توصیه‌های فریزری برای کم کردنِ دور ریزِ غذا در زمانِ بحران

توصیه‌های فریزری برای کم کردنِ دور ریزِ غذا در زمانِ بحران

برای اینکه مزه نانِ تازه را تولید کنید، یک تکه از نانِ یخ‌زدایی شده را نمناک کنید و بعد داخلِ تُستر بگذارید. باگت را بعد از خارج کردن از فریزر زیر شیرِ آب گرم بگیرید و بعد در فر بگذارید. خمیر نانِ خام را نیز می‌توانید فریز کنید.

کد خبر : ۷۸۶۹۲
بازدید : ۵۱۷۷
توصیه‌های فریزری برای کم کردنِ دور ریزِ غذا در زمانِ بحران/ عکس مانده
فرادید | دورانِ همه‌گیری و شیوعِ کرونا، با دورانِ جنگ مقایسه شده که نیاز به کاهش دادنِ دور ریزِ غذا در آن بسیار احساس می‌شود. در زمانِ قرنطینه، در هر جایی از دنیا، وظیفه افراد این است که عاقلانه و فقط در زمانی که ضرورت دارد، خرید کنند. در این زمان بهتر است حتی کمترین میزانِ باقی مانده غذا‌ها حفظ شود.

وجودِ فریزر در خانه به شما امکان می‌دهد، تعداد دفعاتِ کمتری برای خرید بیرون بروید.

در ادامه توصیه‌هایی برای انجمادِ انواع موادِ غذایی ارائه می‌شود. این توصیه‌ها هم به حفظِ طعمِ غذا‌ها کمک می‌کند و هم کمک می‌کند، غذا را با کیفیتِ بهتری در فریزر نگه‌داری کنید.

۱-فضای فریزر خود را قسمت‌بندی کنید

فضای فریزر خود را با بخش‌بندی کردن انواعِ غذا‌ها بهینه کنید. این کار به شما کمک می‌کند بدانید در فریزر چه مواد غذایی‌ای هنوز موجود است. یک ماژیک بردارید و روی هر قسمت نامِ انواعِ موادِ غذایی را بنویسد. برای مثال، گوشت، سبزیجات، نان و پاستا، غذا‌های دودی، غذا‌های نیمه-آماده، میوه و خوراکی‌های شیرین.

۲-به سرعت فریز کنید

همیشه غذا‌ها را زود و قبل از فرا رسیدنِ تاریخِ انقضا یا از دست دادنِ کیفیتِ اولیه، منجمد کنید. غذا‌ها را به تعداد نفراتِ خانواده سهم‌بندی کنید و بعد هر چیزی که اکنون نمی‌خواهید مصرف کنید را به سرعت در فریزر قرار دهید.
پیش از آنکه غذای پخته را فریز کنید، آن را به صورتِ کامل سرد کنید. هر بار غذا‌های جدید را در قطعاتِ کوچک به فریزر اضافه کنید تا مجبور نشوید دمای فریزر را بالا ببرید.

۳-این غذا‌ها را در دو لایه کیسه بپیچید

گوشت قورمه شده، فیله ماهی، گیاهانِ ریشه‌ای پخته شده، قارچ خرد شده، سیب‌زمینی و نان در معرضِ سرمازدگی یا سوختگیِ فریزری هستند که می‌تواند بر طعمِ آن‌ها اثر بگذارد.
کیسه‌های فریزری به خصوص بعد از خارج کردنِ کاملِ هوا که در ورقه‌های آلومینیومی یا کاغذی پیچیده شوند، از این حالت پیشگیری می‌کنند.
از پاکت‌های شیر برای فریز کردنِ انواعِ مایعات، آب‌میوه‌ها و اسموتی‌ها می‌توانید استفاده کنید و این بسته‌بندی‌ها را می‌توانید چندین بار مصرف کنید. هرگز غذا‌ها را در ظرف شیشه‌ای فریز نکنید، چون احتمال شکستگی زیاد است.

۴-فاصله مواد را از هم حفظ کنید

انجمادِ سریع از چسبیدنِ قطعات به هم جلوگیری می‌کند. این کار همچنین از ایجاد کریستال‌های یخ جلوگیری می‌کند که باعث می‌شود شکلِ غذا در هنگامِ یخ‌زدایی حفظ شود. مواد غذایی را در یک سینی و دور از هم قرار دهید و در فریزر بگذارید تا خوب خود را بگیرد و بعد آن‌ها را در کیسه فریزر بگذارید. به این ترتیب می‌توانید هر بار قطعاتِ کوچک را از فریزر خارج کنید.

۵-یخ‌زداییِ سریع

اگر مواد غذایی را در قطعاتِ کوچک فریز کنید، فرایندِ ذوبِ یخ زیاد طول نمی‌کشد. برای آنکه سرعتِ یخ‌زدایی را افزایش دهید، غذا را در یک کیسه ضد آب بگذارید و بعد در آبِ سرد فرو ببرید. موادِ غذایی‌ای که حاویِ چربیِ بالا هستند در مقایسه با موادِ غذایی‌ای که آب بیشتری دارند، در زمانِ کمتری ذوب می‌شوند.

۶-ذخیرۀ انواعِ موادِ غذایی

تخم‌مرغ: حتی می‌توانید تخم‌مرغ را منجمد کنید، اما نه در پوسته. برخی تخم‌مرغ‌ها را به شکلِ کامل (زرده و سفیده) در قالب‌های کیکِ سیلیکونی منجمد می‌کنند، اما توجه داشته باشید که این کار ممکن است باعث شود که زرده حالتِ ژلاتینی پیدا کند. بهترین کار این است که یک تخم مرغ کامل را برای مصرفِ کیک‌پزی یا طبخِ خاگینه بهم بزنید و منجمد کنید. سفیده تخم‌مرغ هم به تنهایی گزینه مناسبی برای انجماد است.
توصیه‌های فریزری برای کم کردنِ دور ریزِ غذا در زمانِ بحران/ عکس مانده

برای زرده‌ها، آن‌ها را هم بزنید و به ازای هر ۱۲۰ گرم ¼ قاشق چای‌خوری نمک اضافه کنید تا از حالتِ ژلاتینی شدن پیشگیری کنید. هر زرده و سفیده تخم‌مرغِ متوسط به ترتیب ۱۸ و ۳۶ گرم وزن دارد. قبل از آنکه تخم‌مرغ را منجمد کنید روی ظرف بنویسید که حاوی چه موادی است.
توصیه‌های فریزری برای کم کردنِ دور ریزِ غذا در زمانِ بحران/ عکس مانده

شیر و خامه: شیر تازه را منجمد کنید. شیر‌های پرچرب یا غیرهموژنیزه باید قبل از مصرف به طور کامل یخ‌زدایی شوند؛ زیرا چربیِ شیر اول ذوب می‌شود که باعث می‌شود شیر حالتی خامه‌ای به خود بگیرد. شیر را تکان دهید تا خامه پخش شود. شیر بعد از انجماد به رنگِ زردِ شفاف در می‌آید. نگران نباشید به محضِ آنکه به طور کامل یخ‌زدایی شد به رنگِ طبیعی باز می‌گردد. خامه بعد از یک ماه در فریزر خراب می‌شود. شیر سویا و شیربادام را بهتر است در بسته‌های کوچک فریز کنید تا طعم آن‌ها حفظ شود.

پنیر: همه انواعِ پنیر‌ها را نمی‌توان منجمد کرد. پنیر‌های رسیده و سفت را راحت‌تر می‌تواند منجمد کرد. پنیر هر چه کهنه‌تر باشد برای فریز شدن بهتر است. برای مثال، پنیر‌های پارمزان بهتر از پنیر‌های دیگر در فریزر می‌مانند.
پنیر را در بسته‌بندی‌های ۱۰۰‌گرمی فریز کنید و خوب آن را در کیسه بپیچید. بسیاری از پنیر‌های نرم را نمی‌توان خوب منجمد کرد، چون بعد از باز شدنِ یخ وا می‌روند.
پنیرِ موتزارلا استثناست. پنیر فتا نیازی به انجماد ندارد. این پنیر‌ها عمر طولانی دارند.
قبل از مصرفِ پنیر و ماست آن‌ها را بو کنید. پنیرِ سفت را تا یکماه می‌توان در فریزر نگهداری کرد.
توصیه‌های فریزری برای کم کردنِ دور ریزِ غذا در زمانِ بحران/ عکس مانده

نان: اگر نان‌های مازاد خود را منجمد کنید هرگز نیازی ندارید آن‌ها را دور بریزید. نان‌ها را به قطعات کوچک تقسیم‌بندی کنید و در دولایه کیسه بپیچید تا از سرمازدگی جلوگیری کنید.
نان‌های کامل بعد از یخ‌زدایی نرم‌تر از حالتِ اولیه هستند. برای اینکه مزه نانِ تازه را تولید کنید، یک تکه از نانِ یخ‌زدایی شده را نمناک کنید و بعد داخلِ تُستر بگذارید. باگت را بعد از خارج کردن از فریزر زیر شیرِ آب گرم بگیرید و بعد در فر بگذارید. خمیر نانِ خام را نیز می‌توانید فریز کنید.

کیک: بسیاری از شیرینی‌پز‌ها معتقدند که کیک در فریزر کیفیت بهتری پیدا می‌کند و اسفنجِ آن نرم‌تر می‌شود. تکه‌های کیک را ببرید در کیسه جداگانه روی سینی بگذارید و فریز کنید و بعد همه را در یک ظرف بگذارید.
توصیه‌های فریزری برای کم کردنِ دور ریزِ غذا در زمانِ بحران/ عکس مانده
اووکادو: آوودکادوی پخته و پوره شده هرگز طعم خود را بعد از یخ زدایی از دست نمی‌دهد. آن را به سرعت منجمد کنید و بعد از خارج کردن از فریزر نیز در آب سر غوطه ور کنید تا سریع یخ زدایی شود.

سیب‌زمینی: سیب‌زمینی را به شکلِ خام نمی‌توان فریز کرد، چون در داخلِ سیب‌زمینی کریستال‌های آب تشکیل می‌شود و در هنگامِ یخ‌زدایی حالتی اسفنجی و بد پیدا می‌کند. اما سیب‌زمینی پخته و له شده را به همراه مقدارِ کمی نمک، مقداری کره/شیر یا خامه می‌توان فریز کرد. این مایه را در ظرف‌های کوچک منجمد کنید.

گوجه‌فرنگی: اگر گوجه‌فرنگی‌ها خیلی رسیده شده‌اند، آن‌ها را خرد کنید، در یک ماهی‌تاپه له کنید و مقداری روغن زیتون، سیر خردشده و مقداری اوِرگانوی خشک به آن اضافه کنید. بگذارید ۱۰ دقیقه بپزد و در این مدت آن را هم بزنید، سپس با یک همزن برقی آن را خوب هم بزنید. این کار باعث می‌شود اکسیژن واردِ سس شود و رنگ آن تغییر کند. سپس آن را در ظروفِ کوچک بریزید و در فریزر بگذارید. این ماده برای سسِ پاستا و سوپ فوق‌العاده است.
توصیه‌های فریزری برای کم کردنِ دور ریزِ غذا در زمانِ بحران/ عکس مانده

گوشت قرمز و ماهیِ خام: گوشت همواره یکی از بادوام‌ترین موادِ فریزری است. اگر گوشت را به قطعاتِ کوچک تقسیم‌بندی کنید و جدا از هم قرار دهید، کمترین دور ریز را خواهید داشت. اگر گوشت را در چندین لایه بپیچید از سرمازدگیِ آن جلوگیری می‌کنید. ماهیِ خام هم در صورتِ انجامد می‌تواند تا چندین ماه در فریزر بماند. اما به یاد داشته باشید که ماهی و گوشت را وقتی هنوز تازه است منجمد کنید.

سبزیجات: قانون این است که سبزیجاتِ نشاسته‌ای ریشه‌ای، به جز سیب‌زمینی، را به خوبی می‌توان در شکلِ خام در فریزر، منجمد کرد. اما هر چیزِ دیگری که روی زمین می‌روید باید در حالتِ نیم-پز فریز شود.

برنج: برنج پخته را هم می‌توان در قطعاتِ کوچک در داخلِ فریزر قرار داد.

میوه: موز را با پوست می‌توان در داخلِ فریزر قرار داد و از آن برای تهیه اسموتی استفاده کرد. انواع توت‌ها را می‌توان در فرایندِ انجماد سریع، منجمد کرد. میوه‌هایی مانند سیب، آلو، هلو و گیلاس را بهتر است به شکلِ کمپوت درآورد و سپس در فریزر قرار داد.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید