پانگولین چیست و آیا در شیوع کرونا نقش داشت؟

پانگولین چیست و آیا در شیوع کرونا نقش داشت؟

در آسیا از پولک‌های این حیوان در طب سنتی چینی استفاده می‌کنند و تقاضا برای آن زیاد است. در عین حال، گوشت آن نیز در بعضی از کشور‌ها مصرف خوراکی دارد.

کد خبر : ۷۹۴۷۴
بازدید : ۲۸۳۳۷
پانگولین چیست و آیا در شیوع کرونا نقش داشت؟
پانگولین از حیوانات در حال انقراض است

شیوع ویروس کرونا باعث شده نام جانور کمتر دیده و شنیده شده‌ای سر زبان‌ها بیفتد. گمان می‌رود ویروس کرونای جدید که باعث مرگ بیش از ۱۵۰ هزار نفر در سراسر جهان شده، از خفاش به مورچه‌خوار پولک‌دار یا پانگولین و در نهایت به انسان منتقل شده باشد.

خفاش و پانگولین پستاندار هستند.اما حالا خیلی‌ها دنبال اطلاعاتی در باره این جانور با ظاهر بامزه هستند. اولین چیزی که باید بدانید این است که پانگولین بسیار گران قیمت است.

در آسیا از پولک‌های این حیوان در طب سنتی چینی استفاده می‌کنند و تقاضا برای آن زیاد است. در عین حال، گوشت آن نیز در بعضی از کشور‌ها مصرف خوراکی دارد. به همین خاطر جذابیت زیادی برای شکارچیان غیرقانونی دارد، افرادی که حیوانات وحشی را برای فروش می‌کشند.

با وجود قوانین حمایتی، میزان بالای شکار غیرقانونی پانگولین باعث شده است تا این گونه جانوری در خطر انقراض قرار بگیرد. قلمرو آسیایی این حیوان در حال حاضر عمدتا به کوهستان‌های وویی در شمال استان فوجیان محدود می‌شود. این منطقه محل زندگی بسیاری از حیوانات عجیب و کمیاب است.

پانگولین چیست و آیا در شیوع کرونا نقش داشت؟
پانگولین بسیار گران قیمت است
تصاویری توسط دوربین‌های کنترلی گرفته شد که بچه پانگولینی را نشان می‌دهد که روی کول مادرش سوار شده است و حیوان بالغ دیگری را نیز در حال بالا رفتن از درخت نشان می‌دهد. هدف دانشمندان از انتشار این تصاویر جلب توجه عمومی به مشکلات این حیوان و شکار غیرقانونی آن است.

پانگولین بزرگ یکی از چهار گونه مورچه‌خوار پولک‌داری است که در آفریقا زندگی می‌کند و این فیلم در منطقه حفاظت‌شده زیوا در اوگاندا گرفته شده است، جایی که از پانگولین‌ها در کنار کرگدن‌ها در برابر شکار غیرقانونی مراقبت می‌شود.

استیوارت نیکسون، از اعضای برنامه میدانی آفریقای باغ‌وحش چستر، می‌گوید نحوه زندگی این حیوان تا پیش از این هرگز ثبت و ضبط نشده بود. او گفت: "دانش ما از این حیوان بسیار محدود است و هر چه توسط این دوربین‌ها ضبط می‌شود از نظر رفتاری تازه و جدید است. "
پانگولین چیست و آیا در شیوع کرونا نقش داشت؟
پانگولین تنها پستاندار دنیا است که لایه محافظتی پولکی دارد

- این جانور که بعضا با نام مورچه‌خوار پولک‌دار نیز شناخته می‌شود تنها پستاندار دنیا است که لایه محافظتی پولکی دارد.

- پولک‌های این حیوان از کراتین ساخته شده است، همان ماده‌ای که در ناخن انسان نیز پیدا می‌شود

- پانگولین‌ها برای خوردن مورچه و موریانه از زبان دراز و چسبناک خود استفاده می‌کنند

- آفریقا چهار گونه مختلف دارد - پانگولین درختی، پانگولین دم‌دراز، پانگولین بزرگ و پانگولین زمینی

- پانگولین بزرگ که در جنگل‌های بارانی و علفزار‌های استوایی آفریقا یافت می‌شود، از همه بزرگتر است و طولش به ۱.۸ متر و وزنش به بیش از ۳۰ کیلوگرم می‌رسد

- گفته می‌شود که پانگولین بیش از هر پستاندار دیگری در دنیا قاچاق می‌شود.

پانگولین چیست و آیا در شیوع کرونا نقش داشت؟
در آسیا از پولک‌های این حیوان در طب سنتی چینی استفاده می‌کنند و تقاضا برای آن زیاد است

دانشمندان می‌گویند که این حیوان آینده روشنی ندارد و کسی نمی‌داند که چه تعداد از آن‌ها در طبیعت باقی مانده است.

استیوارت نیکسون، که در این زمینه با ستاد حیات‌وحش اوگاندا و صندوق کرگدن اوگاندا همکاری می‌کند، می‌گوید که احتمال روبه‌رو شدن با این حیوان در طبیعت چنان کم است که نمی‌توان تخمین دقیقی از جمعیت آن داشت.

یکی از پروژه‌های فعلی در منطقه حفاظت‌شده زیوا نظارت و بررسی پانگولین بزرگ است تا بتوان مناطق اصلی زندگی آن‌ها را مشخص کرد. نیکسون می‌گوید "این گونه به معنای واقعی کلمه دارد از صفحه روزگار حذف می‌شود. شکی نیست که در آفریقای مرکزی رو به نابودی کامل است. قدم مهم تلاش برای جلب توجه و اهمیت دادن مردم به پانگولین‌ها است. "

سام مواندا، کارمند ستاد حیات‌وحش اوگاندا، اضافه می‌کند که "این تصاویر کمیاب از زندگی پانگولین بزرگ برای کسانی که خود را وقف محافظت از حیات‌وحش غنی اوگاندا کرده‌اند بسیار جذاب است و ما را به چالش می‌کشد تا این گونه در معرض انقراض را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید