این سؤالات هنوز در موردِ کوید-۱۹ بی پاسخ است

این سؤالات هنوز در موردِ کوید-۱۹ بی پاسخ است

کوید-۱۹ برای بسیاری از افراد بیماریِ خفیفی است. اما در حدودِ ۲۰‌درصد از افراد به شدت بیمار می‌شوند، چرا اینطور است؟ به‌نظر می‌رسد بخشی از این مسئله به وضعیتِ سیستمِ ایمنی افراد مرتبط باشد و البته عواملِ ژنتیکی هم ظاهراً نقش دارند. فهمِ این مسئله می‌تواند از نیازِ افراد به مراقبت‌های ویژه پیشگیری کند. دانشمندان نگران هستند که با جهشِ ویروس، سیستمِ ایمنی دیگر نتواند آن را تشخیص دهد و واکسن‌هایی که احتمالاً برای آن تولید می‌شود، دیگر مؤثر نباشد (همان اتفاقی که برای ویروسِ آنفولانزا می‌افتد).

کد خبر : ۷۸۶۶۹
بازدید : ۱۳۰۶۱
برخی از بزرگترین سؤال‌های بی‌پاسخ درباره کوید-۱۹
فرادید | به نظر می‌رسد همه چیز یک قرن پیش شروع شده است، اما فقط چند ماه است که ما از وجودِ ویروسِ کرونا آگاه شده‌ایم.

علی‌رغم، تلاش‌های شایانِ توجهِ دانشمندان در سراسر جهان، هنوز خیلی چیز‌ها درباره ویروسِ جدیدِ کرونا نمی‌دانیم. تمامِ جهان در تلاش برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر درباره این ویروس و بیماریِ کوید-۱۹ است.

برخی از بزرگترین سؤال‌ها به شرحِ زیر است:

۱-چه تعداد نفر با این ویروس آلوده شده‌اند؟

این سؤال یکی از ابتدایی‌ترین سؤالات و در‌عینِ‌حال یکی از مهمترین‌هاست.
تاکنون صدها هزار موردِ تأیید شده در سراسر جهان گزارش شده است؛ اما این تعداد فقط بخشی از کلِ جمعیتِ مبتلایان است. از آنجایی که تعدادِ افرادِ بی‌علامت - افرادی که ویروس را دارند، اما احساسِ بیماری نمی‌کنند - بسیار زیاد است؛ نمی‌توانیم به‌طور قطع بگوییم که چه تعداد آلوده هستند.
فقط با آزمایشِ آنتی‌بادی است که می‌توان متوجه شد چه کسانی ویروس را در بدنِ خود دارند؛ و فقط آن هنگام است که می‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه تعداد نفر در حالِ گسترشِ ویروس هستند.

۲-این ویروس واقعاً چقدر کشنده است؟

تا زمانیکه ندانیم چند نفر با ویروس آلوده شده‌اند، نمی‌توانیم میزانِ دقیقِ کشندگی آن را اعلام کنیم. در حالِ حاضر گفته می‌شود ۱‌درصد از افرادِ مبتلا در جهان از ویروس فوت کرده‌اند. اما اگر تعدادِ افرادِ بی‌علامت بسیار بیشتر باشد، این میزان کمتر از این خواهد بود.
بیشتر بخوانید:

۳-نشانه‌های کاملِ این بیماری چیست؟

نشانه‌های اصلیِ ویروسِ کرونا شاملِ سرفه خشک و تب است. گلو درد، سردرد و اسهال نیز در برخی بیمارانِ کرونایی گزارش شده است. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر از دست دادنِ حسِ بویایی در برخی افراد وجود دارد. اما برخی از مهمترین سؤالات که هنوز پاسخِ قطعی ندارد این است که آیا ممکن است برخی بیماران با علائمِ سرماخوردگیِ خفیف مانند آبریزش بینی و گلو درد، دارای ویروسی کرونا باشند یا خیر؟

۴-نقشِ کودکان در گسترشِ بیماری چیست؟

کودکان نیز می‌توانند ویروس را بگیرند. اما، به احتمالِ زیاد آن‌ها علائم خفیف از خود نشان می‌دهند و فقط چند مورد مرگِ کودکان در سراسرِ جهان گزارش شده است. کودکان معمولاً ابر-منتشرکنندگانِ بیماری هستند، زیرا با تعدادِ زیادی از افراد در مکان‌های مختلف در ارتباط هستند؛ اما هنوز مشخص نیست که نقشِ کودکان در گسترش این بیماری تا چه اندازه است.

۵-این ویروس دقیقاً از کجا آمد؟

این ویروس اواخرِ سال ۲۰۱۹ در ووهان در چین، جایی که چند بازارِ متراکمِ مواد غذایی وجود داشت، شیوع پیدا کرد. این ویروس به صورتِ رسمی سارس-کُ وی-۲ نامیده می‌شود و به ویروس‌هایی که خفاش‌ها را آلوده می‌کند، مرتبط است. اما این تصور وجود دارد که ویروس توسطِ یک حیوانِ واسط از خفاش به انسان منتقل شده است. این «حلقه مفقوده» هنوز ناشناخته است و می‌تواند منبعِ آلودگی‌های بسیار بیشتری شود.

۶-آیا در تابستان تعدادِ مبتلایان کاهش پیدا خواهد کرد؟

سرماخوردگی و آنفولانزا در فصولِ سرد بیشتر از فصولِ گرم شایع است، اما هنوز به درستی نمی‌دانیم آیا گرمتر شدنِ هوا شیوعِ بیماری را کند خواهد کرد یا خیر. مشاورانِ علمیِ دولتِ انگلستان اعلام کرده‌اند بعید به نظر می‌رسد که ویروس با شروع گرما فعالیت خود را کاهش دهد؛ حتی اگر چنین باشد، این کاهش بسیار ناچیز است.
اگر تعدادِ مبتلایان در تابستان افزایش پیدا کند، این خطر وجود دارد که در زمستان که بیمارستان‌ها مملو از بیمارانی است که به دلیلِ ویروس‌های معمولِ زمستانی بستری هستند، با افزایشِ ناگهانی بیماران مواجه شویم و کارِ رسیدگی به بیماران مشکل‌تر شود.

۷-چرا برخی از افراد علائمِ شدید دارند؟

کوید-۱۹ برای بسیاری از افراد بیماریِ خفیفی است. اما در حدودِ ۲۰‌درصد از افراد به شدت بیمار می‌شوند، چرا اینطور است؟
به‌نظر می‌رسد بخشی از این مسئله به وضعیتِ سیستمِ ایمنی افراد مرتبط باشد و البته عواملِ ژنتیکی هم ظاهراً نقش دارند. فهمِ این مسئله می‌تواند از نیازِ افراد به مراقبت‌های ویژه پیشگیری کند.

۸-ایمنی در برابرِ بیماری تا چه حد دوام دارد و آیا افراد ممکن است دو بار آن را بگیرند؟

حدس‌هایی درباره دوامِ ایمنی در برابرِ بیماری زده شده است، اما هنوز شواهد درباره آن اندک است.
به نظر می‌رسد افرادی که به طورِ کامل ویروس را دفع کرده‌اند باید ایمنیِ خوبی در بدنِ خود تولید کرده باشند. اما از آنجایی که فقط چند ماه از شیوعِ این بیماری می‌گذرد، داده‌های بلند-مدت درباره آن بسیار کم است. شایعه‌هایی در این باره که افراد دوباره دچار بیماری شده‌اند ممکن است به این علت باشد که بدنِ آن‌ها به طورِ کامل از ویروس پاک نشده است.

پاسخ به این پرسش بسیار ضروری است، زیرا فهمِ ما درباره اینکه در بلندمدت چه اتفاقی خواهد افتاد را افزایش می‌دهد.

۹-آیا ویروس جهش پیدا خواهد کرد؟

ویروس‌ها همواره در حالِ جهش هستند، اما در بسیاری موارد کد‌های ژنتیکیِ ویروس‌های جدید فرق چندانی با ویروس‌های قدیمی‌تر ندارد. بر اساسِ یک قانونِ کلی، ما انتظار داریم که با گذرِ زمان ویروس‌ها تکامل یافته و از شدتِ مرگباری آن‌ها کاسته شود، اما چنین چیزی تضمین‌شده نیست.
دانشمندان نگران هستند که با جهشِ ویروس، سیستمِ ایمنی دیگر نتواند آن را تشخیص دهد و واکسن‌هایی که احتمالاً برای آن تولید می‌شود، دیگر مؤثر نباشد (همان اتفاقی که برای ویروسِ آنفولانزا می‌افتد).

منبع: BBC World
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید