پیام عجیب "واتس‌اپ طلایی"

پیام عجیب "واتس‌اپ طلایی"

البته عقل حکم می‌کند هر پیام ناآشنایی را که از طریق واتساپ دریافت می‌کنیم باز نکنیم، چون احتمال زیادی دارد اگر هیچ ضرری هم نداشته باشد، خوشایند نباشد.

کد خبر : ۷۸۵۰۳
بازدید : ۱۵۰۵۵
پیام عجیب
دوباره سر و کله پیامی پیدا شده است که از ویدیوی مارتینلی واتساپ می‌گوید، ولی باز هم مثل قبل چیزی جز سرکار گذاشتن نیست. این پیام ماه‌ها است که در اینترنت دست به دست می‌شود و مردم به گمان آن که لطفی به دوستان خود می‌کنند آن را برایشان ارسال می‌کنند. اما چنین ویدیویی وجود ندارد و در واقع با سرکارگذاری نسبتاً بی‌ضرری روبرو هستیم.

متن پیام چیست؟

متن این پیام بر اثر دست به دست شدن در اینترنت تغییر کرده است، ولی مفهوم اساسی آن یکسان و مانند نمونه‌ای است که به دست ایندیپندنت رسیده است:

«برای تمامی آشنایانی که با واتساپ کار می‌کنند این پیام را بفرستید. به گفته یکی از همکاران متخصص فناوری اطلاعات ممکن است فردا از طرف واتساپ ویدیویی به نام مارتینلی دریافت کنید. این پیام را باز نکنید، زیرا به گوشی‌تان طوری آسیب می‌زند که دیگر قابل تعمیر نخواهد بود.
این پیام را برای همه ارسال کنید. اگر پیام ارتقا واتساپ به واتساپ طلایی را هم دریافت کردید به هیچ وجه روی آن کلیک نکنید!... هم اکنون در اخبار آمده است که این ویروس خطرناک و مخرب است.»

متن این پیام یکسان نیست، اما تقریباً در همه آن‌ها به واتساپ طلایی، ویدیوی مارتینلی و پیام رخنه‌کننده در واتساپ اشاره شده است.

ویدیوی مارتینلی چیست؟
هیچ کس نمی‌داند این ویدیو چیست. قطعاً واتساپ به ارسال ویدیوی مورد نظر این پیام اشاره‌ای نکرده است و اصولاً چنین ویدیویی ارسال نکرده است که بخواهد با ارسال آن پیامی اعلام کند.

حتی نام این ویدیو هم عجیب است، چون نه ترسناکی خاصی دارد نه ربطی هم به واتساپ دارد. تا پیش از این که این پیام سرکاری منتشر شود، مارتینلی هم یک نام خانوادگی عادی بود مثل تمام نام‌های خانوادگی دیگر که روی یک شرکت تولید آب سیب در کالیفرنیا گذاشته بودند یا نام رئیس جمهور سابق پاناما بود.

چه دلیلی از این بهتر برای واقعیت نداشتن این پیام که دست‌کم از تابستان که انتشار یافته اعلام کرده "فردا" چنین ویدیویی می‌آید، ولی تا کنون که خبری از ویدیوی مارتینلی نشده است.

البته عقل حکم می‌کند هر پیام ناآشنایی را که از طریق واتساپ دریافت می‌کنیم باز نکنیم، چون احتمال زیادی دارد اگر هیچ ضرری هم نداشته باشد، خوشایند نباشد.

واتساپ طلایی چیست؟
هشدار در مورد ارتقا به واتساپ طلایی هر چه نباشد ظاهر معقولی دارد.

اعلام این که نسخه‌ای پولی از واتساپ وجود دارد که دارای امکانات و قابلیت‌های بیش‌تری است، از سرکارگذاری‌های قدیمی است، چون چنین نسخه‌ای وجود ندارد. واتساپ در حال حاضر رایگان است و چشم‌اندازی هم از تغییر وضعیت آن به این زودی‌ها وجود ندارد.

معمولاً پیام ارتقا به واتساپ طلایی با درخواست پول یا انواع دیگر کلاه‌برداری‌ها همراه است. همان طور که در پیام هشدار واتساپ طلایی آمده بهترین کار نادیده گرفتن آن است، زیرا از این نوید دروغین فقط برای فریفتن مردم و واداشتن به کار‌هایی که نباید انجام دهند، استفاده می‌کنند.

به پیام هشدار "ویروس" چه واکنشی نشان دهیم؟
هیچ واکنشی. همین. این پیام سرکارگذاری خیلی عجیبی است، زیرا توقع هیچ کاری از ما ندارد، ما را گول نمی‌زند که کاری انجام دهیم و حتی پند می‌دهد که مواظب باشیم گول نخوریم، بنابراین بعید است که کاربر با مشاهده آن کاری بکند.

در مورد قسمتی از پیام هم که می‌گوید: "این پیام را برای همه ارسال کنید" نیز بهترین کار پیروی نکردن از آن است. به این دلیل ساده که دریافت چنین پیام‌های بی‌معنایی خوشایند نیست و باید به محدود کردن پخش آن‌ها کمک کرد. وگرنه برای دریافت کننده خطر یا ضرری ندارد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید