حکومت نظامی کرونایی در فیلیپین

حکومت نظامی کرونایی در فیلیپین

ماه گذشته پنج مرد به دلیل نقض قوانین قرنطینه بازداشت شدند و بنا به گزارش‌ها به قفس سگ‌ها فرستاده شدند. در شهر پاراناک که در قلمرو منطقه بزرگ مانیل قرار گرفته است، ناقضان قرنطینه را پس از دستگیری زیر آفتاب داغ قرار می‌دهند.

کد خبر : ۷۹۴۶۹
بازدید : ۵۳۹۶
حکومت نظامی کرونایی در فیلیپین
ویروس کرونا تا کنون پنج هزار و ۸۷۸ نفر را در فیلیپین مبتلا کرده است و ۳۸۷ نفر را به کشتن داده است

مردم فیلیپین تهدید شده‌اند که اگر از قوانین و مقررات قرنطینه یک ماهه برای مقابله با ویروس کرونا اطاعت نکنند، حکومت نظامی در کشور برقرار می‌شود. پلیس این کشور از بازداشت یا جریمه ۱۲۰ هزار نفر به دلیل نقض قرنطینه خبر داده است.

رئیس جمهوری فیلیپین، رودریگو دوترته، دو هفته پس از آن که به پلیس دستور داد ناقضان قرنطینه را هدف شلیک قرار دهند، در اظهاراتی در روز پنجشنبه گفت که به پلیس و ارتش این کشور دستور می‌دهد اگر رعایت مقررات قرنطینه بهبود نیابد، برای حفظ فاصله اجتماعی حکومت نظامی برقرار کنند.

او گفت: «پلیس و ارتش فاصله‌گیری اجتماعی و حکومت نظامی برقرار می‌کنند که شبیه قوانین نظامی است. انتخاب با شماست. من این را نمی‌پسندم، اما اگر کشور قرار باشد به دلیل بی‌نظمی شما دچار رنج شود، ضروری است.»

دولت فیلیپین به دلیل نحوه مواجهه و پاسخگویی با بحران ویروس کرونا مورد انتقاد قرار گرفته است و نگرانی‌هایی را درباره نقض بالقوه حقوق بشر برانگیخته است. رئیس جمهوری وعده داده است که «فیلیپینی‌هایی را که غیر از انتقاد و عیب‌جویی کاری نکرده‌اند»، شناسایی کند و منتقدان را به «سیاسی کردن» امر متهم کرده است.

لوزون، جزیره اصلی فیلیپین که محل استقرار مانیل پایتخت این کشور است، در پنج هفته گذشته تحت قوانین تعطیلی بوده است. مسئولان پیشتر گفته بودند که مقررات محدودکننده تا ۳۰ آوریل برقرار خواهد بود، اما دوترته پیشتر در این هفته گفت که پایانی برای تعطیلی متصور نیست.

او گفت، تعطیلی وقتی به طور کامل لغو می‌شود که واکسن کووید-۱۹ در دسترس باشد. ویروس کرونا تا کنون پنج هزار و ۸۷۸ نفر را در فیلیپین مبتلا کرده است و ۳۸۷ نفر را به کشتن داده است.

لوزون چهارمین جزیره پرجمعیت جهان به شمار می‌رود و حدود ۵۷ میلیون نفر، از جمله ۱۲ میلیون نفر ساکنان پایتخت آن کشور، جمعیت دارد. دوترته مرتبا از نیروی قهریه برای تحت نظارت داشتن مردم استفاده می‌کند. در سال ۲۰۱۶ که او به مسند ریاست جمهوری رسید، در مبارزه عمده با مواد مخدر هزاران نفر کشته شدند.

ماه گذشته پنج مرد به دلیل نقض قوانین قرنطینه بازداشت شدند و بنا به گزارش‌ها به قفس سگ‌ها فرستاده شدند. در شهر پاراناک که در قلمرو منطقه بزرگ مانیل قرار گرفته است، ناقضان قرنطینه را پس از دستگیری زیر آفتاب داغ قرار می‌دهند.

در اول آوریل، دوترته طی یک سخنرانی سراسری گفت: «به ارتش و پلیس فرمان می‌دهم… اگر موقعیت یا مسئله‌ای پیش بیاید که زندگی شما در خطر قرار می‌گیرد، با شلیک گلوله آن‌ها را بکشید. فهمیدید؟ مرگ. شما را راهی گور می‌کنم… دولت را آزمایش نکنید.»

کمتر از یک هفته بعد، یک مرد ۶۳ ساله به دلیل امتناع از محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، به ضرب گلوله کشته شد. او اولین مورد کشته شدن بر اثر نقض قوانین قرنطینه به شمار می‌رود.

به گزارش مانیل تایمز، سرپرست گروه ضربت اجرای قانون در جریان همه‌گیری ویروس کرونا گفت، ارتش و پلیس آماده اجرای تعطیلی شبه‌حکومت نظامی هستند. فرمانده گیلرمو الیزار روز جمعه گفت که این نیرو «آماده هرگونه وضعیت احتمالی است و همواره آماده اطاعت از دستور رئیس جمهوری است.»

او افزود: «با آن که وضع بهبود یافته، هنوز افرادی هستند که قوانین را نقض می‌کنند و حتی تا شرکت در بازی‌های خروس‌جنگی و گردهمایی‌های بی مورد پیش می‌روند.»

فیل رابرتسون، معاون دیدبان حقوق بشر در منطقه آسیا، هشدار داد که ناقضان قوانین قرنطینه (در فیلیپین) در معرض بدرفتاری‌های «وحشیانه» هستند و خواستار «تحقیق فوری» درباره هرگونه سوءرفتار شد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید