قیمت نفت آمریکا منفی شد

قیمت نفت آمریکا منفی شد

نفت معمولا بر اساس بهای پیش‌بینی شده در آینده می‌شود و قرارداد‌های نفتی که برای ماه مه، دو هفته دیگر، بسته شده بودند فردا، سه‌شنبه، منقضی خواند شد.

کد خبر : ۷۹۵۱۴
بازدید : ۵۳۳۵
قیمت نفت آمریکا منفی شد
ادامه بی سابقه کاهش تقاضای نفت که به علت شیوع ویروس کرونا روی داده به منفی شدن بهای نفت در آمریکا انجامیده است. به این معنی که اکنون فروشندگان نفت باید به مشتریان مبلغی هم بپردازند چرا که مخازن ذخیره نفت هم تا چند روز دیگر لبریز خواهد شد و جایی برای نگه داشتن نفت تولیدی آن‌ها وجود نخواهد داشت.

بهای نفت غرب تگزاس که شاخصی برای بررسی وضعیت بازار نفت این کشور هم محسوب می‌شود روز دوشنبه در رویدادی تاریخی به منفی ۳۷.۶۳ دلار در بشکه رسید.

علت این سقوط بی‌سابقه تا حدودی به پیچیدگی نحوه خرید و فروش نفت در بازار‌های جهانی مرتبط است. نفت معمولا بر اساس بهای پیش‌بینی شده در آینده می‌شود و قرارداد‌های نفتی که برای ماه مه، دو هفته دیگر، بسته شده بودند فردا، سه‌شنبه، منقضی خواند شد.
به این معنی که اگر فروشندگان بخواهند نفتی که قرار است ماه مه به تحویل شود را اکنون به مخازن ذخیره بسپرند، آن گاه باید هزینه‌های انبارداری بپردازند و برای همین بهتر دیده‌اند که با پایین آوردن بهای نفت خود، حتی به زیر صفر، از متحمل شدن هزینه‌های آتی انبارداری و همچنین لبریز شدن مخازن نفت پرهیز کنند.

در همین حال، نفت خام برنت دریای شمال که شاخص اصلی بهای نفت در اروپا و بقیه جهان محسوب می‌شود هم روز دوشنبه با حدود ۹ درصد کاهش، برای تحویل در ماه ژوئن، به بهای بشکه‌ای ۲۶ دلار نزول کرد.

دونالد ترامپ٬ رییس جمهوری آمریکا در جریان کنفرانس خبری روزانه خود گفته با هدف جلوگیری از رکود بیشتر در بازار نفت دولت بنا دارد ۷۵ میلیون بشکه نفت جهت انبار کردن در مخازن استراتژیک ملی خریداری کند.

بازار نفت پس از آغاز شیوع ویروس کرونا و عالم‌گیر شدن آن هم با کاهش تاریخی تقاضا و هم با جنگ دو غول بزرگ تولید نفت یعنی عربستان و روسیه مواجه شده است.

این دو که به اوپک پلاس شهرت یافته‌اند چند روز پیش توافق کردند که میزان تولید روزانه جهانی را ۱۰ درصد کاهش دهند که خود یکی از بیشترین میزان کاهش در تاریخ اخیر اوپک و بازار جهانی نفت بوده است.

با این حال کارشناسان می‌گویند این میزان کاهش هم برای موازنه بازار کافی نیست.

استفن اینز، از استراتژیست‌های شرکت آکسیکورپ که کارشناس بازار جهانی انرژی است گفته: "زمان زیادی طول نکشید تا دریابیم که توافق اوپک پلاس هم دردی از مشکل بازار حل نکرده. "

همزمان نگرانی‌ها از لبریز شدن مخازن نگهداری نفت در آمریکا بالا گرفته است و همین موضوع به کاهش بیشتر بهای نفت منجر شده است.

اندرو واکرمی‌گوید: "با وجود کاهش بی سابقه تولید نفت از سوی کشور‌های عضو اوپک و روسیه، هنوز هم تولید نفت در جهان بیشتر از میزان مصرف فعلی است. موضوع هم فقط این که ما می‌توانیم این مقدار نفت را مصرف کنیم یا نه، نیست.
موضوع توان ذخیره کردن و نگهداری از نفت مازاد هم هست تا زمانی که بعد از قرنطینه‌های کرونا، دوباره تقاضای انرژی و سوخت بخشی از مشکل را حل کند. "
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید