کاهش قیمت دلار

کاهش قیمت دلار

در روزی که دلار سمت و سوی کاهشی پیدا کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز از سطح مقاومتی مهم ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی فاصله گرفت و به سمت ابتدای کانال ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی حرکت کرد.

کد خبر : ۷۹۶۷۲
بازدید : ۵۱۵۳
کاهش قیمت دلار
در اولین روز هفته، دلار از فاز افزایشی خارج شد و بعد از ۵ رشد متوالی، در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز شنبه، شاخص بازار ارز ۲۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۶ هزار و ۳۰ تومان رسید. در ساعات پایانی روز و در معاملات پشت خطی تب و تاب زیادی برای پایین رفتن از مرز ۱۶ هزار تومانی وجود داشت.
در صورتی که قیمت دلار از سطح یاد شده پایین برود، امکان افت بیشتر قیمت وجود دارد و احتمالا این ارز به سمت سطح حمایتی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی حرکت کرد. در صورت باقی ماندن بالای سطح ۱۶ هزار تومان، دلار در اولین گام باید از محدوده ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومانی با قدرت عبور کند تا شکست سطح‌های بعدی نیز برای بازیگران ارزی متصور باشد.

در روزی که دلار سمت و سوی کاهشی پیدا کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز از سطح مقاومتی مهم ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی فاصله گرفت و به سمت ابتدای کانال ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی حرکت کرد. روز شنبه، فلز گران بهای داخلی ۷۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۶ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان رسید.
این افت در شرایطی به ثبت رسید که طلا در آخرین روز هفته معاملات بازار‌های جهانی خود را بالای مرز هزار و ۷۰۰ دلاری تثبیت کرد و در آستانه ورود به محدوده هزار و ۷۳۰ دلاری به کار خود پایان داد. حتی بر اساس نظرسنجی هفتگی کیتکو به‌نظر می‌رسد که بیشتر سرمایه‌گذاران بازار‌های جهانی انتظار دارند که بهای طلا در هفته جاری به افزایش خود ادامه دهد.
در چنین شرایطی می‌توان گفت: افت سکه در بازار داخلی کاملا متاثر از روند دلار بوده است و سکه‌بازان به روند قیمتی این ارز بیشتر از رفتار اونس اهمیت می‌دهند. با این حال، به‌نظر می‌رسد در صورتی که روند دلار تغییر کند و افزایشی شود، سرعت رشد سکه تندتر خواهد بود و خود را با اونس نیز هماهنگ خواهد کرد.
به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند مسیر قیمت دلار را تغییر دهد، نوع نوسانات نرخ حواله درهم خواهد بود. در صورتی که درهم به بالای سطح ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی بازگردد، می‌توان انتظار رشد قیمت دلار را داشت. در این میان، پایین رفتن ارزش دلار در هرات افغانستان دیگر عاملی بوده است که منجر به افت قیمت این ارز در بازار داخلی شد.
در صورتی که ارزش این ارز در هرات بالاتر بیاید، احتمال افزایش قیمت در بازار داخلی نیز بیشتر می‌شود. در این میان، بیشتر فعالان باور دارند تا زمانی که رکوردشکنی‌های بورس ادامه دارد، احتمال ورود تقاضای جدید به بازار ارز محدود است.

تغییرات رسمی دلار صفر ماند
در حالی که دیروز در بازار آزاد قیمت دلار سیر کاهشی به خود گرفته بود، قیمت این ارز بر تابلوی صرافی ملی تغییری را به ثبت نرساند. روز شنبه قیمت فروش دلار بر تابلوی صرافی ملی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد که تغییری نسبت به روز پنج‌شنبه نداشت.
دلار در صرافی ملی از روز چهارشنبه روی قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفته است و بازارساز تمایلی به بالا یا پایین بردن قیمت از خود نشان نداده است. در سامانه نیما نیز قیمت دلار تغییر خاصی نداشت و ارزش این ارز روی عدد ۱۴ هزار و ۴۹۲ تومان باقی ماند. تغییرات قیمت در سامانه نیما نیز در حالی محدود شده است که گفته می‌شود حجم معاملات نیز در این بازار کاهش پیدا کرده است.
گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران از عملکرد بازار ثانویه در اولین ماه از فصل بهار ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که میزان فروش ارز توسط صادرکنندگان و میزان خرید واردکنندگان کاهش یافته است. با وجودی که صادرکنندگان در فروردین ۶/ ۵۳۳ میلیون یورو در بازار ثانویه به فروش رسانده‌اند، اما این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱/ ۵۸ درصد کاهش یافته است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید