کرونا ایرلاین‌های جهان را ورشکست می‌کند؟

کرونا ایرلاین‌های جهان را ورشکست می‌کند؟

بر اساس برآورد جدید موسسه حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی (IATA)، لغو گسترده پرواز‌ها می‌تواند برای صنعت هوایی تا ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورد. IATA پژوهشی را در بین ۲۹۰ ایرلاینی که ۸۲ درصد از کل پرواز‌های جهان را بر عهده دارند، انجام داده است. در نتیجه این پژوهش، دو سناریو برای روز‌های پیش روی این صنعت ترسیم شده است.

کد خبر : ۷۸۳۰۶
بازدید : ۶۱۰۹
کرونا ایرلاین‌های جهان را ورشکست می‌کند؟
فرادید | هم‌زمان با شیوع گسترده به ویروس کرونا در کشور‌های مختلف جهان بسیاری از ایرلاین‌ها به منظور جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس و همچنین حفظ سلامت و بهداشت جوامع، پرواز‌های خود به مناطق گسترده‌ای از جهان را تا اطلاع ثانوی لغو کرده و به حالت تعلیق در آورده اند. این در حالی است که بسیاری از فرودگاه‌ها نیز در جهان تعطیل شده و مرز‌های بسیاری از کشور‌ها نیز روی تمامی مسافران بسته شده است.

به گزارش فرادید، لغو پرواز‌ها موجب شده که شرکت‌های هواپیمایی ضرر و زیان‌های مالی گسترده‌ای را متحمل شوند و بسیاری از خطوط هوایی پرتردد و درآمدزایی آن‌ها به حالت غیرفعال تغییر حالت دهد. بسیاری از هواپیما‌ها نیز هم اکنون در فرودگاه‌های بزرگ و پر تردد جهان زمین گیر شده اند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، کاتای پاسیفیک به عنوان شرکت هواپیمایی حامل پرچم هنگ کنگ که بدون شک یکی از بزرگترین و فعال‌ترین ایرلاین‌های شرق آسیا به شمار می‌رود، به تازگی اعلام کرده که پرواز‌های مسافری خود را تحت تأثیر شیوع گسترده و ویروس کرونا و افت شدید تقاضا برای سفر‌های هوایی، تا ماه مه سال جاری میلادی تا بیش از ۹۶ درصد کاهش داده است و تقریبا می‌توان گفت که پرواز‌های مسافری آن به صفر رسیده است.

پیشتر نیز کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه هوانوردی برآورد و اعلام کرده بودند که لغو پرواز‌ها و افت شدید تقاضا برای سفر‌های هوایی، بدون شک شرکت‌های هواپیمایی را متحمل ضرر و زیان‌های مالی گسترده‌ای خواهد کرد و آن‌ها را به مرز ورشکستگی و فروپاشی خواهد رساند.

پیش‌تر کارشناسان سازمان هوانوردی بین المللی غیرنظامی ایکائو ا. انتشار گزارشی مفصل در خصوص ضرر و زیان‌های مالی گسترده شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان تحت تاثیر شروع ویروس کرونا به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.

سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا نیز در برآورد‌های قبلی خود اعلام کرده بود که کاهش تردد، تعلیق و لغو پرواز‌ها موجب خواهد شد که حجم ترافیک هوایی جهان در سال جاری میلادی با یک کاهش ۴.۷ درصدی روبرو شود که این بیشتر میزان از بحران‌های مالی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی به شمار می‌رود. این در حالی است که هنوز تبعات منفی این کاهش حجم ترافیک هوایی در جهان روی میزان سوددهی و درآمدزایی ایرلاین‌ها هنوز معلوم و مشخص نشده است.

ایرکانادا در آستانه سقوط

براساس خبری که در رویترز منتشر شده است، شرکت هواپیمایی ایرکانادا به تازگی از تعدیل نیروی ۵۱۰۰ نفر از کارکنان و پرسنل خود تحت تاثیر بحران‌های ناشی از شیوع گسترده ویروس خطرناک و مرگبار کرونا و افت شدید تقاضا برای سفر‌های هوایی خبر داده است.

به نظر می‌رسد که این تعدیل نیرو حدودا تا تاریخ ۳۰ آوریل سال جاری میلادی اجرایی خواهد شد و مقامات این ایرلاین کانادایی اعلام کرده‌اند که بعد از بررسی‌های دقیق، خسارات و تبعات منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا و افت شدید تقاضا برای سفر‌های هوایی، متعاقبا تصمیمات جدیدی را اتخاذ خواهند کرد.

ایرکانادا، شرکت هواپیمایی حامل پرچم کشور کانادا و بزرگترین ایرلاین این کشور واقع در منطقه آمریکای شمالی به شمار می‌رود که تا قبل از شیوع ویروس کرونا، روزانه خیل عظیمی از مسافران را به مقاصد مختلف بین المللی در کشور‌های مختلف جابجا می‌کرد.

کرونا ایرلاین‌های جهان را ورشکست می‌کند؟

فریاد کمک لوفت هانزا

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا در آلمان به تازگی اعلام کرده در صورتی که کمک و مساعده دولت‌ها در کار نباشد، صنعت هوانوردی و ایرلاین‌ها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و افت شدید تقاضای سفر‌های هوایی، نمی‌توانند دوام بیاورند.

شرکت هواپیمایی لوفتهانزای آلمان با انتشار بیانیه ای جدید اعلام کرده است که تحت تاثیر گسترده ویروس کرونا، از امروز، سه‌شنبه ۱۷ مارس سال جاری میلادی، ۹۰% از پروازهای خود را به مقاصد بین المللی مختلف در سراسر جهان کاهش می دهد و تنها ۲۰ درصد از ظرفیت پروازهای کوتاه برد در میان کشورهای اروپایی خود را ادامه خواهد داد.
درخواست وام برای جلوگیری از فروپاشی ایرلاین‌های آمریکایی
شرکت‌های هواپیمایی ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر گسترده ویروس کرونا و افت شدید تقاضای پرواز، از دولت این کشور ۵۰ میلیارد دلار وام و مساعده درخواست کردند. همزمان با همه گیر شدن ویروس خطرناک کرونا در جهان چند روز پیش ایالت متحده آمریکا اعلام کرد که با وضع قانون جدیدی قصد دارد به مدت ۳۰ روز از ورود مسافران و اتباع خارجی که سابقه سفر به کشور‌های اروپایی به مناطق درگیر کرونا داشتند و همچنین انتقال و انتشار بیشتر این ویروس به داخل مرز‌های این کشور جلوگیری کند.

بر اساس گزارشی که در وب‌سایت timesleader منتشر شده است، خطوط هواپیمایی بزرگ در ایالات متحده آمریکا که تاکنون متحمل ضرر و زیان‌های گسترده‌ای شده‌اند، از دولت این کشور به منظور استقامت و دوام آوردن در شرایط بحرانی به وجود آمده ناشی از افت شدید تقاضای مسافران برای سفر‌های هوایی به علت شیوع گسترده ویروس کرونا، مبلغ ۵۰ میلیارد دلار وام و مساعده درخواست کرده‌اند تا بدین ترتیب از ورشکستگی و فروپاشی خود جلوگیری به عمل بیاورند.

به گفته گروه تجاری نماینده خطوط هوایی آمریکا، ۲۵ میلیارد دلار از این میزان به صورت وام و ۲۵ میلیارد دلار دیگر به صورت مساعده درخواست شده است. این گروه همچنین خواستار یک بسته حمایتی ۸ میلیارد دلاری برای هواپیما‌های باری شده است. فرودگاه‌ها نیز که هم اکنون تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا، میزبان خیل عظیمی از هواپیما‌های زمین گیر شده هستند، ۱۰ میلیارد دلار مساعدت فوری از سوی دولت آمریکا را تقاضا و درخواست کرده اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده نیز تاکنون از ارائه کمک و تسهیلات مالی حمایت کرده و وعده داده است که به منظور جلوگیری از ورشکستگی و فروپاشی ایرلاین‌ها مساعدت‌های فراوانی ارائه خواهد کرد.
کرونا ایرلاین‌های جهان را ورشکست می‌کند؟
چه بر سر ایرلاین‌ها خواهد آمد؟
بر اساس برآورد جدید موسسه حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی (IATA)، لغو گسترده پرواز‌ها می‌تواند برای صنعت هوایی تا ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورد. IATA پژوهشی را در بین ۲۹۰ ایرلاینی که ۸۲ درصد از کل پرواز‌های جهان را بر عهده دارند، انجام داده است. در نتیجه این پژوهش، دو سناریو برای روز‌های پیش روی این صنعت ترسیم شده است.

در سناریوی اول اگر میزان شیوع کرونا در کشور‌هایی که اکنون بیش از ۱۰۰ مبتلا دارند، محدود بماند؛ صنعت هوایی امسال ۱۱ درصد از گردش مالی مسافران را از دست خواهد داد که برابر با زیان ۶۳ میلیارد دلاری است.

این در حالی است که همین موسسه کمتر از ۲۰ روز پیش در برآورد قبلی، زیان صنعت هوایی را ۲۹.۳ میلیارد دلار برآورد کرده بود. در آن زمان تصور می‌شد که زیان صنعت هوایی جهان، تنها به بازار‌های وابسته به چین محدود خواهد ماند.

اما حالا که ویروس در بسیاری از کشور‌ها شیوع یافته است، سناریوی دومی نیز در نظر گرفته شده است. بر اساس گزارش پایگاه داده‌پردازی استاتیستا، این سناریو محتمل‌تر است.

در این سناریو با در نظر گرفتن کاهش پرواز‌ها در کشور‌هایی که در آن‌ها حتی ۱۰ نفر مبتلا تایید شده است، صنعت هوایی تنها در سال ۲۰۲۰، ۱۱۳ میلیارد دلار خسارت خواهد دید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید