شو‌های تلویزیونی با صندلی‌های خالی

شو‌های تلویزیونی با صندلی‌های خالی

طبق روال معمول، هنگام آغاز برنامه و ورود مهران مدیری، در زمان ورود مهمان یا پایان گفتگو‌ها و بعد از بعضی شوخی‌های مهران مدیری یا مهمانان صدای تشویق و خنده تماشاگران به گوش می‌رسید و غیبت تماشاچیان لطمه خاصی به «دورهمی» نزده بود.

کد خبر : ۷۹۰۶۲
بازدید : ۱۳۵۶
شو‌های تلویزیونی با صندلی‌های خالی
بعد از شیوع ویروس کرونا، مهم‌ترین چالش برنامه‌های تلویزیون برای ادامه تولید و ضبط، چگونگی حضور تماشاگران در استودیو بود. بعضی برنامه‌ها مانند «کودک‌شو» و «دورهمی» با فراهم کردن امکانات بهداشتی و تعداد کمتری تماشاگر، به ضبط خود ادامه دادند و تولید بعضی از برنامه‌ها مانند «اتفاق» و «عصر جدید» هم به دلیل لزوم حضور تماشاگران، متوقف شد.
البته پس از این که سرعت شیوع ویروس کرونا بالاتر رفت و خطر انتقال ویروس بیشتر شد، بالاخره «عصر جدید»، «دورهمی» و «کودک‌شو» شرایط ضبط را تغییر دادند و بدون حضور تماشاگران تولید شدند. حضور فیزیکی تماشاچی در این برنامه‌ها چقدر موثر بود، آیا غیبت آنان در استودیو، فضای برنامه را تحت‌تأثیر قرار داده بود؟

عصر جدید
مسابقه «عصر جدید» چند صد نفر تماشاچی دارد و قطعاً هیجان یا تشویق‌های آن‌ها، چه در انتقال این شور و هیجان به مخاطبان تلویزیون و چه در انتقال این حس به شرکت‌کنندگان اهمیت زیادی دارد. شرکت‌کنندگان مسابقه، تحت‌تأثیر تشویق‌های حضار و بازخورد‌هایی که حین اجرا از آن‌ها می‌گیرند، به اجرای خود ادامه می‌دهند.
گذشته از هیجان و جذاب‌تر شدن فضای مسابقه، تماشاچی گاهی در مسابقه «عصر جدید» حق رأی دارد و این آرای آن‌هاست که تعیین می‌کند، شرکت‌کننده به کلی از مسابقه حذف شود یا در فینال آن قسمت از مسابقه حضور داشته باشد.
در دو قسمت از این مسابقه که بدون حضور تماشاچیان روی آنتن رفت، صد‌ها صندلی خالی در استودیو، صدای تک‌وتوک تشویق‌های احسان علیخانی و داوران و نشنیدن صدای کف و سوت و خنده‌های تماشاگران، به شدت لزوم حضور آن‌ها در استودیو را یادآوری می‌کرد. در میان این سه برنامه، «عصر جدید» بیشترین ضربه را از غیبت حضار خورده است.

دورهمی
بعد از این که مهران مدیری اعلام کرد «دورهمی» هم مانند دیگر برنامه‌ها بدون حضور مردم به ضبط خود ادامه می‌دهد، قرار بر این شد که از تصاویر آرشیوی حضور تماشاچیان، صدای خنده و تشویق آن‌ها در برنامه استفاده شود تا جای خالی آن‌ها احساس نشود.
اگر ویژه‌برنامه‌های نوروز «دورهمی» را دیده باشید، متوجه خواهید شد این تصاویر و صداها، درست مانند برنامه‌هایی که پیش از شیوع ویروس کرونا ضبط شده بود، در لحظات خاصی از برنامه دیده می‌شد. طبق روال معمول، هنگام آغاز برنامه و ورود مهران مدیری، در زمان ورود مهمان یا پایان گفتگو‌ها و بعد از بعضی شوخی‌های مهران مدیری یا مهمانان صدای تشویق و خنده تماشاگران به گوش می‌رسید و غیبت تماشاچیان لطمه خاصی به «دورهمی» نزده بود.
جالب این جاست برای این که شرایط طبیعی به نظر برسد، مهران مدیری و بعضی مهمانان برنامه، طوری وانمود می‌کردند که تماشاچیان واقعا در استودیو حضور دارند. لزوم حضور مردم در این برنامه بیشتر به دعوت از آنان برای آمدن به روی صحنه و گفت‌وگوی کوتاه با آن‌ها مربوط می‌شد که در بامزه‌تر شدن فضای برنامه بی‌تأثیر نبود، اما مهران مدیری سعی داشت این خلأ را با خواندن نظراتی که مردم در صفحه اینستاگرام برنامه نوشته بودند، جبران کند.

کودک‌شو
از میان سه برنامه «عصر جدید»، «دورهمی» و «کودک‌شو»، می‌توان گفت: «کودک‌شو» کمترین نیاز را به حضور مردم در استودیو دارد، چون بیشترین استفاده‌ای که از حضور تماشاچی در این برنامه می‌شود، تشویق شرکت‌کننده‌هاست.
حضور والدین و کودکان آن‌ها در برنامه، فضای رقابتی که حاکم است، تعامل پژمان بازغی با شرکت‌کنندگان و هیجانات یا شلوغ کاری‌های مراحل مختلف مسابقه، برای «کودک‌شو» آن‌قدر کافی است که غیبت تماشاچیان به آن ضربه نزند.
فارغ از تأثیر حضور آنان در فضای برنامه، از لحاظ بصری هم دکور سری جدید «کودک‌شو» بسیار تاریک است و صندلی‌های خالی تماشاچیان چندان دیده نمی‌شود و اصلا توی ذوق نمی‌زند.
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید