کافی شناخته نشده و از سوی دانشمندان مورد کندوکاو قرار نگرفته است. آن‌ها می‌گویند که هر روز نکته تازه‌ای درباره این ویروس یافته می‌شود. اکنون با اظهارات پزشک چینی در این مورد، از کشوری که بیشترین درگیری و تجربه را با این ویروس داشته، باید هنوز منتظر تحقیقات بیشتر در این زمینه بود.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید