سهامداران در انتظار رشد دوباره بورس باشند؟

سهامداران در انتظار رشد دوباره بورس باشند؟

دیگر اتفاق خوشایند بورس تهران در سال ۱۳۹۸، رشد ارزش بازار آن بود. در این سال ارزش بورس تهران بیش از ۲.۶ برابر شد و جایگاه خود به عنوان بازاری اثرگذار در اقتصاد ایران را بیش از پیش محکم کرد.

کد خبر : ۷۸۶۳۶
بازدید : ۴۴۹۲
سهامداران در انتظار رشد دوباره بورس باشند؟
در حالی بازار سرمایه بیشترین میزان بازدهی را نسبت به سایر بازار‌ها در سال ۱۳۹۸ برخوردار بود که هم‌اکنون این سوال مطرح است که آیا در سال جدید نیز این بازار با چنین رشدی همراه خواهد شد؟

بررسی بازار‌ها در دو سال گذشته نشان می‌دهد که شاخص کل بورس در سال گذشته با رشدی در حدود ۱۹۰.۵ درصد روبه‌رو شده است؛ این در حالی است که میزان رشد قیمت دلار در بازار ارز ۱۳.۵ درصد، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۲۷.۶ درصد و مسکن ۴۵ درصد بوده است.

اما این تغییر قیمت‌ها در سال ۱۳۹۷ در بازار‌ها کاملا متفاوت بود؛ به طوری که میزان رشد دلار در بازار ارز۱۸۵.۲ درصد، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۹۴.۳ درصد، شاخص کل بورس ۸۵.۵ درصد و مسکن ۹۱ درصد گزارش شده بود. به عبارتی، در سال ۱۳۹۷ بازار سکه، رکورددار بیشترین تغییر قیمت نسبت به سایر بازار‌ها بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در سال ۹۸ در مدت ۲۳۸ روز معاملاتی، تعداد یک هزار و ۱۱۹ میلیارد و ۵۵۸ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۵۱۲ هزار و ۶۴۱ میلیارد تومان در ۱۱۳ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۴۹۶ دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفت که از نظر حجم، ارزش و نوبت‌های معاملات به ترتیب با ۱۱۵، ۲۱۹ و ۲۳۸ درصد افزایش مواجه شد.

بازدهی ۱۸۰ درصدی سرمایه‌گذاری در بورس تهران
علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران درباره وضعیت بازار سرمایه در پیام نوروزی خود عنوان کرد: نقدشوندگی به عنوان یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کامیابی بورس‌های اوراق بهادار، در سال گذشته از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود؛ به گونه‌ای که ارزش معاملات بورس تهران رشدی بیش از ۲۳۰ درصد را به ثبت رساند.

به گفته وی، دیگر اتفاق خوشایند بورس تهران در سال ۱۳۹۸، رشد ارزش بازار آن بود. در این سال ارزش بورس تهران بیش از ۲.۶ برابر شد و جایگاه خود به عنوان بازاری اثرگذار در اقتصاد ایران را بیش از پیش محکم کرد.

مدیرعامل بورس تهران تصریح کرد: از نظر بازدهی نیز سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار تهران سالی به یادماندنی را تجربه کردند؛ به گونه‌ای که متوسط بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس تهران در سال گذشته به بیش از ۱۸۰ درصد رسید و از این نظر بر اساس آمار فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)، رتبه دوم در بین اعضای این فدراسیون و رتبه اول در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به‌دست آورد.

بورس همچنان گزینه مناسب سرمایه‌گذاری است؟
در این شرایط در حال حاضر این سوال مطرح است که با وجود رشدی که بورس تهران در سال گذشته برخوردار بوده، آیا در سال ۱۳۹۹ بازار سهام همچنان گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟ هادی محمدخانی، کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دارد: منفی شدن تراز تجاری کشور در ماه‌های پایانی سال، کاهش قیمت نفت و برخی از محصولات پتروشیمی (به عنوان مهمترین جزء صادرات غیرنفتی کشور) توقف و کاهش برخی از فعالیت‌های اقتصادی ناشی از کرونا که می‌تواند بر پیش‌بینی درآمد‌های مالیاتی دولت تاثیر منفی داشته باشد، می‌تواند کسری بودجه دولت را تشدید کند و به افزایش احتمال حذف برخی دیگر از یارانه‌های انرژی مثلا در صنعت برق منجر شود و که آثار آن ممکن است در نرخ ارز و به تبع آن تورم منعکس شود و طبیعتا برای برخی از شرکت‌هایی که ارزش دارایی بالا دارند مانند برخی بانک‌ها و نیروگاه‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری مرتبط با آن‌ها جذابیت ایجاد می‌کند.

به گفته وی، در عین حال تورم در کنار دشواری و گران شدن برخی کالا‌ها هم فرصت‌هایی برای برخی از شرکت‌ها در حوزه‌های کالا‌های مصرفی مثل مواد غذایی و شوینده، تایرسازی و لوازم‌خانگی، دارو و... ایجاد می‌کند که می‌تواند به رشد فروش و سودشان منجر شود.

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی نیز اعتقاد دارد که بازار سرمایه بیش از ارزش واقعی‌اش رشد کرده است، ولی به این معنا نیست که شاخص بورس رشد نمی‌کند.

به گفته وی، در شرایطی که بازار بیش از حد منطقی رشد می‌کند، انتظار این است که برگردد، ولی آیا شاخص کل برمی‌گردد؟ واقعا مشخص نیست، اما طبق قاعده و اصول اقتصادی اگر معتقد باشیم که فشار‌های اقتصادی بالاخره تاثیر خود را می‌گذارند، انتظار این است که برگردد.

مرتضی عزتی، اقتصاددان نیز معتقد است؛ سال ۹۹ سال خوبی برای بازار سرمایه نیست و اگر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و به طور کلی دولت چاره‌ای برای این وجوهی که احتمالا در سال آینده از بازار سرمایه خارج می‌شوند نیاندیشند، ممکن است جای دیگری را دچار اختلال کند.

توصیه معاون وزیر به سرمایه‌گذاران
محمدعلی دهقان‌دهنوی، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد درباره شرایط بازار سرمایه عنوان کرد: افت یا جهش شاخص ذات بازار است و الزاما بورس نباید همواره مثبت یا منفی باشد. کسانی که وارد بازار می‌شوند ریسک آن را هم باید بپذیرند و با توجه به آن دست به خرید و فروش سهام می‌زنند.

وی با بیان این‌که متغیر‌های متعدد جهانی و داخلی بر این روند اثرگذار است، ادامه داد: قیمت‌ها در بازار سرمایه خود را با انتظارات تعدیل می‌کنند، اما در این میان نکته مهم این است که بازار سرمایه باید شفافیت و گردش اطلاعات بالا داشته باشد.

دهقان‌دهنوی در پاسخ به این سوال که آیا هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌تواند از افزایش تورم جلوگیری کند، گفت: به طور کلی اگر نقدینگی در خرید و فروش دارایی جذب شود، می‌تواند از افزایش تورم جلوگیری کند و این کارکرد مثبت بازار مبتنی بر دارایی‌ها است و بورس هم یکی از این بازار‌ها محسوب می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید