اینجا روستاست نه سایت ضد ویروس

اینجا روستاست نه سایت ضد ویروس

ویروس مرز نمی‌شناسد، جهان اول و جهان سوم سرش نمی‌شود، فقیر و غنی را جدا نمی‌کند تا یقه فقیر‌ها را بگیرد، میهمان همه می‌شود و در این زمینه پشتکار زیادی دارد و کرونا نشان داده که از بسیاری از همنوعانش پرکارتر است.

کد خبر : ۷۸۴۱۵
بازدید : ۳۷۸۵
اینجا روستاست نه سایت ضد ویروس
روستا خوش آب و هواست و اگر در منطقه مناسبی قرار گرفته باشد و در مسیر پیشروی صنایع نباشد، حتما از شهر پاک‌تر است و برای سلامتی قابل اعتمادتر، اما نه وقتی پای یک ویروس موذی در میان باشد.

ویروس مرز نمی‌شناسد، جهان اول و جهان سوم سرش نمی‌شود، فقیر و غنی را جدا نمی‌کند تا یقه فقیر‌ها را بگیرد، میهمان همه می‌شود و در این زمینه پشتکار زیادی دارد و کرونا نشان داده که از بسیاری از همنوعانش پرکارتر است.

بدنبال همه گیری کرونا در دنیا و البته ایران، سیل هشدار‌ها و توصیه‌های بهداشتی برای در خانه ماندن، رعایت اصول بهداشتی با تاکید چندهزارباره بر شستن مکرر دست ها، پرهیز از حضور در تجمعات، پرهیز از سفر و عید دیدنی و ... به سمت مردم سرازیر شد.

مردم مشتری پروپاقرص آمار‌ها شدند و بسیاری در خانه ماندند تا به قول مسئولان زنجیره انتقال ویروس قطع شود، اما برخی نیز که تعدادشان برای چنین شرایطی کم نیست، در خانه ماندن را تاب نمی‌آورند و به هر شکل ممکن بدنبال راهی برای بیرون زدن از خانه هستند و خلاقیت بعضی از آن‌ها در این زمینه مثال زدنی است.

آن‌ها یا از در خانه ماندن خسته شده اند، یا نمی‌توانند اجازه دهند سفر‌های نوروزی شان قضا شود، چه رسد به اینکه مقصد چنین سفری خانه باصفای پدری در روستایی خوش آب و هوا باشد.

راهی شدن شهرنشین‌ها به سوی روستا‌ها مشکل تقریبا جدید متولیان مهار و کنترل کروناست.

نگرانی بزرگی که مسئولان کشور و استان را به خود درگیر کرده و حالا آن‌ها علاوه بر تاکید بر پرهیز از سفر به شمال و جنوب، بر پرهیز از سفر به روستا‌ها هم تاکید می‌کنند و از مردم می‌خواهند که کرونا را به روستا‌ها نبرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن ابراز نگرانی در این خصوص و با اشاره به اینکه بخش اعظمی از مسافرین نوروزی جهت دیدار با والدین خود به روستا‌ها عزیمت می‌کنند، گفت: تردد مسافرین نوروزی به سمت روستا‌ها نگران کننده است.

محمد جمالیان با بیان اینکه بخش اعظمی از جمعیت روستایی را سالمندان تشکیل می‌دهند و تردد مسافران تهدیدی برای سلامت این افراد به شمار می‌رود، بیان کرد: براساس رصد‌های صورت گرفته، مسافران نوروزی مقصد گردشگری خود را از شهر‌ها به روستا‌ها تغییر داده‌اند و به خیال اینکه روستا‌ها به دلیل اقلیم و شرایط آب و هوایی پاک بوده و عاری از هر گونه آلودگی هستند در این اماکن حضور یافته اند.

وی تاکید کرد: سکنه روستا‌ها جزو افراد سالمند محسوب می‌شوند و بیماری ویروس کرونا برای آن‌ها بسیار خطرناک است و حضور مسافر نوروزی ناقل در روستاها، زمینه ساز آلودگی سالمندان خواهد شد.

جمعیت روستایی به مراتب دیرتر از شهرنشینان به مراقبین بهداشتی مراجعه می‌کنند، پس ورود کرونا به مناطق روستایی می‌تواند فاجعه بیافریند.

به سلامتی سالمندان خیانت نکنید
جمالیان با تاکید بر این مهم، کنترل روستا‌ها را بسیار سخت‌تر دانست و گفت: ادامه این روند زنگ خطری برای سلامت روستانشینان است و در واقع هرگونه دید و بازدید در روستا‌ها با والدین و سالمندان خیانت بزرگی به سلامت بزرگتر‌ها به شمار می‌رود.

هرچند رئیس علوم پزشکی اراک می‌گوید سفر به روستا‌ها اقدامی است که از روی ناآگاهی در حال انجام است، اما به نظر می‌رسد مقداری خودخواهی و مقادیر بسیاری بی توجهی در پخت آش خطرناکی که مهمانان بی خیال برای روستائیان می‌پزند، بکار می‌رود و به ابعاد قابل توجه و گسترده آنچه در پس این اقدام خطرناک نهفته می‌افزاید.

بی توجهی که می‌تواند بخش عمده‌ای از جمعیت روستایی استان و کشور را به تبعات نامیمون خود دچار و هزینه‌های جانی و مالی بسیاری را به کشوری تحمیل کند که سختی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و با مشکلات متعددی علاوه بر کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و سعی می‌کند به سلامت از این بحران‌ها عبور کند.

جمعیت روستایی استان بدلیل مرکزی براساس سرشماری سال ۹۵ بیش از ۳۲۹ هزار نفر و جمعیت روستایی کشور براساس همین سرشماری بیش از ۲۰ میلیون نفر است و وضعیت وقتی نگران کننده می‌شود که بدانیم سفر‌های از سر بی توجهی یا سرخوشی و خودخواهی جمعی کوچک، می‌تواند چنین جمعیت بزرگی را در معرض خطر ابتلا قرار دهد و شرایط وقتی نگران کننده‌تر می‌شود که بدانیم بدنبال چند سال مهاجرت جوانتر‌ها به شهرها، بخش زیای از ساکنان روستا را اقشاری تشکیل می‌دهند که بدلیل سن بالا بیشترین استعداد را در ابتلای به این بیماری و البته مرگ حاصل از آن دارند.

اشاعه نگران کننده ویروس در روستا‌ها
معاون سیاسی، اجتماعی استاندار مرکزی که معتقد است مهار کرونا نیازمند تصمیمات سختگیرانه‌تر است، با اشاره به تردد مسافرین نوروزی در روستا‌های استان گفت: در ایام تعطیلات نوروزی حضور مسافران و گردشگران در نقاط روستایی نگران کننده است. حتی ممکن است در این ایام ساکنان استان و مهمانان خارج از استان به روستا‌ها بروند و گزارش‌ها هم همین مسئله را نشان می‌دهد.

اکرمی که نگران اشاعه ویروس در روستاهاست، اظهار کرد: با توجه به کمبود امکانات در این مناطق قرار است دهیاران نسبت به کنترل ورودی روستا‌ها اقدام کرده و همچنین اقدامات مربوط به ضدعفونی و گندزدایی را انجام دهند.

وی همچنین گفت: مساجد در روستا‌ها با مدیریت فرمانداران، بخشداران و دهیاران باید تعطیل باشند، زیرا می‌تواند کانون خطر باشند.

روستا‌ها به سمت قرنطینه بروند
فرماندار ساوه نیز که مواردی از حضور مسافران و گردشگران در نقاط روستایی شهرستان را دریافت کرده معتقد است که روستا‌ها باید به سمت قرنطینه بروند و از آمدوشد اضافی جلوگیری شود. همچنین از تردد خودور‌های با پلاک غیربومی به سطح شهر و روستا‌ها جلوگیری بعمل آید و اجازه ندهیم خودرو‌های غیربومی وارد شهر شوند و به سمت محور‌های مواصلاتی خارج از شهر هدایت شوند.

میرزایی می‌گوید: دهیاران باید موضوع قرنطینه کردن روستا را به جهت جلوگیری از حضور مسافران و گردشگران جدی تلقی کنند تا شاهد شیوع این بیماری در روستا‌ها نباشیم.

آنان که برای فرار از کرونا یا فرار از بی حوصلگی‌های ناشی از قرنطینه خانگی یا برای دید و بازدید نوروزی آنهم با این استدلال که آب و هوای روستا پاک است، راهی روستا‌ها می‌شوند قطعا باید بدانند که روستا نه حصار بازدارنده در برابر بیماری دارد، نه ضد ویروس است و نه پناه بردن به آن شهرنشینان را از تیررس لشگر نامرئی ویروس تاجدار حفظ می‌کند.

اگر هم مسئله دیدار با والدین است، این افراد باید بدانند که قطعا می‌توان با امکانات فراوانی که تکنولوژی در اختیار جوامع قرار داده است، دیدار‌ها را از راه دور و از دریچه فضای مجازی به سادگی به انجام رساند، حال و احوال کرد و نوروز را تبریک گفت.

آن‌ها همچنین باید بدانند خیانت به سلامت اقوام، بویژه سالمندان چیزی نیست که بتوان به راحتی عذاب وجدان حاصل از آنرا فراموش کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید