استقبال غول‌های نفتی از ریاضت مالی

استقبال غول‌های نفتی از ریاضت مالی

توتال برای بازخرید سهام خود به میزان دو میلیارد دلار در سال میلادی جاری برنامه ریزی کرده بود و تاکنون ۵۰۰ میلیون دلار را بازخرید کرده بود؛ بنابراین با توقف این برنامه، ۱.۵ میلیارد دلار صرفه جویی می‌کند.

کد خبر : ۷۸۴۶۱
بازدید : ۴۲۰۸
استقبال غول‌های نفتی از ریاضت مالی
غول‌های نفتی شامل گروه انرژی فرانسوی توتال و شرکت شل در پی افت شدید قیمت‌های نفت و تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، به کاهش چشمگیر هزینه‌ها و توقف برنامه بازخرید سهام خود اقدام می‌کنند.

پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت توتال اظهار کرد که با قیمت ۳۰ دلار هر بشکه نفت، این شرکت کاهش هزینه به میزان بیش از سه میلیارد دلار را هدف قرار داده است.

پویانه در پیام ویدیویی به کارکنان توتال در پنج شنبه گذشته گفته بود: این گروه با سه بحران شیوع ویروس کرونا، سقوط قیمت‌های نفت به دلیل افت شدید تقاضای جهانی و بحران تغییرات جوی روبروست. توتال در مواجهه با این بحران باید اقدام کند.

مدیرعامل توتال گفت: از ۳.۳ میلیارد دلار کاهش هزینه، ۲.۵ میلیارد دلار مربوط به بخش اکتشاف و تولید، ۳۰۰ میلیون دلار از بخش گاز، نیرو و تجدیدپذیر‌ها و ۳۰۰ میلیون دلار از پالایش و مواد شیمیایی و ۲۰۰ میلیون دلار از بخش بازاریابی و خدمات خواهد بود.

این شرکت همچنین ۸۰۰ میلیون دلار صرفه جویی هزینه عملیاتی در سال ۲۰۲۰ را در مقایسه با سال ۲۰۱۹ هدف گرفته است در حالی که پیش از این برای صرفه جویی ۳۰۰ میلیون دلاری برنامه ریزی کرده بود و برنامه بازخرید سهام خود را متوقف می‌کند.

توتال برای بازخرید سهام خود به میزان دو میلیارد دلار در سال میلادی جاری برنامه ریزی کرده بود و تاکنون ۵۰۰ میلیون دلار را بازخرید کرده بود؛ بنابراین با توقف این برنامه، ۱.۵ میلیارد دلار صرفه جویی می‌کند.

پویانه اعلام کرد استخدام به طور کامل متوقف نمی‌شود، اما به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل توتال گفت: بازار‌ها در حال حاضر نوسان زیادی دارند، اما نقدینگی توتال بالا بوده و بیش از ۱۰ میلیارد دلار است. ما می‌توانیم با این بحران مالی مقابله کنیم.

غول نفتی شل هم هزینه سرمایه خود برای سال ۲۰۲۰ را به میزان حدود پنج میلیارد دلار پایین برده و دور بعدی برنامه بازخرید سهام خود را متوقف کرد. این شرکت اعلام کرد هزینه سرمایه سال ۲۰۲۰ را از حدود ۲۵ به ۲۰ میلیارد دلار کاهش خواهد داد و با این اقدام هشت تا ۹ میلیارد دلار نقدینگی آزاد می‌کند. همچنین هزینه‌های عملیاتی را در ۱۲ ماه آینده در مقایسه با سطح سال ۲۰۱۹ به میزان سه تا چهار میلیارد دلار در سال کاهش خواهد داد.

شرکت نفتی نروژی Aker BP هم به دلیل شیوع ویروس کرونا، با هدف کاهش هزینه سرمایه و اکتشاف به میزان ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۰، قصد دارد پروژه‌های تایید نشده را به تعویق بیاندازد. این شرکت اعلام کرد هزینه سرمایه برای امسال به ۱.۲ میلیارد دلار و هزینه اکتشاف به ۴۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا خواهد کرد در حالی که در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ انتظار دارد هزینه سرمایه پایین یک میلیارد دلار باشد.

کارل جانی هرسویک، مدیرعامل شرکت Aker BP اظهار کرد: با اقداماتی که اکنون در پیش گرفته‌ایم این شرکت برای رویارویی با وضعیت پرچالش بازار آماده است و ما منابع مالی برای پیگیری فرصت‌های رشد پیش روی خود داریم.

این شرکت هنوز نظرش درباره پرداخت سود سهام را تغییر نداده است، اما هیات مدیره باید تاثیر افت قیمت‌های نفت و شیوع ویروس کرونا را روی حساب‌های مالی بررسی کند.

شرکت Aker BP پیش از این اعلام کرده بود قصد دارد ۸۵۰ میلیون دلار سود سهام در سال ۲۰۲۰ پرداخت کند و میزان پرداختی را تا سال ۲۰۲۳ هر سال ۱۰۰ میلیون دلار افزایش می‌دهد.

شرکت اکوئینور که بزرگترین شرکت نفت و گاز نروژ است، اوایل هفته جاری اعلام کرد برنامه پنج میلیارد دلاری بازخرید سهام را به دلیل شیوع ویروس کرونا و افت قیمت‌های نفت متوقف کرده است.

شرکت آمریکایی اکسون موبیل هم به پیمانکاران و فروشندگانش در خصوص کاهش سرمایه و هزینه‌های عملیاتی اطلاع داده و بمحض نهایی شدن برنامه‌هایش آن‌ها را اعلام خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت آمریکایی شورون هم پس از سقوط بیش از یک سوم ارزش این شرکت در پی افت شدید قیمت‌های نفت، اعلام کرده که به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌ها است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید