تاثیرات مثبت کرونا بر محیط‌زیست

تاثیرات مثبت کرونا بر محیط‌زیست

اما همزمان با کاهش کلی آمار مربوط به تولید گاز‌ها در مناطق تحت قوانین تعطیلی، دانشمندان هشدار داده‌اند که این گاز‌ها احتمالا در مقادیر بالا از سوی افرادی که در خانه مانده‌اند تولید میشود.

کد خبر : ۷۸۲۶۲
بازدید : ۶۰۹۲
تاثیرات مثبت کرونا بر محیط‌زیست
سطح آلودگی هوا در برخی شهر‌ها و مناطق کاهش چشمگیری نشان داده است

در گرماگرم همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، ممنوعیت سفر و فرمان‌های قرنطینه خانگی و محدودیت عبور و مرور در سراسر جهان، دانشمندان می‌گویند شیوع این ویروس تاثیرات مثبتی بر محیط زیست گذاشته است.

سطح آلودگی هوا در برخی شهر‌ها و مناطق کاهش چشمگیری نشان داده است چرا که ویروس کرونا باعث شده سفر‌های مدام مردم برای حضور در محل کار و همین طور سفر‌های خارجی متوقف شود.

پژوهشگران در نیویورک گفته‌اند که مطالعات اولیه نشان داده گاز مونواکسید کربن که عمدتا توسط اتومبیل‌ها تولید می‌شود، در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

تولید گاز دی‌اکسید کربن که از طریق گرم کردن کره زمین در تغییرات آب وهوایی سهم دارد، نیز در روز‌های اخیر کاهش یافته است.

ترافیک در شهر نیویورک از زمان صدور فرمان اجرایی برای رعایت فاصله اجتماعی در اوایل هفته جاری، کاهش چشمگیری نشان داده است.

به گفته شرکت مطالعات و داده‌پردازی تام‌تام، سطح گره‌های ترافیکی بین روز‌های نهم تا ۱۳ مارس در مقایسه با هفته مشابه سال ۲۰۱۹، ۱۳ و نیم درصد کاهش یافته است.

در ساعات اوج ترافیک در این دوره یک هفته‌ای، راه‌بندان‌های ترافیکی تا بیش از ۲۶ درصد کاهش یافته است. پژوهشگران در دانشگاه کلمبیا می‌گویند تولید گاز مونوکسید کربن طی چند روز در هفته جاری، حدود ۵۰ درصد افت کرد. آنان گفتند میزان گاز دی‌اکسید کربن در شهر نیویورک پنج الی ۱۰ درصد کاهش نشان داده است.

این یافته‌ها شاید اولیه باشند، اما شبیه به یافته‌های محیط زیستی در چین و ایتالیا است که تعطیلی برای چند هفته اعمال شده است.

به گفته آژانس فضایی اروپا، ماهواره سنتینل-۵پ در برنامه کوپرنیک، نشان می‌دهد که لایه آلودگی هوا بویژه ترکیبات گاز‌های دی‌اکسید نیتروژن بر فراز ایتالیا کاهش یافته است.

کلاد زهنر، مدیر ماموریت ماهواره گفت: «کاهش گاز‌های دی‌اکسید نیتروژن بر فراز دره پو در ایتالیا بویژه مشخص است. هرچند ممکن است به علت ابر‌های موجود در هوا و تغییرات هوا، داده‌ها اندکی متغیر باشد، ولی مطمئنیم که کاهش تولید گاز‌ها مصادف شده با تعطیلی سراسری ایتالیا که موجب کاهش ترافیک و فعالیت‌های صنعتی است.»

در چین پژوهشگران شاهد کاهش ۱۵ تا ۴۰ درصدی در تولید بخش مهم صنعتی در سطح کشور از جمله ذغال سنگ، پالایشگاه‌های نفت، و پرواز‌های هواپیما‌ها بوده‌اند.

لائوری میلیویرتا، تحلیلگر مرز مطالعاتی انرژی و هوای پاک نوشت: «طی چهار هفته گذشته احتمالا یک چهارم یا بیشتر تولید گاز دی اکسید کربن در کشور حذف شده است، یعنی همان دوره‌ای که به شکل عادی پس از تعطیلات سال نوی چینی فعالیت‌ها از سر گرفته می‌شود.»
میلیویرتا، در مطلبی که در وبسایت کربن بریفت، متعلق به علوم مربوط به آب وهوا نوشت، افزوده است که سطح میانگین دی اکسید نیتروژن که ارتباط تنگاتنگی با مصرف سوخت‌های فسیلی دارد، در هفته پس از سال نوی چینی، امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد کمتر بوده است.».

اما همزمان با کاهش کلی آمار مربوط به تولید گاز‌ها در مناطق تحت قوانین تعطیلی، دانشمندان هشدار داده‌اند که این گاز‌ها احتمالا در مقادیر بالا از سوی افرادی که در خانه مانده‌اند تولید میشود.

ماندن بیشتر در خانه بویژه در هوای سرد، به معنی روشن کردن سیستم گرمایش برای ساعات طولانی‌تر است.

کریستوفر جونز کارشناس سیاست آب و هوا در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، به نشریه ساینتیفیک آمریکن گفت که استفاده از انرژی در خانه «صرفه‌جویی سوخت ناشی از رانندگی نکردن برای حضور در محل کار را جبران می‌کند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید