۵ نشانه که می‌گوید سیستمِ ایمنی شما در حالِ ضعیف شدن است

۵ نشانه که می‌گوید سیستمِ ایمنی شما در حالِ ضعیف شدن است

دفعِ ناکافی به ضعفِ سیستمِ ایمنی بدن می‌انجامد؛ زیرا سموم به مدتِ طولانی‌تر از حدِ طبیعی در بدنِ باقی می‌مانند. توصیه این است که در این روز‌ها از گیاهان برگ‌سبز، میوه، کربوهیدارت‌های پیچیده و غذا‌های مهربان با معده مانند ماست و کِفیر بیشتر استفاده کنید.

کد خبر : ۷۸۱۸۷
بازدید : ۲۱۹۹۳
فرادید | یک کارشناس خواب از استرالیا ۵ نشانه را که نشان می‌دهد افراد در این روز‌های شیوعِ کرونا به شدت تحتِ استرس هستند و ممکن است سیستم ایمنی‌شان ضعیف شود را به اشتراک گذاشته است.

اولیویا آرِزولو، می‌گوید هزاران نفر در روز‌های فعلی از سطوحِ پایینی از اضطراب رنج می‌برند و این مسئله می‌تواند اثراتِ منفی بر ایمنی بدن داشته باشد.

او می‌گوید: «استرس روی همه چیز اثر می‌گذارد، از رژیم غذایی تا خواب.»

«شواهد نشان می‌دهد که فقدانِ خواب می‌تواند برای سیستمِ ایمنی مشکل ایجاد کند. مطالعات نشان می‌دهند که ۷۰‌درصد از سلول‌های ایمنیِ طبیعی بعد از ۴ تا ۵ ساعت خواب در روز کاهش پیدا می‌کنند. این به این معنی است که بی‌خوابی مانع از آن می‌شود که شما بتوانید با ویروس مبارزه کنید.

اما نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد شما تحتِ استرسِ شدید هستید که ممکن است هرگز به آن‌ها توجه نکرده باشید:

۱-یبوست

اولیویا می‌گوید یکی از چیز‌هایی که باید در این روز‌ها به آن توجه کنید تا مطمئن شوید تحتِ استرسِ شدید نیستید، تعداد دفعاتی است که برای دفع به دستشویی می‌روید.

«تحتِ استرس هضم غذا کند می‌شود و احساسِ پری در شکم باقی می‌ماند و بدن قادر نیست مواد زائد را به شکلی طبیعی دفع کند.»
دفعِ ناکافی به ضعفِ سیستمِ ایمنی بدن می‌انجامد؛ زیرا سموم به مدتِ طولانی‌تر از حدِ طبیعی در بدنِ باقی می‌مانند.
توصیه این است که در این روز‌ها از گیاهان برگ‌سبز، میوه، کربوهیدارت‌های پیچیده و غذا‌های مهربان با معده مانند ماست و کِفیر بیشتر استفاده کنید.

این غذا‌ها شکمِ شما را به کار می‌اندازند و از استرسِ بیشتر پیشگیری می‌کنند.

۲-تمایل به شیرینی

دومین رفتاری که نشان از استرسِ شدید دارد، تمایل مفرط به مصرفِ شیرینی است.

«تحقیقات نشان می‌دهند که مغز ما تحتِ استرسِ شدید درصد بیشتر انرژی مصرف می‌کند و قند و شکر سریع‌ترین شکل انرژی برای مغز هستند.»

محققان همچنین نشان می‌دهند که شکر «مراکز لذت در مغز را فعال می‌کند» که باعث می‌شود شما احساسِ شادی بیشتر و استرسِ کمتری داشته باشید.

اولیویا می‌گوید: «شکر برای اینکه شما حسِ بهتری پیدا کنید بسیار خوب است، اما ارزشِ غذایی کافی ندارد.»
«اگر احساس می‌کنید تمایل به شیرینی در شما افزایش یافته است بهتر است میوه‌های کامل استفاده کنید یا یک خوراکی را به کمک دارچین شیرین کنید.»

۳-ذهنتان خاموش نمی‌شود

اگر طی این مدت نتوانسته‌اید به راحتی به خواب بروید، تنها نیستید. ناتوانی در خوابیدن یکی از قطعی‌ترین نشانه‌های استرس است که ممکن است سیستم ایمنی شما را به خطر بیندازد.

اولیویا می‌گوید: «آدرنالین، هورمونی که در زمانِ احساسِ استرس تولید می‌شود، شما را خسته، مضطرب و تنشی می‌کند.»

«اگر استرس به صورت ادامه‌دار باشد، می‌تواند ناشی از اخلال در عملکردِ محورِ اچ‌پی‌اِی یا مرکزِ استرسِ مغز باشد، که در اینصورت آزادسازیِ آدرنالین با شدت بیشتری انجام می‌گیرد و تمامِ چیز‌هایی که در بالا به آن اشاره شد به شکلِ وخیم‌تری بروز می‌کند.»

آدرنالین نیز مانند کورتیزول می‌تواند واکنشِ سیستمِ ایمنی بدن را سرکوب کند و شما را در برابر ویروس‌ها و عواملِ بیماری‌زایی که در اطراف شما هستند، بی‌دفاع کند.

اولیویا می‌گوید بهترین کار این است که کاری را پیدا کنید که در شما لذت ایجاد کند و شما را برای لحظاتی از استرس دور کند؛ از کتاب خواندن تا قدم زدن در طبیعت.

۴-تمرکز ندارید

مه مغزی همیشه محصولِ جانبیِ استرس است و می‌تواند به تصمیماتِ بد منجر شود.

اولیویا می‌گوید: «دانشمندان کشف کرده‌اند که بخشِ فوقانی مغز که مسئولِ شفاف‌سازی ذهنی، برنامه‌ریزی، منطق و استدلال است، در هنگامِ استرس دچار اختلال می‌شود.»

برای همین است که وقتی استرس دارید، تصمیماتِ بدی اتخاذ می‌کنید.

۵-احساس می‌کنید در آستانه گرفتنِ ویروسِ کرونا هستید

و نکته آخر، اگر احساس کنید بیمار هستید، ممکن است بیماری را بگیرید.

الیویا می‌گوید: «استرس التهابِ بدن را افزایش می‌دهد. این یعنی یک سرفه یا عطسه کوچک می‌تواند به سرعت به یک بیماریِ شدید و جدید تبدیل شود.»

اولیویا می‌گوید: نشانه‌های التهام شاملِ تب، خستگیِ مفرط و مه‌آلود شدنِ سر است.

«هورمونِ کورتیزول سیستمِ ایمنیِ بدنِ شما را ضعیف می‌کند و شما ممکن است بدترین چیز‌ها را به خود جذب کنید.»

منبع: Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید