تغییرات هفتگی قیمت ارز و طلا

تغییرات هفتگی قیمت ارز و طلا

این در حالی بود که میزان بازدهی فلز گرانبهای داخلی دو هفته قبل تنها ۱/ ۰ درصد بود. روند بازار سکه در دو هفته اخیر جدا از تاثیری که از تغییرات قیمت دلار گرفته است، از نوسانات طلای جهانی نیز تا حدی متاثر بوده است.

کد خبر : ۷۹۶۳۵
بازدید : ۵۱۶۹
پیشروی دلار در کانال ۱۶هزار تومانی، رسیدن سکه به چند قدمی سطح مقاومتی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی و برگشت تعادل به قیمت‌های سامانه نیما از مهم‌ترین اتفاقات بازار در هفته گذشته بودند.

دلار که در ابتدای هفته گذشته عمدتا روند نزولی داشت، با برخورد به نقطه ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومانی تغییر مسیر داد و در راه افزایشی قرار گرفت که تا روز پنج‌شنبه ادامه یافت. در آخرین روز هفته، شاخص ارزی ۵۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۶ هزار و ۲۸۰ تومان رسید. با ثبت این قیمت بازدهی دلار در هفته گذشته به ۸/ ۲ درصد رسید، حال آنکه این ارز ۲ هفته پیش بازدهی منفی ۶/ ۱ درصدی را به ثبت رسانده بود.
در چنین شرایطی می‌توان گفت: بازگشت دلار به کانال ۱۶‌هزار تومانی، پیشروی در آن و تغییر علامت بازدهی از جمله متغیر‌هایی هستند که افزایشی‌های بازار را به ادامه چنین روندی امیدوار می‌کنند. این در حالی است که کاهشی‌ها امیدوارند بازار توان عبور از محدوده مقاومتی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را از خود نشان ندهد و به آرامی به مسیر نزولی بازگردد.

سکه نیز هفته گذشته عمدتا روند افزایشی داشت، ولی سرعت رشد آن در مقایسه با دلار محدودتر بود. فلز گرانبهای داخلی در آخرین روز هفته ۹۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۶‌میلیون و ۴۹۵ هزار تومان رسید. با ثبت این رشد، میزان بازدهی سکه در هفته گذشته به ۴/ ۱ درصد رسید.
این در حالی بود که میزان بازدهی فلز گرانبهای داخلی دو هفته قبل تنها ۱/ ۰ درصد بود. روند بازار سکه در دو هفته اخیر جدا از تاثیری که از تغییرات قیمت دلار گرفته است، از نوسانات طلای جهانی نیز تا حدی متاثر بوده است.

یکی دیگر از عواملی که درهفته گذشته روند بازار سکه را تحت تاثیر قرار داد، آغاز به کار فروشندگان سکه و طلا بود. این موضوع کمک کرد که بخشی از نوسانات بازار مدیریت شود. در این میان، برخی از فعالان نیز باور دارند، طلای جهانی در بازار داخلی در دو هفته اخیر بیشتر نقش یک چاشنی یا سرعت گیر را بازی کرده است و روند اصلی قیمت تحت تاثیر تغییرات قیمتی دلار بوده است.
از این جهت، آن‌ها باور دارند روند روز شنبه بازار ارز برای بازار سکه از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از بازیگران ارزی عنوان می‌کردند دلار در معاملات انتهایی روز پنج شنبه و جمعه در معاملات پشت خطی روند کاهشی گرفته بود و به سوی سطح ۱۶ هزار تومانی حرکت می‌کرد. از نظر آنها، ممکن است معامله‌گران ارزی تحت تاثیر تغییر مسیر بازار نفت و افزایشی شدن طلای سیاه کمی انتظارات خود را تعدیل کرده و رو به فروش ارز آورده باشند.
به هر حال یکی از عوامل مهم افزایش قیمت در هفته گذشته همین نزول شدید نفت بود وافزایش آن تا حدی می‌تواند انتظارات را اصلاح کند.

در این میان، برخی فعالان نیز باور داشتند، افزایش قیمت در سامانه نیما می‌تواند منجر به افزایش عرضه ارز توسط صادرکنندگان شود و به بازارساز کمک کند که منابع خود را بیشتر ذخیره یا در بازار آزاد هزینه کند. قیمت دلار هم اکنون در سامانه نیما در کانال ۱۴ هزار تومانی قرار دارد و با قیمت خرید چندان فاصله زیادی ندارد.
این در حالی بود که دو هفته پیش فاصله نرخ خرید و فروش بعضا به بالای ۲ هزار تومان رسیده بود. برقراری تعادل در سامانه نیما می‌تواند سیگنالی از ثبات را نیز به بازار آزاد ارسال کند، ولی نکته دیگری که باید به آن دقت کرد اینکه حجم مبادلات در این سامانه کاهش پیدا کرده است و شاید این نشان از کم عمق شدن بازار نیما باشد.
تغییرات هفتگی قیمت ارز و طلا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید