رکورد بی‌سابقه شاخص بورس

رکورد بی‌سابقه شاخص بورس

بورس تهران در جریان جلسه معاملاتی یکشنبه، روز تاریخی دیگری را در کارنامه خود ثبت کرد. شاخص کل بورس در جریان دادوستد‌های این روز ضمن جهش ۲۱ کانالی به قله ۶۹۰ هزار واحدی دست یافت. به این ترتیب کارنامه بورس در نخستین ماه سال با ثبت بازدهی ۳۵ درصدی بسته شد.

کد خبر : ۷۹۶۳۷
بازدید : ۵۰۱۵
جهش ۱۵درصدی شاخص کل بورس در معاملات هفته گذشته درحالی رکوردی بی‌سابقه در این بازار برجا گذاشت که مشارکت هفتگی سهامداران حقیقی نیز یک رکورد تازه و تاریخی در کارنامه این گروه از بازیگران سهام بود. ثبت خالص خرید ۳۴۴۶ میلیارد تومانی توسط سهامداران خُرد در معاملات هفته گذشته و مشارکت بالای سهامداران حقیقی در خرید سهام، نشانه‌ای از تداوم رونق نسبی در بورس است.
بر این اساس از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بیش از ۱۷هزار و ۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شده است. این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم در مدت مشابه سال ۹۸، خالص خرید حقیقی تنها معادل ۸۰۴میلیارد تومان بوده است.

به عبارتی مشارکت سهامداران خرد رشدی در حدود ۲۲ برابر را طی این دو دوره تجربه کرده است. هجوم پول‌های جدید به بورس تهران، مشارکت در عرضه اولیه و صف خرید نماد‌های تازه‌وارد از جمله عواملی بود که جهش قابل‌توجه بورس و بالطبع مشارکت بیشتر بازیگران خرد بورسی در سال جدید را به دنبال داشت.
در همین راستا در هفته‌ای که گذشت اخبار گوناگونی از جمله تاکید دوباره بانک مرکزی بر کاهش سود سپرده‌های بانکی، در تداوم رونق بازار سهام بی‌تاثیر نبود، ولی به‌نظر می‌رسد آنچه مسیر این روز‌های بورس را تعیین می‌کند تنها ورود نقدینگی و آن هم با حجم بسیار سنگین به بازار سهام است.
به‌طوری‌که ورود پول‌های جدید به بورس سبب شده تا ارزش معاملات خرد روزانه (بدون معاملات بلوک و اوراق) بورس و فرابورس در مجموع به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد. در همین راستا همان‌طور که عنوان شد طی ۲۰ روز کاری سال جدید بیش از ۴/ ۱۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد منتقل شده که البته باید عنوان کرد ۵ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان رقم آن به خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شستا» تعلق داشته است.

نگاهی به تغییر مالکیت‌های هفتگی
همان‌طور که عنوان شد کارنامه بازیگران بورس در هفته گذشته با ثبت خالص خرید ۳۴۴۶ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی پایان یافت و به این ترتیب رکوردی جدید در مشارکت این گروه از بازیگران در سمت خرید سهام شکل گرفت. جزئیات جابه‌جایی‌ها نشان می‌دهد که همزمان با رشد ۲۳ هزار واحدی شاخص کل بورس در روز شنبه، سهامداران حقیقی نیز نخستین روز کاری هفته را با ثبت خالص خرید ۸۱۱ میلیارد تومانی آغاز کردند.
این رقم که بیش از خالص خرید حقیقی‌ها طی ۲۰ روز کاری ابتدای سال ۹۸ است، در مقیاس هفتگی نیز قابل‌توجه بود. در این میان بخش عمده‌ای از خالص خرید حقیقی‌ها به جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران اختصاص یافت. به‌طوری‌که حدود ۶۴ میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی‌های «شیران» منتقل شد.

بورس تهران در جریان جلسه معاملاتی یکشنبه، روز تاریخی دیگری را در کارنامه خود ثبت کرد. شاخص کل بورس در جریان دادوستد‌های این روز ضمن جهش ۲۱ کانالی به قله ۶۹۰ هزار واحدی دست یافت. به این ترتیب کارنامه بورس در نخستین ماه سال با ثبت بازدهی ۳۵ درصدی بسته شد.
در همین راستا سهامداران خرد با انتقال ۶۶۰ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود طی روز یکشنبه، در تمامی روز‌های ماه اول سال در نقش خریدار ظاهر شدند.

بورس تهران در ادامه روند صعودی خود، معاملات نخستین روز اردیبهشت ماه را مثبت آغاز کرد و با رشد ۷۳/ ۲ درصدی شاخص، این نماگر اصلی از مرز ۷۰۰ هزار واحدی عبور کرد و به این ترتیب دومین ابرکانال را نیز در سال جدید پشت سرگذاشت. در این روز نیز خالص خرید سهامداران خرد به حدود ۷۴۰ میلیارد تومان رسید.
در این میان بخش عمده‌ای از خرید حقیقی‌ها به جمع‌آوری سهام پالایش نفت بندرعباس تعلق داشت که با خالص خرید ۱۷۴ میلیارد تومانی این گروه دنبال شد.

بازار سهام معاملات روز سه‌شنبه را هم با سرعت در مسیر صعودی سپری کرد و به رکورد دیگری دست یافت. نماگر اصلی بورس تهران در جریان دادوستد‌های روز سه شنبه بیش از ۱۷ هزار واحد رشد کرد و به ارتفاع ۷۲۶ هزار واحد رسید.
در این روز خالص خرید سهامداران خرد نیز به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و همچنان بیشترین توجه سهامداران خرد به خرید سهام «شبندر» معطوف بود. در ادامه این مسیر آخر هفته با ثبت خالص خرید ۷۳۵ میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی پایان یافت تا رکوردی جدید در کارنامه این گروه از بازیگران را شاهد باشیم.

نگاهی به صنایع برتر
در هفته‌ای که گذشت سهام زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی و عمدتا پالایشی‌ها، بیشترین توجه را از سوی بازیگران خرد بورسی دریافت کردند. در این میان اتفاق بی‌سابقه‌ای که روز دوشنبه هفته گذشته در معاملات آتی نفت افتاد، هرچند اهالی بازار‌های مالی در کل دنیا را شگفت‌زده کرد، ولی شدت تقاضا برای عموم سهم‌ها به حدی بود که ریزش قیمت‌های جهانی نتوانست اثر یکپارچه‌ای بر صنایع وابسته بگذارد.
به این ترتیب گروه پالایشی فعال در بورس هفته گذشته را با ثبت بازدهی ۱۵ درصدی و همچنین خالص خرید یک هزار میلیارد تومانی سهامداران خرد سپری کرد. در این میان ۶۰ درصد از رقم مزبور (حدود ۶۰۰ میلیارد تومان) به خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شبندر» تعلق داشت.
به این ترتیب هر سهم مزبور در هفته گذشته توانست بازدهی ۲۵ درصدی را کسب کند. نکته جالب توجه معاملات این روز‌های «شبندر» تقابل عرضه‌های سنگین شرکت ملی پالایش و پخش با تقاضای سنگین‌تر کد‌های حقیقی برای خرید آن در سقف قیمتی است.
این تقابل منجر به رسیدن ارزش معاملات «شبندر» به روزانه چند صد میلیارد تومان شده است. به این ترتیب شرکت ملی پالایش و پخش در مجموع هفته گذشته حدود ۴۰۰ میلیون سهم معادل ۴/ ۱ درصد از سهام «شبندر» را عرضه کرد و درصد مالکیت خود در این نماد را به ۸۹/ ۱۷ درصد رساند. در این گروه پالایش نفت اصفهان نیز دومین نمادی بود که بیشترین اقبال حقیقی‌ها را تجربه کرد. «شپنا» در مجموع هفته گذشته با خالص خرید بیش از ۳۸۰ میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها روبه‌رو شد.

گروه غذایی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد در هفته گذشته بود که در نهایت ۴۷۷ میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید‌های مزبور به پرتفوی حقیقی‌ها منتقل شد. در این میان بخش عمده‌ای از خرید‌ها به جمع‌آوری سهام سالمین تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «غسالم» به ۳۸۴ میلیارد تومان رسید.
در همین راستا سهامداران در هفته گذشته خرید‌های پرحجمی در گروه شیمیایی داشتند. این امر با انتقال بیش از ۲۱۶ میلیارد تومان به سبد سهام حقیقی‌های این گروه همراه شد. در این میان بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد «پترول» بود که با خالص خرید ۱۸۴ میلیارد تومانی به پایان رسید.
رکورد بی‌سابقه شاخص بورس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید