چالش مرگ "کیم جونگ اون"

چالش مرگ "کیم جونگ اون"

در مقابل ادعای مرگ "اون"، برخی رسانه‌های خارجی و رسانه‌های داخلی کره شمالی و همچنین گزارش‌های تصویری برخی مراکز نیز بر زنده بودن "کیم جونگ اون" تاکید دارند. البته به تازگی نامه‌ای هم از رهبر کره شمالی در روزنامه رسمی این کشور منتشر شده است تا به نوعی شایعه مرگ او را تکذیب کند.  "اون" در نامه‌ای که روزنامه "رودونگ سینمون" ارگان رسمی حزب حاکم بر کره شمالی منتشر کرده است از کارگرانی که در ساخت سایت «سام جیون» تلاش کرده اند قدردانی کرده است.

کد خبر : ۷۹۶۹۲
بازدید : ۸۵۴۵
چالش مرگ
فرادید | گمانه زنی درباره مرگ "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی در روز‌های گذشته یکی از مهم‌ترین موضوعات رسانه‌های جهان بود، این گمانه زنی‌ها از آنجا به وجود آمد که "اون" در مراسم بزرگداشت ۱۰۸ امین سالگرد تولد "کیم ایل سونگ" در ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین)، شرکت نکرد و گمانه زنی‌هایی را در مورد سلامت وی برانگیخت.

به گزارش فرادید، وی از زمان تصدی مقام رهبری کره شمالی در اواخر سال ۲۰۱۱، سابقه نداشته است در این مراسم شرکت نکند. البته غیبت‌های کیم از انظار عمومی پدیده نادری نیست، برای مثال وی اوایل سال جاری پس از ۲۱ روز غیبت در انظار حاضر شد در سال ۲۰۱۴ نیز کیم حدود یک ماه از چشم عموم ناپدید شد، اما دوباره ظاهر شد بعداً تأیید شد که پزشکان کیستی را از ناحیه مچ پای او خارج کرده اند.
در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر عمل جراحی قلبی و حتی مرگ مغزی رهبر کره شمالی در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها منتشر شد که هیچ منبع رسمی در کره شمالی آن ها را تایید نکرده است.
اما با این وجود بسیاری از رسانه ها مدعی شده اند که "کیم جونگ اون" درگذشته است. دیلی میل در این رابطه به نقل از معاون مدیر تلویزیون ماهواره‌ای هنگ کنگ اعلام کرده است که «منابع بسیار محکمی» به وی گفته اند که "کیم جونگ اون" درگذشته است، این شایعات روز گذشته نیز وجود داشت، اما در طول روز گذشته، رسانه‌های کره شمالی در این مورد سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی نشان ندادند.

همزمان یک تارنمای اینترنتی ژاپنی به نام "شوکان گندای" (Shukan Gendai) نیز ادعا کرده است که رهبر کره شمالی پس از انجام عمل جراحی قلب در «حالت نباتی» قرار دارد.

از سوی دیگر رسانه‌های منطقه روز گذشته اعلام کردند چین تیمی را به همراه متخصصان پزشکی برای مشاوره در مورد وضعیت سلامتی رهبر کره شمالی به پیونگ یانگ اعزام کرده است.

در چین رسانه‌های رسمی حزب کمونیست این کشور که روابط نزدیکی با حزب کارگران کره شمالی دارند تاکنون در مورد شایعات مربوط به سلامتی کیم سکوت کرده اند یک مقام حزب کمونیست چین هفته گذشته گفته بود «معتقد است سلامتی کیم مشکلی ندارد و جای نگرانی نیست».

رسانه‌های دولتی کره شمالی اخیراً گزارشی در مورد ارسال نامه‌های دیپلماتیک کیم و یا ارسال هدایا به شهروندان منتشر کرده اند، اما از انتشار گزارش یا عکس‌هایی در مورد فعالیت‌های عمومی وی خودداری کرده اند روز چهارشنبه، رسانه‌های دولتی کره شمالی اعلام کردند که کیم پیامی برای «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه ارسال کرده است کیم در این پیام از رییس جمهوری سوریه بابت پیام تبریک به مناسبت سالگرد تولد پدربزرگش تشکر کرده است.

با این حال در دو هفته گذشته هیچ گزارشی درباره سفر‌های رهبر کره شمالی یا عکس‌هایی از فعالیت‌های عمومی وی توسط رسانه‌های دولتی نزدیک به رهبر این کشور منتشر نشده است.

رهبر کره شمالی زنده است؟

در مقابل ادعای مرگ "اون"، برخی رسانه‌های خارجی و رسانه‌های داخلی کره شمالی و همچنین گزارش‌های تصویری برخی مراکز نیز بر زنده بودن "کیم جونگ اون" تاکید دارند. البته به تازگی نامه‌ای هم از رهبر کره شمالی در روزنامه رسمی این کشور منتشر شده است تا به نوعی شایعه مرگ او را تکذیب کند. "اون" در نامه‌ای که روزنامه "رودونگ سینمون" ارگان رسمی حزب حاکم بر کره شمالی منتشر کرده است از کارگرانی که در ساخت سایت «سام جیون» تلاش کرده اند قدردانی کرده است.

سام جیون" جایی است که "کیم جونگ ایل" پدر "کیم جونگ اون" در آن محل به دنیا آمده است این سایت در نزدیکی کوه "پکیتو" قرار دارد و ساخت آن در ماه دسامبر به پایان رسید. کیم جونگ اون در طی دو سال گذشته چند بار از مراحل ساخت و ساز این سایت بازدید کرده و دستورالعمل‌های حضوری ارایه کرده بود.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی همچنین گزارش کرده است "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی روز گذشته /شنبه/ نامه‌ای از "گنادی زیوگانوف" رئیس کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه دریافت کرده است پیش از این نیز رسانه‌های کره شمالی از ارسال پیامی از سوی کیم به "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه خبر داده بودند

یک گروه پژوهشی آمریکایی نیز که در مورد کره شمالی فعالیت می‌کند در گزارشی با تجزیه و تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای گفته است "قطاری که احتمالا به "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی، تعلق دارد در استراحتگاهش در شرق کشور توقف کرده است. "
چالش مرگ
"جنی تاون" یکی از پژوهشگران این گروه به شبکه خبری "ان اچ کی" ژاپن گفته است که به احتمال زیاد این قطار به کیم تعلق دارد چرا که ایستگاه یاد شده منحصرا برای استفاده کیم است و مردم عادی نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
چالش مرگ
تاون گفت: "به نظر می‌رسد این عکس‌های ماهواره‌ای ادعا‌های دائر بر آن که کیم در «ونسان» بوده است را تقویت می‌کنند. "
وب سایت NK، مستقر در سئول نیز، اوایل هفته گذشته گزارش داد که رهبر کره شمالی پس از انجام عمل جراحی قلب در ۱۲ آوریل دوره نقاهت را می‌گذراند و حالش رو به بهبود است. مقام‌های چینی و کره جنوبی گزارش‌های مبنی بر وخامت وضعیت جسمانی «اون» پس از عمل جراحی را به چالش کشیدند. مقام‌های کره جنوبی گفتند که هیچ نشانه‌ای دال بر فعالیت غیرطبیعی را در این کشور کشف نکرده‌اند.
روز پنج‌شنبه همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گزارش‌های اولیه درمورد وخامت وضعیت «اون» را رد کرد. او به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم گزارش‌ها صحبح نباشند»، اما سخنی هم در این باره به میان نیاورد که آیا با مقام‌های کره شمالی تماسی داشته یا خیر.
روز جمعه ۵ اردیبهشت ماه نیز یک منبع در کره جنوبی به رویترز گفت که رصد اطلاعاتی نشان می‌دهد که «کیم» زنده است و احتمالا به زودی ظاهر خواهد شد. این منبع گفت که هیچ اظهارنظری در مورد وضعیت فعلی «کیم» یا مشارکت مقام‌های چینی نخواهد کرد.
چالش مرگ

کره شمالی پس از مرگ "کیم جونگ اون" چگونه است؟

بسیاری از تحلیلگران معتقدند، نبودن کیم در جایگاه رهبری کره شمالی و جایگزینی احتمالی او با خواهرش چندان بر روابط این کشور منزوی با دیگر کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی تاثیر نمی‌گذارد. هر چند هر گونه دگرگونی ناگهانی در رهبری کره شمالی مردم و مسئولان ارشد آن را تا مدت‌ها در بهت و حیرت فرومی‌برد، اما شیوه زیستن در این کشور به همه آموخته است هر آن منتظر رویداد‌های غیرمنتظره باشند.

بلومبرگ، در این رابطه نوشت: "رهبر ۳۶ ساله کره شمالی از ۲۰۱۱ به قدرت رسیده و در این یک دهه یک‌تنه بر سرزمین مادری خود حکم رانده است. از این رو، جانشین او هم اقتصاد را به شیوه چینی مدیریت می‌کند و در گفتگو‌های هسته‌ای با آمریکا هرگز از جایگاه خود کوتاه نمی‌آید. این دیدگاه رابرت کلی، استاد دانشگاه بین‌المللی پوسان است که از کره جنوبی شرایط همسایه شمالی را زیر نظر دارد و در رسانه‌ها درباره کره شمالی می‌نویسد.

کلی می‌گوید: «ما باید بپذیریم که کره شمالی به یک ثبات رسیده و مدت‌ها به همین شکل امروزی با ما خواهد ماند. شخصا شگفتزده می‌شوم اگر یک چهره تندرو در این کشور نباشد و مسیر آن را کم و بیش با روند فعلی ادامه ندهد؛ بنابراین مطمئن نیستم که کره شمالی ناگهان از درون فرونپاشد.» این در حالی است که پس از انتشار خبر جراحی قلب باز کیم، بسیاری از ناظران بین‌المللی درباره سرنوشت رهبر کره شمالی با تردید اظهار نظر می‌کنند.

در شرایطی که آمریکایی‌ها می‌گویند اوضاع کیم وخیم است، دانلد ترامپ برای دشمن شماره یک خود پیام سلامتی می‌فرستد. از سوی دیگر، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرده رهبر کره شمالی پس از جراحی سنگین به حال عادی بازگشته و در یک منطقه خوش‌آب و هوا دوران نقاهت را می‌گذراند. ضمن اینکه هیچ‌گونه تحرک نظامی درون مرز‌های همسایه شمالی در روز‌ها و هفته‌های اخیر دیده و گزارش نشده است.

اگر کیم جونگ-اون از دنیا برود یا به هر دلیل ناچار شود از قدرت کناره بگیرد، مهم‌ترین و نخستین مساله یافتن جانشین است. از آنجا که کره شمالی از زمان تاسیس پس از جنگ جهانی دوم با اعضای یک خانواده مدیریت شده، بی‌تردید نفر بعد هم باید از خاندان کیم باشد. کیم ایل-سونگ، پسرش کیم جونگ-ایل و نوه‌اش کیم جونگ-اون در هفت دهه گذشته رهبری این کشور را در دست داشته‌اند و رهبر بعد به احتمال زیاد یک کیم دیگر است.

کیم ۳۶ ساله در این سال‌ها بسیاری از نزدیکان و اعضای ارشد خاندان خود را از ساختار قدرت پالایش کرد و سال ۲۰۱۷ هم برادر ناتنی‌اش کیم جونگ-نام در فرودگاهی در مالزی با دستمال آلوده به گاز اعصاب به قتل رسید. به این ترتیب، قدرتمندترین رقیب او از میان برداشته شد و گرچه هر سه رهبر تا امروز مرد بوده‌اند، شاید رهبر آینده خواهر جوان‌تر کیم باشد؛ کیم یو-جونگ که عضو برجسته خاندان کیم است.

او فرستاده کره شمالی به بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در کره جنوبی و نخستین مقام رسمی خاندان حاکم پیونگ‌یانگ بود که از سئول بازدید کرد. خواهر کوچک‌تر کیم در دو دور گفتگوی رسمی رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری آمریکا در ویتنام و سنگاپور هم حضور داشت. دو عضو دیگر خاندان کیم یعنی کیم جونگ-چول (برادر بزرگ‌تر) و کیم هان-سول (فرزند برادر مقتول) هم در ساختار قدرت کره شمالی حضور دارند، اما پشتیبانی حزب حاکم را برای رهبر شدن ندارند.
البته یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن اینکه کیم یک فرزند پسر داشته باشد. جاسوس‌های جنوبی معتقدند رهبر کره شمالی از سال ۲۰۱۰ یک پسر دارد و شاید او بتواند در ۱۰ سالگی جانشین پدر شود. چیونگ سیونگ-چانگ، مدیر بخش مطالعات کره شمالی در موسسه سجونگ می‌گوید: «این بسیار خوش‌خیالی است که تصور کنیم کره شمالی با از دنیا رفتن یک کیم دیگر ناگهان سقوط می‌کند. پس جایگاه رهبری برای مدت طولانی خالی نمی‌ماند.»

مهم‌ترین نکته در روابط بین‌المللی کره شمالی، ماجرای ادامه یافتن گفتگو‌های صلح و خلع سلاح هسته‌ای با آمریکاست. کیم با افزایش تعداد آزمایش‌های بالیستیک و هسته‌ای موفق شد ترامپ را پای میز مذاکره بکشاند و جانشین او هم بی‌تردید این راه را ادامه خواهد داد. هر چند رئیس جمهوری آمریکا در سال انتخابات چندان به گفتگو روی خوش نشان نداده، اما نامه ماه گذشته او به کیم درباره کمک به مبارزه با کرونا، با پاسخ خواهر رهبر کره شمالی همراه شد.

کیم جونگ-اون یک سیگاری قهار است و با توجه به وزن زیاد و شیوع ویروس کرونا، رخ دادن هر اتفاقی برایش در این شرایط دور از انتظار نیست. گرچه کمتر کسی در دنیا هست که با اطمینان از وضعیت سلامت او خبر درست و دقیق بدهد. وقتی کیم بزرگ در ۱۹۹۴ از دنیا رفت، حکومت کره شمالی اعلام خبر مرگ را دو روز به تاخیر انداخت تا تکلیف جانشینی معلوم شود. درست همین فرآیند هم برای مرگ کیم پدر در ۲۰۱۱ تکرار شد.

فرآیند انتخاب و معرفی جانشین در دو نوبت نشان می‌دهد مرگ ناگهانی کیم هم نمی‌تواند به دگرگونی نظام سیاسی کره شمالی بینجامد. کوون اون-مین، از وکلای یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های حقوقی کره جنوبی می‌گوید: «در مرگ دو رهبر پیشین همه منتظر رخ دادن یک اتفاق بزرگ بودند، اما ساختار‌های درونی کره شمالی بسیار قدرتمندتر از آن است که در ذهن ناظران بیرون بگنجد.»


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید