بررسی سلامت بدن با توالت هوشمند

بررسی سلامت بدن با توالت هوشمند

این فناوری بیماری‌یاب می‌تواند جانشین آزمایش مدفوع به روش سنتی شود و مخصوصاً برای افرادی که زمینه وراثتی در ابتلا به برخی بیماری‌ها دارند، مفید باشد.

کد خبر : ۷۹۲۰۳
بازدید : ۹۸۳۵
بررسی سلامتی با توالت هوشمند
این فناوری بیماری‌یاب می‌تواند جانشین آزمایش مدفوع به روش سنتی شود

دانشمندان آمریکایی توالت هوشمندی ساخته‌اند که می‌تواند نشانه‌های اولیه سرطان و سایر بیماری‌های حاد را تشخیص دهد. محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از دوربینی رو به بالا، نوار‌های آزمایش و هوش مصنوعی این وسیله را ساخته‌اند تا ادرار و مدفوع گذری را آزمایش کنند.

این فناوری بیماری‌یاب می‌تواند جانشین آزمایش مدفوع به روش سنتی شود و مخصوصاً برای افرادی که زمینه وراثتی در ابتلا به برخی بیماری‌ها دارند، مفید باشد.

این وسیله، در واقع یک توالت معمولی است که به همه ابزار‌های لازم برای انجام آزمایش‌های پزشکی مجهز شده است. این ابزار‌ها به برنامکی وصل شده‌اند که داده‌ها را تحلیل می‌کند و نتایج را نشان می‌دهد. پژوهشگران سازنده این وسیله امیدوارند این توالت روزی در دستشویی خانه‌های معمولی نصب شود.

این توالت جزو حیطه‌ای از فناوری به نام پایش دایمی سلامت است. لوازمی مانند ساعت هوشمند و ردیاب تناسب اندام نیز در این حیطه جای دارند. این توالت هوشمند از چند جنبه نسبت به سایر وسایل پایش دایمی سلامت، منحصر به فرد است، مثلاً می‌تواند هر یک از کاربران را با استفاده از داده‌های زیست‌سنجشی «تصویر مقعد»، شناسایی کند.
سانجیو گامبیر، استاد دانشگاه استنفورد و سازنده اصلی این توالت، گفت: «می‌دانیم عجیب به نظر می‌رسد، اما ظاهراً تصویر مقعد هرکس منحصر به فرد است. بیش از ۱۵ سال است که به این نتیجه رسیده‌ایم. اما وقتی فکرم را مطرح می‌کردم، مردم می‌خندیدند، چون فکر جالب، ولی کمی عجیبی به نظر می‌آید.»

«نکته مهم درباره توالت هوشمند این است که مثل لباس نیست که بشود آن را از تن در آورد. همه از دستشویی استفاده می‌کنند و هیچکس را از آن گریزی نیست، و این باعث می‌شود ارزش این دستگاه در بیماری‌یابی بیشتر مشخص شود.»

استاد گامبیر گفت: این توالت را نباید جانشینی برای رجوع به پزشک یا حتی وسیله‌ای تشخیصی تصور کرد. او گفت، در بهترین حالت، داده‌ها را به طور محرمانه به متخصصان سلامت می‌فرستد تا اگر نیازی به اقدام خاصی بود، انجام دهند.

او گفت: «زحمت زیادی کشیده‌ایم تا کاری کنیم که این دستگاه اطلاعات را به صورت ناشناس به فضای ابرواره بفرستد و فرستادن اطلاعات به کارکنان خدمات درمانی، مشمول قانون انتقال‌پذیری و مسئولیت بیمه سلامت باشد.»

در طول ماه‌ها، بیش از ۲۱ نفر از این توالت هوشمند استفاده آزمایشی کرده‌اند و پژوهشگران امیدوارند که آن دستگاه بتواند وضعیت سلامت و ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی انواع سرطان را حداکثر برای ۱۰ فرد مختلف، پایش کند.

یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی استفاده از این توالت، پذیرش کاربران است. اما نظرسنجی از ۳۰۰ کاربر بالقوه نشان می‌دهد که ۳۷ درصد آنان با استفاده از این توالت برای سنجش سلامت‌شان «تا حدی مشکل ندارند» و ۱۵ درصد «اصلاً مشکلی ندارند.»

جزئیات ساخت این فناوری، در مقاله‌ای در نشریه علمی مهندسی زیست‌پزشکی طبیعت، منتشر شده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید