تاریخِ ۶ هزار ساله اصفهان را دفن کردند!

تاریخِ ۶ هزار ساله اصفهان را دفن کردند!

بتون ریزیِ ادامه‌ی سنگفرش و روی مصالح در بخش‌های کاوش شده‌ی هر چند کوچک در محوطه، نشان می‌دهد در این میان ظاهرسازی‌هایی برای به سرانجام رساندن برخی هدف‌های دیگر انجام شده است.

کد خبر : ۷۸۷۲۲
بازدید : ۳۸۰۰
تاریخِ ۶ هزار ساله اصفهان را دفن کردند!
در حالی که کمتر از دو ماه قبل هیات باستان‌شناسی چهارباغ اصفهان در حفاری‌هایشان در کفِ تاریخی خیابان چهارباغ به کف فرش و سنگفرش آجریِ دوره قاجار که روی بخش صفوی اضافه‌شده بود، رسیدند، امروز، اما خبر می‌رسد که روی این محوطه‌ی تاریخی با سنگ‌ریزه و برخی ابزارآلات پر شده است.

صحبت‌های سرپرست هیات باستان‌شناسی چهارباغ اصفهان بعد از کشف لایه‌های تاریخی جدید در ۲۳ بهمن سال گذشته، خبر از وجود محوطه‌ای تاریخی و مهم در تقاطع چهارباغ و خیابان آمادگاه اصفهان داشت.
او در آن زمان با اعلام این‌که در لایه‌نگاری عمیق در چهارباغ «بقایایی از هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد، یعنی شش هزار سال قبل و همچنین بقایایی از دوره ساسانی را پیدا کردیم و این کشفیات به ما نشان می‌دهد که شهر اصفهان به لحاظ تاریخ شهرسازی چگونه بوده است»، سرنوشت کشفیات جدید در آمادگاه و میدان انقلاب را جورِ دیگری و برخلاف سرنوشت امروز آن توصیف کرد.

وی اعلام کرد که «قسمت‌های مهم، مثل بخشی که روبه‌روی خیابان آمادگاه و میدان انقلاب به‌دست‌آمده، داخل شیشه خواهد رفت و باید به صورت ابدی در این ویترین باقی بماند؛ ضمن اینکه اطلاعات مربوط به این کشفیات و آن دوره را به صورت نوشتاری و با چند زبان و همراه با عکس ارائه خواهیم داد تا مردم بتوانند در حین عبور از چهارباغ این اطلاعات را ببینند و وقتی به این قسمت‌ها می‌رسند برای آن‌ها این علامت سؤال ایجاد شود که تاریخ چهارباغ چه بوده است.».

اما اکنون و بعد از گذشت کمتر از دو ماه، یکی از فعالان میراث فرهنگی اصفهان در صفحه مجازی خود در توییتر خبر از پر شدن این محوطه‌ی تاریخی می‌دهد.
تاریخِ ۶ هزار ساله اصفهان را دفن کردند!
سنگفرش آجری کشف شده در بهمن ۱۳۹۸
احسان رعنایی ـ. فعال میراث فرهنگی اصفهان ـ. بعد از انتشار این پست در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، به خبرنگار ایسنا گفت: با اتفاقی که روز یک‌شنبه (۱۰ فروردین ماه) برای محوطه‌های تازه کاوش شده در چهارباغ اصفهان شاهد بودم، هر چند این محوطه‌ها نسبت به سطح خیابان بسیار کوچک‌تر هستند، اما به نظر می‌رسد کاوش‌های انجام شده صرفا یک نمایش برای اعتراضاتی بوده که سال گذشته در بی‌توجهی به این محوطه‌ی تاریخی مطرح شده بود.

وی ادامه داد: بتون ریزیِ ادامه‌ی سنگفرش و روی مصالح در بخش‌های کاوش شده‌ی هر چند کوچک در محوطه، نشان می‌دهد در این میان ظاهرسازی‌هایی برای به سرانجام رساندن برخی هدف‌های دیگر انجام شده است.

این فعال میراث فرهنگی با بیان این‌که از سوی میراث فرهنگی هیچ برنامه‌ی از پیش تعیین شده‌ی مصوب و کارشناسانه‌ای برای محوطه‌ی کشف‌شده تا قبل از پوشاندن این بخش تاریخی مطرح نشده بود، افزود: آخرین تصاویر و گزارش‌ها قبل از پوشاندن این محوطه متعلق به ۲۳ بهمن سال گذشته است که خبرگزاری‌ها از کشف این محوطه خبر داده بودند، اما بعد از گذشت این مدت زمان ناگهان متوجه این اتفاق در منطقه شدیم.
تاریخِ ۶ هزار ساله اصفهان را دفن کردند!
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید