ضوابط بازگشایی سینما‌ها در دوران کرونا

ضوابط بازگشایی سینما‌ها در دوران کرونا

در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۴۰ درصد مجاز است. چیدمان تماشاچیان روی صندلی‌ها دو در میان بوده و نسبت به ردیف بعدی حالت ضربدری خواهد داشت.

کد خبر : ۷۹۶۴۹
بازدید : ۹۷۶
ضوابط بازگشایی سینما‌ها در دوران کرونا
ظاهرا سالن‌های سینمایی ایران پیش از چیزی که انتظار می‌رفت در حال بازگشایی است. زمزمه‌های بازگشایی سالن‌های سینمایی چند هفته‌ای است که شنیده می‌شود و اطلاع‌رسانی دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی و تهیه فهرستی از ضوابط بازگشایی سالن‌های سینما، این حدس را به یقین تبدیل کرد که سینمای ایران قصد دارد پیش از موعد به روال عادی برگردد؛ اتفاقی که از نظر بسیاری از اهالی سینما، تصمیمی شتاب‌زده توصیف می‌شود و بسیاری معتقدند این طرح با شکست رو‌به‌رو خواهد شد، چراکه درصد بالایی از مخاطبان سینما هنوز به لحاظ ذهنی آمادگی حضور در مکان‌های پرجمعیت مثل سالن‌های سینما را ندارند و برخی نیز به آسیب‌ها و زیان‌های مالی از شیوع ویروس کرونا اشاره می‌کنند و معتقدند تا پیش از این نیز اقتصاد سینما سوددهی لازم را نداشته و تعطیلی طولانی‌مدت آن به مراتب ضرر‌های جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.
اما گفته شده ضوابط بازگشایی سالن‌های سینما با نظر تعدادی از کارشناسان سینما و با بررسی و مقایسه پروتکل‌هایی که برای بازگشایی سینما‌ها در کشور‌های دیگر تهیه شده، تنظیم شده است.
براین‌اساس با توجه به ضرورت آمادگی لازم برای بازگشایی احتمالی سینما‌های کشور و مصوبات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم با عنایت به پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان، مقرراتی برای شروع به کار مجدد سینما‌های کشور در نظر گرفته شده است.

در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۴۰ درصد مجاز است. چیدمان تماشاچیان روی صندلی‌ها دو در میان بوده و نسبت به ردیف بعدی حالت ضربدری خواهد داشت.

ضروری است تمهیدات لازم از سوی مدیریت سینما برای ایجاد فاصله بین ردیف‌ها در نظر گرفته شود، به‌گونه‌ای که افراد بتوانند به راحتی در میان آن‌ها تردد کنند.

استفاده از دستکش و ماسک برای کارکنان سینما الزامی است.

لازم است هنگام ورود و خروج تماشاچیان به سینما و سالن نمایش و حضور در سالن انتظار، فاصله‌گذاری ایمن رعایت شود.

سالن نمایش فیلم، سالن انتظار و سرویس‌های بهداشتی و تمام مکان‌های مورد استفاده مراجعه‌کنندگان مرتبا نظافت و ضدعفونی شود.

دردسترس‌بودن مایع ضدعفونی‌کننده برای مراجعه‌کنندگان الزامی است.

گندزدایی کامل سینما طبق پروتکل اعلامی وزارت بهداشت و درمان، هر روز یک بار الزامی است.

به منظور نظافت بیشتر و رعایت مقررات بهداشتی، فاصله‌گذاری بین سانس‌ها با نیم‌ساعت تأخیر خواهد بود.

فروش گیشه با رعایت فاصله و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بلامانع است.

تمامی سینما‌ها موظف به پخش تیزر آموزشی در مورد مقابله با بیماری کرونا، قبل از نمایش فیلم هستند.

قرارگیری مایع دستشویی، مواد ضدعفونی‌کننده، دستمال‌کاغذی و دستگاه خشک‌کن در محوطه سرویس‌های بهداشتی سینما‌ها الزامی است.

جانمایی مصوب برای فروش بلیت به صورت اینترنتی به‌گونه‌ای است که پلان سالن سینما برای انتخاب صندلی موردنظر و صندلی‌های غیرقابل استفاده و مسدود معین خواهد بود.

مراجعان هنگام ورود به سینما، تب‌سنجی شده و از ورود افراد مشکوک به بیماری ممانعت به عمل می‌آید.

تبصره: بدیهی است وجه کامل بلیت خریداری‌شده افرادی که از ورودشان به سینما ممانعت به عمل می‌آید باید عودت داده شود و به همین منظور سمفا (سامانه مرکزی فروش) تمهیدات لازم را در نظر گرفته است.

بوفه‌های سینما موظف به رعایت حداکثر موازین بهداشتی بوده و مجاز به عرضه مواد غذایی، تنقلات و نوشیدنی به صورت فله نیستند.

ملاحظات:
الف- مدیران سینما‌ها موظف به اجرای دقیق این شیوه‌نامه هستند و مسئولیت آن متوجه آن‌ها خواهد بود.

ب- مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این شیوه‌نامه در استان‌ها برعهده ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

ج- در شهر تهران، دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم مسئولیت حسن اجرای این شیوه‌نامه را عهده‌دار خواهد بود.

د- سینما‌هایی که به هر دلیلی نسبت به اجرای دقیق این شیوه‌نامه اهمال کنند، بلافاصله از سمفا حذف و نسبت به تعطیلی آن‌ها اقدام خواهد شد.

نگاهی به ضوابط و مقررات چگونگی حضور مردم در سالن‌های سینما در بحران شیوع ویروس کرونا، حاکی از آن است که تا چند روز آینده شاهد بازگشایی پیش از موعد سالن‌های سینما خواهیم بود و البته معرفی فیلم‌هایی که قرار است به واسطه نمایش آن‌ها به حضور مخاطبان در سالن‌های سینما خوش‌بین بود.
با همه اینها، با توجه به شرایط اقتصادی بسیاری از کسب‌وکارها، رسیدن به شرایط مطلوب و استقبال مخاطب از بازگشایی سینما‌ها و فیلم‌دیدن دسته‌جمعی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید