چگونه مبل کهنه را نو کنیم؟

چگونه مبل کهنه را نو کنیم؟

هنگامی‌که مبلمان شما کهنه شوند زیبایی دکوراسیون را از بین می‌برند و تعویض مبل نیز نیازمند هزینه زیادی است. بنابراین در صورت مواجه با این مشکل به شما پیشنهاد می‌کنیم از روش‌های خانگی نو کردن مبل استفاده نمایید و اگر مبل شما دچار آسیب جدی شده است آن را به کارگاه‌های تعمیر مطمئن بسپارید چراکه هزینه تعمیر بسیار کمتر از هزینه تعویض است .

کد خبر : ۷۹۲۴۱
بازدید : ۱۵۳۱۱
چگونه مبل کهنه را نو کنیم؟
فرادید | صرف هزینه گزاف و گذاشتن وقت زیاد برای دکوراسیون خانه جدید خیلی دلچسب نیست و از سوی دیگر اندکی تغییر و نو کردن وسایل و مبلمان کهنه و قدیمی که می‌توان آن‌ها را تعمیر کرد، حس و حال زمان گذشته را برای شما زنده خواهد نمود و یاد آوری خاطرات برایتان شیرین و فراموش نشدنی می‌گردد.

به گزارش فرادید، استفاده دوباره از مبلمان قدیمی با طراحی و رنگ جدید، راحت‌ترین و منطقی‌ترین روش برای روبه رویی با این مشکلات می‌باشد. دیگر نیازی نیست مبل کهنه خود را دور بیاندازید و یا بدون استفاده در انباری خود پنهانش کنید، زیرا شما با اندکی خلاقیت و ایده پردازی می‌توانید راه‌های زیادی برای بازسازی و تغییر به سبک‌های مدرن و شیک پیدا کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به راهکار‌های مفیدی برای دکوراسیون جدید خود برسید.

۱. بازسازی مبل های قدیمی با اضافه‌کردن لایه‌ای از جنس چوب به قالب آن

گاهی قالب یا اسکلت مبل به‌مرورزمان و به‌خاطر استفاده مکرر، حالت اولیه را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی است که بالشتک قسمت نشیمنگاه مبل حالت فرورفتگی پیدا می‌کند. به‌سادگی می‌شود این مشکل را برطرف کرد؛ برای این منظور، به یک تکه چوب محکم و مقاومِ چندلایه نیاز خواهید داشت. بالشتک نشیمنگاه را بردارید، چوب را دقیقا به‌اندازه قسمت زیرین بالش برش دهید و آنجا محکم متصلش کنید؛ سپس بالش را سر جایش بگذارید.

البته گاهی فرورفتگی به قالب مبل ارتباطی ندارد و در پی نشست‌وبرخاست‌های مکرر، بالشتک‌های مبل هستند که حالت اولیه را از دست می‌دهند. این اتفاق کاملا معمولی و طبیعی است و به‌مرورزمان رخ می‌دهد. خوشبختانه رفع این مشکل هم دردسر چندانی ندارد. کافی است زیپ تعبیه‌شده روی بالشتک‌ها را باز کنید و با داخل‌کردن پارچه پلی‌استر یا پنبه به آن، فرورفتگی‌ها را پر کنید. همچنین لازم است خط‌کش بلندی بردارید و حوله‌ای دور آن بپیچید. با استفاده از این خط‌کش می‌توانید پنبه یا پارچه را به تمامی گوشه‌وکناره‌های بالشتک‌ها برسانید و به آن‌ها حالتی یکدست بدهید.

۲. نو کردن مبل کهنه با رسیدگی به روکش یا کاور آن

گاهی نو کردن مبل کهنه به سادگیِ برقراری تماس با یکی از مراکز خدماتی شست‌وشوی مبل در منزل خواهد بود. اگر هم زمان کافی در اختیار دارید و به‌دنبال راهکار مقرون‌به‌صرفه‌تری هستید، می‌توانید خودتان زحمت این کار را بکشید.

البته این راهکار فقط مربوط به زمانی است که مبلتان لک شده باشد. اگر احساس می‌کنید رنگ‌وروی مبل رفته است، دو راهکار دیگر پیش رو خواهید داشت: رنگ‌کردن روکش بالشتک‌ها یا عوض‌کردن روکش‌ها (البته اگر بخواهید و در خیاطی مهارت داشته باشید، خودتان هم می‌توانید روکش جدید بدوزید).

چگونه مبل کهنه را نو کنیم؟

رنگ‌کردن روکش پارچه‌ای

برای نو کردن مبل کهنه به این روش، به رنگ گچی و کمی چسب کاغذی نیاز پیدا می‌کنید. رنگ را در آب حل کنید تا محلول شفاف و روشنی درست شود. قسمت‌هایی را که به رنگ نیاز ندارند، با چسب کاغذی بپوشانید؛ سپس، با برس ظریفی به‌دقت نقاط موردنظر را رنگ کنید. در پایان، چسب‌ها را جدا کنید و با درجه‌حرارت کم سشوار، قسمت‌های رنگ‌خورده را خشک کنید.

رنگ‌کردن روکش چرمی

برای رنگ‌کردن روکش‌های چرمی، به رنگ اکریلیک چرم و برسی با سریِ زبر نیاز پیدا می‌کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، نیاز است سه لایه رنگ اکریلیک روی روکش چرمی بزنید. با اتمام هر لایه رنگ، ۴۵ دقیقه صبر کنید و سپس لایه بعدی را بزنید. بعد از آنکه هر سه لایه رنگ را زدید، به‌مدت یک‌شبانه‌روز از نشستن روی مبل خودداری کنید و اجازه دهید خشک شود.

عوض‌کردن/ دوختن روکش

اگر زمان و حوصله کافی برای رنگ‌زدن روکش را ندارید، می‌توانید روکش‌های جدید سفارش بدهید یا آنکه خودتان روکش جدید بدوزید. البته اگر این کار را به کارگاه‌های مخصوص بسپرید، بهتر است؛ چراکه نتیجه نهایی کار آنها، به‌خاطر دستگاه‌ها و تجهیزاتی که دارند، بهتر و مطمئن‌تر خواهد بود.

همچنین اگر فکر می‌کنید مبلتان طراحی و ظاهر زیبا و منحصربه‌فردی دارد، به‌جای تعویض مبلمان می‌توانید آن را به کارگاه بسپرید و روکش‌های جدید سفارش دهید. تعویض کلیِ روکش‌ها در مقایسه با سایر روش‌هایی که در این مطلب معرفی می‌شوند، زمان و هزینه بیشتری می‌برد؛ اما نتیجه کار بسیار مطلوب خواهد بود.

چگونه مبل کهنه را نو کنیم؟

۳. رفع آثار خش‌افتادگی از روی چوب مبلمان

گاهی پایه‌ها و دیگر قسمت‌های چوبی مبل دچار خش‌افتادگی می‌شوند. راهکارهای متعددی برای رفع آثار خش‌افتادگی‌ها از روی چوب وجود دارد؛ مثلا واکس و پاستل مخصوص چوب انتخاب‌های ایدئالی هستند؛ محلول ترکیب‌شده از میزان‌های برابری از سرکه و روغن‌زیتون را هم می‌توانید انتخاب کنید.

۴. بازسازی مبل های قدیمی با تعویض پایه‌های مبل

تعویض پایه‌های مبل هم راهکار مناسب دیگری برای بازسازی مبل‌های قدیمی است. با این کار، مبلتان ظاهر کاملا تازه‌ای پیدا می‌کند. پایه‌های مبل در انواع و اقسام مدل‌ها و شکل‌های مختلف عرضه می‌شوند و می‌توانید به‌سلیقهٔ خودتان، مدل مناسب را از میانشان انتخاب کنید. توصیه می‌شود، به‌هنگام تعویض پایه‌ها، از این فرصت برای تنظیم ارتفاع مبل هم استفاده کنید. تنظیم ارتفاع به مدل مبل بستگی دارد، اما در بیشتر مدل‌های امروزی‌تر، هرچه ارتفاع کمتر باشد و مبل به زمین نزدیک‌تر باشد، ظاهر بهتری به دکوراسیون داخلی خانه می‌بخشد. پس از آنکه پایه‌های قدیمی را باز کردید، با گذاشتن چیزی زیر مبل (مثل کتاب) ارتفاع دلخواهتان را پیدا کنید.

اگر پایه‌های مبلتان قابلیت تعویض نداشتند، برای نو کردن مبل کهنه می‌توانید پایه‌ها را رنگ بزنید. توصیه می‌شود برای این منظور از رنگ گچی استفاده کنید؛ چون نیازی به بتونه یا رسیدگی‌های دیگر ندارد. اجازه دهید رنگ کاملا خشک شود و سپس، روی آن را با لایه‌ای از واکس مخصوص رنگ گچی بپوشانید تا به‌خوبی به سطح پایه بچسبد.

چگونه مبل کهنه را نو کنیم؟

۵. خرید کوسن‌های جدید

با خریدن چند کوسن جدید، هم ظاهر نویی به مبلتان می‌بخشید و هم دکوراسیون داخلی را کمی بهبود می‌دهید. ازآنجاکه هزینه کمی صرف خرید کوسن‌های جدید می‌کنید، انتخاب ایدئالی برای نو کردن مبل کهنه خواهد بود. حتی برای کمترکردن این هزینه می‌توانید به‌جای سفارش‌دادن کوسن با طرح و رنگ دلخواه، از محصولات موجود در بازار استفاده کنید.

۶. نو کردن مبل کهنه با خرید کاورهای جدید

سفارش روکش جدید برای مبلمان گاهی هزینه‌ای برابر با خریداری مبلمان نو خواهد داشت. اگر به‌دنبال راهکاری مقرون‌به‌صرفه‌تر هستید، بهتر است کاور مبلمان بخرید. کاور مبلمان علاوه بر اینکه از کهنه‌شدن و رفتن رنگ‌وروی مبل جلوگیری می‌کند، آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهد و می‌توانید در هر فصل، از رنگ‌های مناسب برای آن فصل بخصوص استفاده کنید (کاورهای روشن در فصل گرم تابستان و کاورهای تیره برای فصل‌های سرد). همچنین به‌سادگی می‌توانید کاورها را بردارید و بشویید. اگر ظاهر کاورها تنها اولویت‌تان نیست و به جنس مورداستفاده در تهیه‌شان هم اهمیت می‌دهید، توصیه می‌شود از کاورهای سفارشی استفاده کنید (کاور سفارشی کمی گران‌تر خواهد بود).

۷. تزیین کوسن‌ها با دوختن دکمه روی آن ها

اگر احساس می‌کنید کوسن‌های مبلمانتان بیش از حد ساده هستند و می‌خواهید کمی خلاقیت به خرج بدهید، می‌توانید دکمه‌هایی را با فواصل مساوی از هم روی روکش کوسن‌ها بدوزید (شبیه به آنچه در تصویر می‌بینید). برای این منظور، مراحلی را دنبال کنید که در ادامه توضیح داده می‌شود:

۱. دستی به ظاهر کوسن بکشید تا پنبه یا پارچه داخل آن در تمامی گوشه‌وکنارهایش به‌طور مساوی پخش شود.

۲. نقاط موردنظر برای دوختن دکمه‌ها را انتخاب کنید و این نقاط را با سوزن یا گچ علامت‌گذاری کنید.

۳. حدود نیم متر نخ چندلایه را از سوراخ سوزن مخصوص کار با روکش مبلمان عبور دهید. سوزن را وارد یکی از نقاط علامت‌گذاری‌شده کنید و از پشت کوسن بیرون بیاورید.

۴. کوکِ مورب (اُریب) کوچکی بزنید و سپس سوزن و نخ را به‌سمت قسمت جلویی کوسن برگردانید و آن را از داخل حلقه کوچک دکمه رد کنید.

۵. دوباره سوزن را به قسمت پشتی کوسن فرو کنید، گره بزنید و قسمت اضافیِ نخ را ببُرید.

چگونه مبل کهنه را نو کنیم؟

۸. تزیین روکش مبلمان با نوار تزیینیِ پونز

با استفاده از نوارهای تزیینی تهیه‌شده از پونز می‌توان ظاهر خاص و پیچیده‌تری به طراحی مبلمان بخشید. برای این منظور، باید روی نوارچسبی کاغذی، نقاطی را که قرار است پونزها در آنها فرو روند علامت‌گذاری کنید و چسب را در طول قسمت موردنظرتان بچسبانید (همان‌طور که در تصویر هم مشاهده می‌کنید، نوارهای تزیینی پونز را به‌طور معمول در گوشه‌وکناره‌های مبلمان می‌زنند). با استفاده از فاصله‌انداز (اسپیسر/ spacer) می‌توانید از برابربودن فواصل میان پونزها مطمئن شوید. نوار تزیینی را روی چسب بگذارید و پونزها را با استفاده از چکش لاستیکی تا نیمه در پارچه یا چرمِ روکش فرو کنید. اگر نوار صاف و مستقیم بود، چسب را جدا کنید و با ضربه‌های چکش، پونزها را کامل در روکش فرو کنید.

۹. بازسازی مبل های قدیمی با دوختن شکاف‌ها و پارگی‌های موجود بر روی روکش

گاهی به‌طور تصادفی، روکش پارچه‌ای یا چرمی مبلمان با کلید یا شیء نوک‌تیز دیگری پاره می‌شود. نگران نباشید! برای ترمیم این‌گونه پارگی‌ها و بازسازی مبل های قدیمی به سه چیز نیاز خواهید داشت که می‌توانید از خرازی‌ها بخرید:

  • چسب درزگیر مخصوص پارچه؛
  • سوزن منحنی؛
  • نخ نایلونی.
ابتدا به‌دقت محل پارگی را زیر نظر بگیرید و مثلا ببینید چقدر عمیق است یا کناره‌ها تا چه حد آسیب دیده‌اند؛ سپس با چسب درزگیر، اطراف محل پارگی را درزگیری کنید تا از پیش‌روی آن و آسیب‌رساندن بیشتر به روکش مبل جلوگیری کنید.

کناره‌های محل پارگی را به هم بچسبانید و با وصل‌کردن سنجاق، از تکان خوردنشان جلوگیری کنید.

درنهایت، با استفاده از سوزن منحنی و نخ نایلونی که از سوراخ آن عبور داده‌اید، محل پارگی را محکم و دقیق بدوزید.

چگونه مبل کهنه را نو کنیم؟

۱۰. رفع بوی بد مبلمان

شاید در نگاه اول، چنین راهکاری به‌نظرتان به سؤال «چگونه مبل کهنه را نو کنیم» بی‌ارتباط برسد، اما یکی از مشکلات مبل‌های قدیمی، بوی ناخوشایندی است که به‌واسطهٔ نشست‌وبرخاست‌ها و استفادهٔ زیاد به خود می‌گیرند. برای رفع بوی بد مبل، به محلول ساخته‌شده‌ای از میزان‌های برابر آب و آب لیمو نیاز دارید.

آب لیمو به رفع بوی نامطبوع کمک می‌کند. فقط در نظر داشته باشید که لیمو خاصیت سفید‌کنندگی دارد و ممکن است رنگ مبل را ببرد؛ بنابراین پس از مدت‌زمان کوتاهی، محلول مورداستفاده روی مبل را با دستمال نم‌دار پاک کنید. همچنین از استفادهٔ از این محلول بر روی پارچه خودداری کنید.

برای مبلمان پارچه‌ای می‌توانید جوش‌شیرین را جایگزین آب لیمو کنید. جوش‌شیرین را روی مبل بپاشید و بگذارید یک ساعت روی آن بماند؛ سپس روی مبل جاروبرقی بکشید. جوش‌شیرین یک خنثی‌کنندۀ فوق‌العاده قوی است (به این معنا که اثر قلیایی یا اسیدی مواد دیگر را خنثی می‌کند) و تقریبا هر نوع بوی نامطبوعی را از بین می‌برد.

اگر هم احساس می‌کنید بوی نامطبوع از کاور مبلمان است، کافی است کاور‌ها را در ماشین لباس‌شویی بیندازید.

جمع‌بندی

«چگونه مبل کهنه را نو کنیم»؛ این سؤالی بود که در این مطلب سعی کردیم تا جای امکان، جواب مناسبی برایش پیدا کنیم. راهکار‌هایی که معرفی شدند همگی مقرون‌به‌صرفه هستند. با تهیه وسایل و ترکیبات ساده‌ای می‌توانید از این راهکار‌ها استفاده کنید. تنها راهکار پرهزینه در نو کردن مبل کهنه، تعویض همۀ روکش‌های مبلمان است. این کار، علاوه بر هزینه لازم برای تهیه روکش‌های نو، شامل هزینه دستمزد کارگران هم می‌شود. شاید بتوان هزینه این کار را با خرید مبلمان نو مقایسه کرد؛ بنابراین اگر به‌دنبال راهکاری کم‌هزینه‌تر هستید، می‌توانید از سایر موارد معرفی‌شده استفاده کنید.

لطفا اگر راهکار یا روش دیگری برای نو کردن مبل کهنه به ذهنتان می‌رسد، به موارد ذکرشده اضافه کنید. مشتاق شنیدن نظر‌های شما هستیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید