طرح جایگزین برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو

طرح جایگزین برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو

کمیته بین‌المللی المپیک و رئیس قدرتمند آن، توماس باخ، می‌گویند مسابقات طبق برنامه برگزار خواهد شد. این موضع موجب خشم ورزشکارانی شده است که می‌گویند سلامتشان ممکن است در خطر قرار گیرد.

کد خبر : ۷۸۴۰۷
بازدید : ۳۷۹۵
طرح جایگزین برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو
هنوز تردید‌ها برای برگزاری مراسم رسمی افتتاحیه المپیک توکیو بر جای خود باقی‌ست

دو منبع آگاه گفته‌اند که سازمان‌دهندگان المپیک ۲۰۲۰ کار بررسی طرح جایگزین برای المپیک تابستان امسال را بررسی می‌کنند. این در حالی است که به تاخیر افتادن این رویداد بین‌المللی ورزشی، در موضع دولت ژاپن جایی ندارد.

با آن که انتشار ویروس کرونا رویداد‌های ورزشی در سرتاسر جهان را مختل کرده است، ژاپن گفته است که مسابقات المپیک طبق برنامه پیش خواهد رفت. سخنگوی دولت ژاپن روز چهارشنبه گفت: توکیو آماده به تعویق انداختن مسابقات نیست.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، که می‌گوید دوران نخست‌وزیری‌اش طولانی‌ترین دوران میزبانی مسابقات است، امیدوار به شکوفایی توریسم و خرید‌های مشتریان است. در این میان، سه میلیارد دلار در بخش حمایت مالی داخلی (که یک رکورد بی‌سابقه در المپیک است) و همچنین ۱۲ میلیارد دلار هزینه آماده‌سازی زمینه‌های برگزاری این رویداد بزرگ، در خطر قرار گرفته است.

یکی از مقامات نزدیک به کمیته دست‌اندرکار در تنظیم طرح جایگزین، گفت: «عاقبت از ما خواسته شد تا در صورت به تاخیر افتادن رویداد، یک طرح جایگزین در نظر بگیریم.» مقام دیگری نیز سخنان مشابهی اظهار کرد. هر دو منبع به شرط فاش نشدن نامشان سخن گفتند، چرا که اجازه صحبت کردن با رسانه‌ها را نداشتند.

یکی از این مقامات گفت: «داریم طرح‌های جایگزین تهیه می‌کنیم، طرح بی، سی، دی - و تاخیر‌های مختلف در چارچوب‌های زمانی را بررسی می‌کنیم.» او افزود، طرح‌های احتمالی در نظر گرفته شده، شامل برآورد هزینه برای هر تاخیر است.

نه برگزارکنندگان توکیو ۲۰۲۰ و نه کمیته بین‌المللی المپیک، در این باره اظهارنظر فوری نکرده‌اند. دولت ژاپن نیز برای اظهارنظر قابل دسترس نبود. به گفته این مقامات، گزینه‌ها که شامل تعویق برگزاری یا برگزاری مسابقات بدون تماشاچی است، تا پایان ماه مارس مورد بحث و بررسی کمیته برگذارکنندگان قرار می‌گیرد.

منبع دوم که او نیز به کمیته برگزارکننده توکیو ۲۰۲۰ نزدیک است، بررسی و مذاکره درباره به تاخیر انداختن مسابقات در حد یک یا دو سال را تایید کرد.

این مقام درگیر در تهیه سناریو‌های مختلف در مورد تاخیر در مسابقات، گفت که برخی از کارکنان بخش تدارک و برگزاری امیدوارند که این تاخیر یک ماهه یا ۴۵ روزه باشد. تصمیم نهایی درباره تاخیر در مسابقات باید از سوی کمیته بین‌المللی المپیک اعلام شود، اما موضع ژاپن نیز در این میان مهم است.

کمیته بین‌المللی المپیک و رئیس قدرتمند آن، توماس باخ، می‌گویند مسابقات طبق برنامه برگزار خواهد شد. این موضع موجب خشم ورزشکارانی شده است که می‌گویند سلامتشان ممکن است در خطر قرار گیرد.

دو شخص دیگر وارد به ماجرا، که هر دو از اعضای ارشد کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو هستند نیز این نگرانی‌ها را تکرار کردند. یکی از آنان که عضو هیات مدیره کمیته برگزاری است، گفت که تصمیمِ به تاخیر انداختن مسابقات باید هر چه سریعتر اتخاذ شود.

او گفت: «هرچه تصمیم‌گیری را به بعد موکول کنند… آماده‌سازی بیشتر و بیشتری باید انجام شود و این موجب خواهد شد که هزینه لغو برنامه‌ها سر به فلک بگذارد.» باخ اخیرا با تغییر لحن خود گفته است که کمیته بین‌المللی المپیک مشغول «بررسی سناریو‌های مختلف است.»

مقام دخیل در تهیه سناریو‌های مختلف گفت، تاخیر طولانی می‌تواند منجر به شکایت ورزشکاران پیرتر شود و مستلزم نگه داشتن حامیان مالی برای مدت طولانی‌تر است. یک مسئله دیگر، دهکده المپیک است که قرار است پس از مسابقات به آپارتمان‌های مسکونی تبدیل شود.

تقویم سال ۲۰۲۱ از هم‌اکنون پر و برنامه‌ریزی شده است و سال ۲۰۲۲ نیز قرار است زمان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال و مسابقات زمستانی پکن باشد. نمایندگان شرکت‌ها به طور خصوصی گفته‌اند که «اسپانسر»‌های ژاپنی نگرانند. شرکت تویوتا و پاناسونیک، حامیان مالی عمده این رویداد هستند.

نماینده یکی از بیش از ۶۰ حامی مالی گفت: «البته که شرکت‌ها به طور شخصی مشغول بررسی این نکته هستند که چه باید کرد. هیچکس نمی‌خواهد اولین کسی باشد که درباره احتمال تاخیر سخن می‌گوید.»

به گفته یک فرد آگاه، شرکت هواپیمایی ژاپن در یک کنفرانس تلفنی گفته است که احتمال برگزار نشدن المپیک طبق برنامه، ۸۰ درصد است.»

یک سخنگوی شرکت هواپیمایی ژاپن گفت: «ما طبق برنامه برای افتتاح برنامه آماده می‌شویم.» در توکیو موجی از اجتناب‌ناپذیر بودن تاخیر به چشم می‌خورد. تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن، مسابقات توکیو ۲۰۲۰ را با لغو المپیک ۱۹۴۰ به دلیل جنگ جهانی دوم و تحریم مسابقات ۱۹۸۰ مسکو مقایسه کرد.

او گفت: «این مشکلی است که هر ۴۰ سال یک بار رخ می‌دهد. این المپیک نفرین‌شده ماست و واقعیت دارد.»
منبع: ایندبپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید