چین کیت‌های آزمایش کرونا را به آمریکا نمی‌فرستد

چین کیت‌های آزمایش کرونا را به آمریکا نمی‌فرستد

مقررات جدید کار انتقال این کالا‌ها را به آمریکا دشوار کرده است و در حالی که آمریکا با کمبود شدید این کالا‌های حیاتی روبروست، موجب تاخیر در ارسال تجهیزات پزشکی ضروری به این کشور شده است.

کد خبر : ۷۹۴۶۸
بازدید : ۵۱۲۰
چین کیت‌های آزمایش کرونا را به آمریکا نمی‌فرستد
به گفته مقام‌های چین، هدف از اعمال سیاست‌های جدید صادرات کالا، پیشگیری از صدور کالا‌های پزشکی ضروری مورد نیاز چین است

بیش از یک میلیون کیت آزمایش ویروس کرونا که قرار بود به آمریکا فرستاده شوند، در پی اعمال محدویت‌های جدید صادراتی از سوی چین، در انبار‌های آن کشور متوقف شدند.

به گزارش نشریه وال استریت ژورنال، با استناد به اسناد دیپلماتیک و تجاری، کیت‌های آزمایش و ماسک‌های صورت و دیگر تجهیزات پزشکی تولید کمپانی‌های آمریکایی، پشت سد مقرارات صادراتی جدید چین مانده‌اند. این شرکت‌ها قادر به اخذ مجوز‌های لازم برای خروج این کالا‌ها از چین نبوده‌اند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ شرکت‌های آمریکایی را وادار کرد تا ماسک‌های جراحی تولید شده در خارج از آمریکا را برای مقابله با ویروس کرونا به این کشور بازگردانند. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، از جمله رهبران خارجی است که هشدار داده بود این اقدام باعث تدابیر تلافی‌جویانه فوری علیه آمریکا خواهد شد و تلاش‌های آن کشور را برای مبارزه با ویروس کرونا، مختل خواهد کرد.

چین بزرگترین کانون جهانی تولید تجهیزات پزشکی است و هر گونه کاهشی در سرعت تامین این تجهیزات، تبعات مهلکی برای جامعه جهانی در توان آن‌ها برای مقابله با ویروس کرونا خواهد داشت.

به گفته مقام‌های چین، هدف از اعمال سیاست‌های جدید صادرات کالا، در وهله نخست پیشگیری از صدور کالا‌های پزشکی ضروری مورد نیاز چین است و در وهله بعد، اطمینان حاصل کردن از کیفیت بالای کالا‌هایی است که از این کشور به سایر کشور‌ها صادر می‌شوند. براساس گزارش‌ها، به موجب مقررات تازه، برای صادرات کالا‌های پزشکی از چین، ضمن بازرسی‌های مضاعف پیش از صدور کالا‌ها باید مجوز‌های جدیدی نیز اخذ شود.

براساس گزارش وال استریت ژورنال، با استناد به یادداشت وزارت خارجه، ۱.۴ میلیون کیت تست کووید-۱۹ تولید «پرکین المر»، کارخانه تولید تجهیزات مراقبت‌های بهداشتی مستقر در ماساچوست، اکنون در کارخانه این کمپانی در شهر سوژو در چین متوقف شده است، چراکه موفق به اخذ مجوز‌های جدید صادراتی نشده‌اند.

طبق همین گزارش‌ها، یک شهردار محلی در چین به شرکت ۳ ام که تجهیزات محافظت و مراقبت‌های بهداشتی تولید می‌کند و دفتر مرکزی آن مستقر در مینه سوتا است، گفته است که آن‌ها خود به ماسک‌های ان ۹۵ برای مقابله با ویروس کرونا در چین نیازمندند و گزینه دیگری برای تامین این تجهیزات ندارند.

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، البته بعضی از این کالا‌ها در نهایت مجوز صدور گرفته‌اند، اما مقررات جدید کار انتقال این کالا‌ها را به آمریکا دشوار کرده است و در حالی که آمریکا با کمبود شدید این کالا‌های حیاتی روبروست، موجب تاخیر در ارسال تجهیزات پزشکی ضروری به این کشور شده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، برد‌های مدار، قطعه مورد نیاز برای تولید دستگاه‌های کمک تنفسی تولید ژنرال الکتریک آمریکا، از جمله کالا‌هایی است که ارسال آن‌ها با تاخیر روبرو شده است.

محدودیت‌های تازه چین در حالی اعمال شده است که آمریکا در مرحله‌ای حیاتی برای مبارزه با اپیدمی ویروس کروناست و با ۶۷۰.۰۰۰ مبتلا و ۳۳.۰۰۰ جان‌باخته، بالاترین آمار را در جهان دارد.

کادر پزشکی خط مقدم مبارزه با کرونا از کمبود شدید تجهیزات محافظتی خبر داده‌اند. بسیاری از کارکنان کادر درمانی به دلیل کمبود ماسک‌های صورت، ناچار به استفاده مجدد از آن‌ها شده‌اند.

اوایل ماه جاری ترامپ با استفاده از قانون تولید دفاعی ۱۹۵۰ - قانون دوران جنگ کره- شرکت ۳ ام را وادشت تا تجهیزات ارسالی به کانادا را به آمریکا بفروشد. ترودو، نخست وزیر کانادا، در هشداری تلویحی گفت که تجهیزات پزشکی در دو سوی مرز‌ها در رفت و آمدند و یادآور شد که هزاران پرستار هر روز از کانادا برای کار به دیتروید آمریکا می‌روند.

او گفت: «آمریکا به این چیز‌ها تکیه می‌کند و مانع‌تراشی یا کاهش تجارت دو سویه در مرز‌ها برای کالا‌ها و خدمات ضروری از جمله کالا‌های پزشکی، اشتباه است.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید