کشف فسیلی که می‌تواند جَد طیور امروزی باشد

کشف فسیلی که می‌تواند جَد طیور امروزی باشد

این پرنده ۶۷ میلیون سال پیش درست پیش از برخورد سیارکی که باعث انقراض دایناسور‌ها شد می‌زیست و فسیل آن گوشه‌ای طلوع عصر پرندگان امروزی را آشکار می‌کند.

کد خبر : ۷۸۲۰۰
بازدید : ۳۱۸۹۵
کشف فسیلی که می‌تواند جَد طیور امروزی باشد
زیستگاه این پرنده احتمالا نواحی ساحلی بوده است

فسیل پرنده‌ای که به تازگی کشف شده ممکن است قدیمی‌ترین جد شناخته شده مرغ‌ها و اردک‌های امروزی سیاره ما باشد. این پرنده ۶۷ میلیون سال پیش درست پیش از برخورد سیارکی که باعث انقراض دایناسور‌ها شد می‌زیست و فسیل آن گوشه‌ای طلوع عصر پرندگان امروزی را آشکار می‌کند.

پرندگان از نسل دایناسور‌ها هستند، اما پاسخ گفتن به این سوال که دقیقا چه زمانی به شکل پرندگانی که امروز در زمین زیست می‌کنند تکامل پیدا کردند دشوار بوده است.

دلیل این موضوع کمبود فسیل‌هایی است که این سرگذشت را بازگو کند. جمجمه فسیل تازه کشف شده سالم مانده و می‌تواند بخشی از این شکاف را پر کند.

دکتر دانیل فیلد از دانشگاه کمبریج گفت: "این نمونه‌ای منحصر به فرد است و ما نام آن را مرغ سحرآمیز گذاشته ایم. "

"این تنها جمجمه تقریبا کامل یک پرنده مدرن از دایناسورهاست که در اختیار داریم و می‌تواند اطلاعات زیادی درباره تاریخ اولیه تکاملی پرندگان به دست دهد. "

کشف فسیلی که می‌تواند جَد طیور امروزی باشد
اسکن فسیل جمجمه

این فسیل که "استریورنیس ماستریختنسیس" نامگذاری شده در معدنی در مرز هلند و بلژیک پیدا شد. این پرنده کمتر از ۴۰۰ گرم وزن داشته و از اعضای اولیه گروهی بود که باعث پیدایش مرغ ها، اردک‌ها و سایر طیور شد.

در زمان زیست این پرنده دریایی کم عمق در این نقطه وجود داشته و شرایط آن شبیه سواحل گرمسیری امروزی بود. زیستگاه این پرنده با پا‌های کشیده و باریک احتمالا نواحی ساحلی بوده است.

دکتر فیلد گفت: "پرندگان گروه خیلی برجسته و مهمی از حیوانات امروزی هستند و اینکه بتوانیم حرف تازه‌ای درباره چگونگی ظهور پرندگان امروزی بزنیم اتفاق مهمی برای یک فسیل شناس و زیست شناس تکاملی است. "

"مرغ سحرآمیز فسیل واقعا مهمی برای کمک به روشن کردن عواملی است که به ظهور پرندگان امروزی منجر شد. "

نتایج این مطالعه در نشریه نیچر چاپ شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید