دعوا بر سر "شرح الف" و "او" محسن چاوشی؛ ماجرا چیست؟
طرفداران محسن چاوشی در فضای مجازی تمام قد در مقابل منتقدان ایستاده اند و معتقدند که او در دو اثر اخیر خود، هم در شعر و هم در خوانش موفق عمل کرده است، اما منتقدان همچنان معتقدند که شعر "شرح الف" و "او" ضعف تالیف دارد. البته برخی از منتقدان نیز به حمایت از این دو اثر پرداخته اند.
کد خبر :
۷۹۲۸۹
بازدید :
۱۱۰۸۹
فرادید | محسن چاوشی از ابتدای فروردین ماه تاکنون، دو اثر با نامهای "شرح الف" و "او" منتشر کرده است. قطعههایی که با انتقادات گستردهای روبرو شده اند و همچنان هم این انتقادها ادامه دارد. بررسی واکنشها نشان میدهد که شعر این اثر مورد نظر منتقدان بوده است.
به گزارش فرادید، محسن چاوشی در آثار پیشین خود از آثار شاعران معاصر همچون حسین صفا، روزبه بمانی، علی اکبر یاغی تبار، حسین غیاثی و یا از آثار بزرگان ادبیات کلاسیک ایران همچون مولانا، سعدی، حافظ، وحشی بافقی ودیگران بهره برده بود. اما این بار شعر قطعه" شرح الف" و"او" را خود او نوشته بود که با واکنش منتقدان مواجه شد.
عدهای از طرفداران سرسخت چاوشی به مدح شعر قطعه "شرح الف" پرداخته اند و برخی دیگر نیز از آن ایراد گرفته اند. کاربری در توئیتر نوشته است به این بیتها توجه کنید که به طور معنایی و فنی ایراد دارد: اشک امانم برید بغض گلویم درید/ کاش فراوان شوی بر شب باران من/ رَیح شما را فقط خود بدهی رایحه ها/ هیچ شبم بی تو نیست رایح و ریحان من. "
سه هفته پس از انتشار قطعه "شرح الف" محسن چاوشی اثر دیگرش به نام "او" را منتشر کرد، شعر "او" را هم خود چاوشی نوشته بود. این مسئله باعث شد تا آتش منتقدان تندتر شود. با این حال محسن چاوشی تاکنون پاسخی به منتقدان نداده است.
البته این اولین بار نیست که محسن چاوشی، شعر اثرش را مینویسد و منتقدان به او حمله میکنند. پیش از این نیز، او با نوشتن شعر قطعه " کجایی" حاشیه ساز شده بود. اثری که برای سریال شهرزاد تهیه وپخش شد.
واکنشها به "او" و "شرح الف"
طرفداران محسن چاوشی در فضای مجازی تمام قد در مقابل منتقدان ایستاده اند و معتقدند که او در دو اثر اخیر خود، هم در شعر و هم در خوانش موفق عمل کرده است، اما منتقدان همچنان معتقدند که شعر "شرح الف" و "او" ضعف تالیف دارد. البته برخی از منتقدان نیز به حمایت از این دو اثر پرداخته اند.
محمدرضا یزدان پرست، روزنامهنگار و مجری تلویزیون که به هر دو اثر جدید محسن چاوشی انتقاد داشته، درباره قطعه "او" نوشته است: «در یادداشت قبلیام درباره متن آهنگ «شرح الف»، شگفتیام از شعر (مثلاً شعر البته)ی که سروده و خوانده بودید مشخص است؛ آنقدر حیرت، که فکر کردم از دستتان در رفته، اما آهنگ اخیر، حجت را تمام کرده که «خودمرجعپنداری» در «موسیقی»، امر «شاعری» را هم بر شما مشتبه کرده! سروده اخیر، فاجعهتر از قبلی است. حتی در حد تجربیات خامدستانه و اولیه یک شاعر هم نیست؛ که اگر بود، حداقل وزن و قافیه را میداشت. حالا صور خیال و آرایههای ادبی و... بماند، پیشکش! "
محمدرضا یزدان پرست، روزنامهنگار و مجری تلویزیون که به هر دو اثر جدید محسن چاوشی انتقاد داشته، درباره قطعه "او" نوشته است: «در یادداشت قبلیام درباره متن آهنگ «شرح الف»، شگفتیام از شعر (مثلاً شعر البته)ی که سروده و خوانده بودید مشخص است؛ آنقدر حیرت، که فکر کردم از دستتان در رفته، اما آهنگ اخیر، حجت را تمام کرده که «خودمرجعپنداری» در «موسیقی»، امر «شاعری» را هم بر شما مشتبه کرده! سروده اخیر، فاجعهتر از قبلی است. حتی در حد تجربیات خامدستانه و اولیه یک شاعر هم نیست؛ که اگر بود، حداقل وزن و قافیه را میداشت. حالا صور خیال و آرایههای ادبی و... بماند، پیشکش! "
در مقابل برخی منتقدان نیز از دو اثر اخیر محسن چاوشی حمایت کرده اند. محسن بوالحسنی، نویسنده و روزنامهنگار، درباره انتقادها به دو اثر "شرح الف" و او" در اعتماد آنلاین نوشت: " محسن چاوشی بعد از «شرح الف»، اثر تازه دیگری منتشر کرد که با واکنشهایی متعدد و البته مثبتتر از قطعه قبلی مواجه شد. اغلب واکنشهای منفی و منتقدانه که انگار زیر بار شکنجه حتما باید چیزی بنویسم و به صورت کلیبافی نوشته شده، به نظر هدف اصلی و مشکلشان هم نام چاوشی بهعنوان شاعر پای این قطعه و هم مربوط به کیفیاتِ شعر این دو است؛ یعنی یکی از اضلاع سهگانهی آهنگ، صدا و شعر که چاوشی به عنوان خواننده و آهنگساز، نباید در آن ادعایی داشته باشد. ادعا به کنار، اما چه کسی است که بتواند حقِ نوشتنِ شعر را از کسی سلب کند؟ "
وی ادامه داد: "برخی انتقادها به این شعرها که تلاشی است به آزمودنِ سبک و سیاق مولانا بهویژه در تجاربی از او با اوزان دوری و با تمپوی بالا، اغلب مبتنی است بر منطقی که میتوان آن را ذیلِ منطقِ مرسومِ معناهای مألوف قرار داد. به این شعر انتقاد وارد شده که گاه بیمعناست و یعنی چه و... "
وی ادامه داد: "برخی انتقادها به این شعرها که تلاشی است به آزمودنِ سبک و سیاق مولانا بهویژه در تجاربی از او با اوزان دوری و با تمپوی بالا، اغلب مبتنی است بر منطقی که میتوان آن را ذیلِ منطقِ مرسومِ معناهای مألوف قرار داد. به این شعر انتقاد وارد شده که گاه بیمعناست و یعنی چه و... "
ماجرای تغییر نام آلبوم "قمار باز" به "بی نام"
در طول چند سال گذشته محسن چاوشی هر بار که خواسته اثری منتشر کند، حاشیه چاشنی اصلی آن بوده است. آلبوم آخر او نیز از این موضوع مستثنی نبود و حدود یک سال درگیر حاشیه بود. آلبومی که "ابتدا قمار باز" نام داشت، اما با مخالفت وزارت ارشاد و پافشاری مسئولانش به "بی نام" تغییر نام یافت.
محسن چاوشی گفته بود که در صورتی که "قمارباز" مجوز نگیرد، آلبوم را با اسم «بی نام» منتشر خواهد کرد؛ که در نهایت این اتفاق افتاد و آلبوم تغییر نام داد تا کشمکش میان محسن چاوشی، تهیه کننده آلبوم و وزارت ارشاد پایان یابد.
قطعه جنجالی" قمار باز" هم که محسن چاوشی و دفتر موسیقی نزدیک به ۷ ماه بر سر آن اختلاف نظر داشتند. دفتر موسیقی قانع شد تا این اثر هم در آلبوم " بی نام" گنجانده شود. در نهایت انتشار این آلبوم حدود یک سال طول کشید و حاشیههای این آلبوم بیشتر از آن دیده شد.
محسن چاوشی پیش از این آلبومهای «یه شاخه نیلوفر»، «ژاکت»، «حریص»، «سنتوری»، «پرچم سفید»، «من خود آن سیزدهام»، «پاروی بیقایق» و «امیر بیگزند» را روانه بازار کرده بود.
محسن چاوشی گفته بود که در صورتی که "قمارباز" مجوز نگیرد، آلبوم را با اسم «بی نام» منتشر خواهد کرد؛ که در نهایت این اتفاق افتاد و آلبوم تغییر نام داد تا کشمکش میان محسن چاوشی، تهیه کننده آلبوم و وزارت ارشاد پایان یابد.
قطعه جنجالی" قمار باز" هم که محسن چاوشی و دفتر موسیقی نزدیک به ۷ ماه بر سر آن اختلاف نظر داشتند. دفتر موسیقی قانع شد تا این اثر هم در آلبوم " بی نام" گنجانده شود. در نهایت انتشار این آلبوم حدود یک سال طول کشید و حاشیههای این آلبوم بیشتر از آن دیده شد.
محسن چاوشی پیش از این آلبومهای «یه شاخه نیلوفر»، «ژاکت»، «حریص»، «سنتوری»، «پرچم سفید»، «من خود آن سیزدهام»، «پاروی بیقایق» و «امیر بیگزند» را روانه بازار کرده بود.
۰