ویروس کرونا، چالشی در برابر پیشرفت‌های علمی عصر جدید

ویروس کرونا، چالشی در برابر پیشرفت‌های علمی عصر جدید

در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که در گام نخست، بایستی شیوع ویروس مرگبار کرونا را جدی گرفت و تمام پیش بایسته‌های بهداشتی که از سوی پزشکان و متخصصان سفارش می‌شود را رعایت کرد، با این شیوه می‌توان خود و جامعه را از گزند این بیماری مهلک نجات داد.

کد خبر : ۷۸۳۴۶
بازدید : ۱۰۰۲۶
ویروس کرونا، چالشی در برابر پیشرفت‌های علمی عصر جدید
با آغاز فروپاشی نظام ارباب رعیتی و فئودالی در اروپا، بشر به سوی دانش نوین گرایش پیدا کرد و با گسترش عرصه علوم طبیعی، اقتدار کلیسا رو به افول گذاشت و میراث بزرگ یونان با ظهور دوره رنسانس و پیدایش هنر‌های زیبا بار دیگر احیا شد و بشر به عصر دانش و تجربه پا گذاشت.

علوم طبیعی که انقلابی را در برابر خرافات و باور‌های نادرست به پا کرد با نظریه‌های فلسفی همراه بود و بر واقعیت‌های علمی تأکید داشت، همین امر باعث شد تا آغاز دوره نهضت علمی با مخالفت‌های بسیاری رو به رو شود و شمار زیادی از دانشمندان علوم تجربی و طبیعی مورد آزار و اذیت قرار گیرند و برخی از آن‌ها از سوی کلیسا‌ها محکوم به مرگ شوند.

جوردانو برونو، فیلسوف و کیهان شناس ایتالیایی که باور‌های وی مخالف تعلیمات کلیسای کاتولیک بود به حکم دادگاه تفتیش عقاید و با موافقت پاپ کلمنت هشتم در شهر رم زنده سوزانده شد و به همین دلیل وی به نام "شهید علم" شناخته می‌شود.

نیکلاس کوپرنیک، ستاره شناس، ریاضیدان و اقتصاددان لهستانی در قرن شانزدهم با ارائه نظریه انقلابی خورشید مرکزی، افسانه‌های کلیسا را که ادعا می‌کردند زمین مرکز جهان است به چالش کشید، سپس گالیلئو گالیله، دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیایی با نشر کتابی، نظریه علمی نیکلاس کوپرنیک را تأیید کرد. این امر منجر به محکوم شدن گالیله در دادگاه تفتیش عقاید شد؛ و اگر وی به موقع توبه نمی‌کرد، مانند کوپرنیک زنده سوزانده می‌شد.

بنابر این، می‌توان گفت که بشر برای بیرون رفت از جهل و خرافات و رسیدن به عرصه علوم طبیعی، با مخالفت‌ها و دشواری‌های بسیاری رو به رو شده است. بشر بایستی همواره مدیون خدمات و قربانی‌های عظیم دانشمندان و فیلسوفان بزرگ جهان که زمینه رشد انقلاب علمی و نهضت نوین را فراهم کردند، باشد، زیرا اگر تلاش و فداکاری‌های آن‌ها نمی‌بود، انسان تا هنوز در گرو خرافات و باور‌های نادرست باقی می‌ماند و به هیچ پیشرفت علمی و تجربی دست نمی‌یافت.

طاعون سیاه
بشر در گذر تاریخ با حوادث ناگوار و تلخی رو به رو شده و روز‌های سختی را پشت سر گذاشته است و برخی از وقایع گذشته که در قالب بیماری‌های واگیردار و مهلک پدیدار شد، صد‌ها هزار نفر را به کام مرگ کشاند و ماجرا‌های دردناکی از خود به جا گذاشت. در قرن چهاردهم میلادی طاعون سیاه، میلیون‌ها نفر را در اروپا کشت و شدت شیوع این بیماری مرگبار نظام اجتماعی را برهم زد و منجر به درگیری و قحط سالی شد و هزاران تن دیگر در اثر نتایج ناشی از طاعون سیاه جان خود را از دست دادند.
گفته می‌شود در آن زمان، یک سوم جمعیت جهان به دلیل ابتلا به این بیماری کشته شدند و طاعون سیاه در واقع صفحه تاریخ آن قرن را سیاه کرد. با آن که طاعون سیاه در سال ۱۳۵۳ میلادی پایان یافت، اما عوامل ناشی از این بیماری مرگبار منجر به بروز بیماری‌های عفونی شدید دیگری شد که تا اواسط قرن هجدهم ادامه داشته و باعث مرگ و میر بسیاری شد.
اما آخرین بیماری همه گیری که قاره اروپا را به چالش کشید در سال ۱۷۲۰ بود، البته پیش از آن، قحطی بزرگ اروپا که از سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۷ میلادی ادامه داشت، نزدیک به ۱۵ درصد از جمعیت اروپا را نابود کرد و در نتیجه، روستا‌ها و شهر‌های بسیاری خالی از سکنه شد و متروک باقی ماند، اما شیوه‌های نوین شخم زنی و کشاورزی نقش ارزشمندی در مقابله با این بحران ایفا کرد.

اکنون آیا شیوع پرشتاب ویروس کرونا می‌تواند بشر را با وجود همه‌ای پیشرفت‌ها و فناوری‌های علمی، نگران کند؟

در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که در گام نخست، بایستی شیوع ویروس مرگبار کرونا را جدی گرفت و تمام پیش بایسته‌های بهداشتی که از سوی پزشکان و متخصصان سفارش می‌شود را رعایت کرد، با این شیوه می‌توان خود و جامعه را از گزند این بیماری مهلک نجات داد.
از سوی دیگر و با آن که کرونا بیماری ویروسی خطرناکی است که می‌تواند به زودی در جامعه پخش شود، اما بایستی از نشر خبر‌ها و اطلاعات نادرست که باعث وحشت و اضطراب مردم می‌شود خودداری کرد و تنها به همه رسانی حقایقی بسنده کرد که مجامع علمی آن را نشر می‌کنند تا مردم تمام واقعیت‌های لازم را در مورد این ویروس مرگبار بدانند و تا آن جا که ممکن است از قرار گرفتن در معرض تهدید این ویروس دوری کنند.

آنفولانزای اسپانیایی
پس از پایان جنگ جهانی اول اروپا در معرض خطر بیماری آنفولانزای اسپانیایی قرار گرفت، این بیماری عفونی به شدت شیوع پیدا کرد و در مدت کوتاهی حدود ۵۰۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شدند و حدود ۵۰ میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند یعنی بیش از دو چند از قربانیان جنگ جهانی اول.
عامل اصلی شیوع این بیماری، حرکت نیرو‌های نظامی، نقص سیستم ایمنی سربازان به دلیل سوء تغذیه و کمبود امکانات بهداشتی بود، از سوی دیگر، پیشرفت نسبی وسایل حمل و نقل، منجر به شیوع بیشتر این بیماری شد و قدرت ویروس این بیماری در تغییر سریع شکل و کرنش، خطر آن را افزایش می‌داد.

البته دلیل نامگذاری این ویروس که به نام آنفلوآنزای اسپانیایی یاد می‌شود، این است که رسانه‌های خبری اسپانیا توجه بیشتری به این بیماری داشتند و خبر‌های مربوط به آن را بیشتر از سایر کشور‌ها نشر می‌کردند، اما اسپانیا منبع این بیماری نبود.

کرونا یا کووید ۱۹
اما بیماری کرونا که برای نخستین بار در ماه نوامبر گذشته در شهر ووهان چین ظاهر شد به نام علمی ‎ (COVID-۱۹) یاد می‌شود. دو حرف اول این واژه یعنی (CO) ‏ ‏گرفته شده از کلمه‎‏ (Corona) ‏ و یا تاج ‏است و دو حرف بعدی آن یعنی (VI) ‏ ‏دو حرف اول کلمه ویروس ‏‎ (Virus) ‎است و D. نخستین حرف کلمه (Disease) بیماری در زبان انگلیسی است.

این ویروس نوع جدیدی از خانواده ویروس بیماری سارس (SARS) ‏ (سندرم تنفسی حاد) و برخی از گونه‌های سرماخوردگی است و هنگامی که فرد مبتلا با این ویروس عطسه و سرفه می‌کند حدود نیم میلیون ذره ویروسی در اطراف پخش می‌شود و افرادی که در نزدیک فرد آلوده به ویروس حضور داشته باشند، به شدت در معرض ابتلا به این بیماری مرگبار قرار می‌گیرند.

تردیدی نیست که هرچند شماری از جمعیت امروز بشر قربانی این بیماری مرگبار می‌شوند، سرانجام بیماری مهلک کرونا نیز مانند سایر بیماری‌های همه گیر گذشته، پایان می‌یابد و زندگی بشر راه خود را ادامه می‌دهد و همه چیز به حالت عادی و گذشته بر می‌گردد. زیرا در نهایت، پیشرفت‌های علمی و تلاش‌های که در سراسر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی جهان برای مبارزه با این ویروس ادامه دارد به موفقیت می‌انجامد و پایان بیماری کرونا را برای همیش رقم می‌زند.

در نتیجه می‌توان گفت که شیوع این ویروس مرگبار با آن که زندگی انسان را با خطر رو به رو کرده است، اما از سوی دیگر، فرصتی را فراهم کرده است تا اهمیت علوم طبیعی و دانش تجربی بیشتر از پیش آشکار شود و بشر از این بیش به دنبال خرافات و باور‌های نادرست نرود و مردم در سراسر جهان تلاش دانشمندان را در راستای بهبودی و پیشرفت زندگی انسان مورد ارج گذاری و ستایش قرار دهند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید